58 784 läst · 202 svar
59k läst
202 svar
Bacho Stratos ACJ/ACF
Tack, jag ska nog inte stressa upp mig isåfall att vi i panik står utan värmeL Leifson67 skrev:Spontant låter det som att systemet reglerar iallafall, och du verkar ha ett något äldre aggregat än mitt.
På din beskrivning verkar den använda kontaktorn betydligt mer frekvent än vad jag upplever att mitt gör.
Men detta kan bero på att ditt reglersystem är justerat att agera mycket snabbare på förändringar och därför "gasar på" med de extra 3kW fortare än för mig.
Så min bedömning är att det iallafall verkar funka i någon form, och kanske till och med helt som det ska.
Har funderingar på att byta ut aggregatet till ett nyare och likaså värmeväxlaren, då vi i övrigt tycker det funkar bra.
Mellan december 2019 - december 2020 har vi haft ca 14 000 kWh totalt i el för hela huset med 138 kvm. Med ca 21-22 grader inne. Dock var förra vintern rätt mild där vi bor.
Jag har ett acj aggregat i en lägenhet som bara pulserar värmen korta stunder. Den startar inte ”fixed” effekt läget automatiskt heller bara om man vrider på 3an. Är det någon som vet om den ska göra det? Har för mig att den kunde köra det första läget konstant förut inte bara pulsera med 3 sek till/från.
Jag vet inte exakt hur original regleringen jobbar men jag tycker den borde vara till under betydligt längre perioder om du vrider upp börvärdet rejält.R Robinilso skrev:Jag har ett acj aggregat i en lägenhet som bara pulserar värmen korta stunder. Den startar inte ”fixed” effekt läget automatiskt heller bara om man vrider på 3an. Är det någon som vet om den ska göra det? Har för mig att den kunde köra det första läget konstant förut inte bara pulsera med 3 sek till/från.
Ja kylan lockar verkligen fram diverse ljud från både luftvärmeaggregatet och värmeväxlaren. Upplever ibland ett otroligt susande från en kondensator och ett hopplöst "bubblande" när förvärmaren i värmeväxlaren går igång.
Men värmen funkar fint i det 32-åriga aggregatet och årsförbrukningen ligger på 13000 kWh så det får fortsätta skramla lite.
Men värmen funkar fint i det 32-åriga aggregatet och årsförbrukningen ligger på 13000 kWh så det får fortsätta skramla lite.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 917 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 917 inlägg
Det bubblande ljudet:D Daniel Kron skrev:
Det är inte så att det dras luft genom dräneringsslangen i bottnen av värmeväxlaren och nu när det är kallt så får du vatten där eftersom att aggregatet avfrostar regelbundet?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 917 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 917 inlägg
Jag tror slangen ska ligga i en böj på sin väg till avloppet så att ett vattenlås bildas. Då kan luft inte sugas den vägen och orsaka bubbelljud. Kolla under diskbänken eller vart nu slangen går för att ansluta till avloppet.D Daniel Kron skrev:
En annan variant är att avfrostningen ännu bildat för lite vatten så att vattenlåset inte är fullt. Fyll på någon dl eller två i bottnen av värmeväxlaren så kanske du fyller ledningen?
Redigerat:
Tack för tipsen! Jag tror du är helt rätt ute faktiskt.
Byte filtret och spolade genom el-filtret med vatten igår. När el-filtret hade torkat satte jag tillbaka det på kvällen och nu på morgonen surrade det i filtret. Det satt inte i konstigt så att det är några vibrationer, men det surrar endast när det sitter helt på sin plats. Hörde ingenting igår efter jag satte tillbaka det.
Någon annan som haft ett surr från el-filtret?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 917 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 917 inlägg
Vad är el-filtret för del? Känner inte igen det. Har du foto på den delen?H Hazze23 skrev:Byte filtret och spolade genom el-filtret med vatten igår. När el-filtret hade torkat satte jag tillbaka det på kvällen och nu på morgonen surrade det i filtret. Det satt inte i konstigt så att det är några vibrationer, men det surrar endast när det sitter helt på sin plats. Hörde ingenting igår efter jag satte tillbaka det.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
H Hazze23 skrev:
Det är ett elektrofilter från Elfi, vattnet brukar bli ganska svart när man rengör det.
Det ska vara helt torrt innan man sätter tillbaka det.
Fanns nåt medföljande blad, hur man rengör det, har för mig en balja vatten med maskindiskpulver i vattnet, och ljummet vatten. Jag lät det torka något dygn eller två.
Om det låter något minns jag inte.
https://www.luftbutiken.se/index.php?controller=attachment&id_attachment=497
Redigerat:
Snailman skrev:Det är ett elektrofilter från Elfi, vattnet brukar bli ganska svart när man rengör det.
Det ska vara helt torrt innan man sätter tillbaka det.
Fanns nåt medföljande blad, hur man rengör det, har för mig en balja vatten med maskindiskpulver i vattnet, och ljummet vatten. Jag lät det torka något dygn eller två.
Om det låter något minns jag inte.
[länk]
Spolade ur det i badkaret och lät vattnet rinna genom, sen lät jag det lufttorka i ca 8-10 timmar innan jag satte in det igen.A ACJ83 skrev:
Lät inget igår kväll, var först på morgonen idag. Men kanske fanns fukt kvar, skakade det och blåste lätt genom för att det om det kom några droppar men det gjorde det inte innan jag återmonterade
Kan det blivit kortslutning i själva filtret och det som låter?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
H Hazze23 skrev:Spolade ur det i badkaret och lät vattnet rinna genom, sen lät jag det lufttorka i ca 8-10 timmar innan jag satte in det igen.
Lät inget igår kväll, var först på morgonen idag. Men kanske fanns fukt kvar, skakade det och blåste lätt genom för att det om det kom några droppar men det gjorde det inte innan jag återmonterade
Kan det blivit kortslutning i själva filtret och det som låter?
De skrev att det skulle torka 24 timmar i dokumentet jag länkade till.
En länk till dokumenten där den monteras, om du inte har dom?
http://www.spendera.com/minimaster/