62 017 läst · 167 svar
62k läst
167 svar
Badrum från 1969 bort!
Kul att höra! Blev det som ni tänkt er? Var det både golv och vägg ni putsade förrestenarkTecko skrev:
Vi har kollat på Decomaterial.se, Perfection Tadelakt PRO.
Den tänkte vi på väggen, sedan Perfectino Claystone till golvet, det ska tydligen gå att göra mindre halkbenäget.
Arbetet tänkte vi utföra själva
Vi provar Claystone i vår gästtoalett nu i Oktober. Lite -vid-sidanav-renovering
Ok, det är samma som vi använde. Blev helt ok, men ganska mycket sprickor i, vilket det inte skulle bli. Misstänker ibland att vi fick fel produkt, då det aldrig stod "PRO" på behållaren (drt skulle kunna flrklara sprickbildningen.) Men men, nöjd med resultatet ändå. Bara väggar.
Hade jag gjort om det skulle jag använt vanlig tadelakt och gjort flera lager, det kändes väldigt tjockt så som det skulle vara med PRO. Vilket egentligen inte är konstigt med så tjocka lager (2mm tror jag?). Men det är efter att ha finputsat med kalkputs innomhus, vilket gett lite självförtroende i putsandet. Där lade jag bara på 0.5mm i ytskiktet..
Hade jag gjort om det skulle jag använt vanlig tadelakt och gjort flera lager, det kändes väldigt tjockt så som det skulle vara med PRO. Vilket egentligen inte är konstigt med så tjocka lager (2mm tror jag?). Men det är efter att ha finputsat med kalkputs innomhus, vilket gett lite självförtroende i putsandet. Där lade jag bara på 0.5mm i ytskiktet..
arkTecko skrev:Ok, det är samma som vi använde. Blev helt ok, men ganska mycket sprickor i, vilket det inte skulle bli. Misstänker ibland att vi fick fel produkt, då det aldrig stod "PRO" på behållaren (drt skulle kunna flrklara sprickbildningen.) Men men, nöjd med resultatet ändå. Bara väggar.
Okej, ska kolla upp detta så vi får rätt Tadelakt antar jag
Vad hade ni för underlag? Använde ni kakelfix med glasfiberväv?
Japp (delvis, vissa ställen hade inget tätskikt så där putsade vi direkt på kalkputsen). Det fungerade bra, det enda var kanske att vi fick en lite väl ojämn yta på vissa ställen efter att ha gått över med en piasavakvast. Man vill nog inte ha en helt slät yta, men jämn ska den definitivt vara.
Tack för tipsetarkTecko skrev:
Det är någon månad kvar innan vi kommer till det steget dock.
Hur upplevde ni materialet att jobba med? Var det lätt att få rätt tjocklek på skikten?
Igår och idag har golvet flytspacklats. Tänkte slänga upp lite bilder på processen sen idag
Helgen har varit rätt tung.
300kg flytspackel gjorde sitt med rygg, armar och ben!
Får vara lite tacksam att man inte behöver göra det här så ofta, dock var det jäkligt lärorikt!
Hade tyvärr ingen fotograf under delar av processen av naturliga själ
Jag hade hjälp av en kompis i första flytet som också var störst.
3 murarhinkar
Två borrmaskiner m visp
15 säckar flytspackel
Friskt dala-vatten
Nivåpinnar och vattenpass
Avstängningslist
Spacklar
Plus ett gott humör
Stängde av mot duschhörnan och fixade ihop en utväg med ett par reglar
Ser gott ut!
Här har spacklet härdat.
Fick tre svackor att bättra i,
Men viktigast av allt - inget bakfall !
Vid dörr och väggar är det 25mm
Längst in mot duschen är det 19mm
Som sagt , väldigt lärorikt!
Jag tänkte leja bort detta först. Men ska även flyta nere i källaren så tänkte det var lika bra att kunna detta också
Jag är riktigt nöjd överlag då det blev slätt och fint, så när som på tre ställen
300kg flytspackel gjorde sitt med rygg, armar och ben!
Får vara lite tacksam att man inte behöver göra det här så ofta, dock var det jäkligt lärorikt!
Hade tyvärr ingen fotograf under delar av processen av naturliga själ
Jag hade hjälp av en kompis i första flytet som också var störst.
3 murarhinkar
Två borrmaskiner m visp
15 säckar flytspackel
Friskt dala-vatten
Nivåpinnar och vattenpass
Avstängningslist
Spacklar
Plus ett gott humör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stängde av mot duschhörnan och fixade ihop en utväg med ett par reglar
Logga in
Skapa konto
Ser gott ut!
Logga in
Skapa konto
Här har spacklet härdat.
Fick tre svackor att bättra i,
Men viktigast av allt - inget bakfall !
Logga in
Skapa konto
Vid dörr och väggar är det 25mm
Längst in mot duschen är det 19mm
Som sagt , väldigt lärorikt!
Jag tänkte leja bort detta först. Men ska även flyta nere i källaren så tänkte det var lika bra att kunna detta också
Jag är riktigt nöjd överlag då det blev slätt och fint, så när som på tre ställen
Flytet och klart samt ilappat i svackorna
Hade ingen bra bredapackel så jag tog en riktigt stadig U-profil, man tager vad man haver!
Den visade sig vara helt perfekt för ändamålet, det överblivna spacklet drogs med in i u-profilen
Min sambo fick tillochmed undertecknad med på bild. får se det som ett gör-det-själv-bevis
Får väl anses som godkänt tror jag
Så där då!
Kladdigt, dammigt och riktigt roligt faktiskt
Hoppas det håller i några år.
Nu slänger jag upp fötterna på soffbordet , klart slut
Logga in
Skapa konto
Hade ingen bra bredapackel så jag tog en riktigt stadig U-profil, man tager vad man haver!
Den visade sig vara helt perfekt för ändamålet, det överblivna spacklet drogs med in i u-profilen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min sambo fick tillochmed undertecknad med på bild. får se det som ett gör-det-själv-bevis
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får väl anses som godkänt tror jag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så där då!
Kladdigt, dammigt och riktigt roligt faktiskt
Hoppas det håller i några år.
Nu slänger jag upp fötterna på soffbordet , klart slut
Ser ju riktigt bra ut, men för en som är helt novis på ämnet, hur får du naturligt fall på det viset som du beskriver? Det ser ju väldigt blött ut så man tycker ju att det då borde rinna ut i ett lika tjockt lager överallt? Vilket då gör det svårt att förklara de tre "dalarna" som du fick fylla i