Excel skrev:
Jag hade skippat nischer och "muren" vid toan, likaså tvättnedkastet. Less is more..
Less is never more när man bygger! :)

Som alternativ till nisch i duschen hade jag en fundering på en hylla för schampo etc högt upp på väggen, kanske 30 cm under taket. Där borde de inte bli blött av duschen och man når ändå sakerna. Förvaring av schampo är lite av en utmaning om man vill ha det snyggt. (Det ser ju inte riktigt ut som på bilderna hemma hos oss i vanliga fall. Lägg till 10-20 flaskor. jag valde bara ut några som matchade i färg till fotona.) ;-) Dock fanns det en ventillationstrumma precis där med rör från badrum och tvättstuga på nedanvåningen, så jag kunde inte motstå att använda utrymmet. :-D
 
Stl skrev:
Eftersom du har tänkt igenom allt så i detalj, undrar jag: Funderade du på att använda EPS-cement, plus flytspackel?
Nej, jag har faktiskt inte hört talas om det tidigare. Jag var tvungen att ha ett flytspackel som jag sen kunde lägga golvbruk på, eftersom byggde lutningen med golvbruk istället för att flyta lutningen. Och jag valde att inte blanda fabrikat mellan flytspackel och golvbruk, även om det säkert skulle gå. (Flytspacklet härdade ju och primades, så det hade säkert gått, och att få ner totalvikten på badrummet hade säkert inte varit fel, man blev lite nervös för varje 100 kg byggmaterial man kånkade upp för trappan.
 
14264879502731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helhetsbild "framifrån"
 
O
Jag gillade lösningen med tvättnedkastet. Men... att kakla ett runt rör lär väl inte varit det lättaste... hur fick du allt att fästa?
 
Hur tätade du genomföringen genom golv av ditt rostfria tvättnedkasts-rör? Finns väl inga så stora manschetter?
 
Odjuret skrev:
...att kakla ett runt rör lär väl inte varit det lättaste... hur fick du allt att fästa?
Jag tror egentligen att jag gjorde det för svårt för mig, det satt som berget. Först drog jag fix med tandspackel som fick bränna. Sen satte jag ett nät om röret som då, pga ränderna med fix, kom några mm från röret. Sen kladdade jag på med fix precis då att nätet var täckt. (Jag tror att jag kunde ha skitit i allt det och bara kaklat direkt på röret. Röret var ändå så styvt och betong och stål har samma utvidgningsfaktor när temperaturen ändras.)

Sen kaklade jag. Det var pilligt, näten med mosaik åkte på och av många gånger. Det blev inte perfekt, mest för att röret var tjockare nertill pga tätskiktet.

20140516_185149_ror.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
vectrex skrev:
Hur tätade du genomföringen genom golv av ditt rostfria tvättnedkasts-rör? Finns väl inga så stora manschetter?
Jag använde en manschett för golvbrunn. Den gick dock inte att kränga över då dom jag det framför mig i mitt huvud, alldeles för klibbig. Istället skar jag upp den och så fick den överlappa. Sen tänkte jag att den ändå är på hovets högsta punkt, det ska ju aldrig stå i vatten där. Fast jag tror att det är 100% tätt!

14265335672190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En brunnsmanchett


14265336517850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen lite band på höjden och sist ett runt om. Livrem och hängslen.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Bra dokumenterat! Snyggt!
 
Andreas Lundgren skrev:
Den sprack ganska snart, men min sambo gillade att se att något hände på tavlan när allt verkade stå still uppe i badrummet:

[bild]
Allt som skulle göras

[bild]
Framsteg
Du är nog den enda som kör badrumsrenovering enligt Scrum :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Remco skrev:
Du är nog den enda som kör badrumsrenovering enligt Scrum :)
Inte efter det här inlägget :)
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
För vissa av oss ser det ut såhär och då vill man inte veta

burndown.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: I allafall med samma skala på X-axeln som TS
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Började inte vi samtidigt Anders? :)
 
Feb 2014 började vi :)
 
Jaså, men då har du ett halvår på dig. ;-)
 
Du skrev att det tagit ca 60 arbetsdagar. Menar du alltså 60 heldagar, dvs 480h?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.