Ok, det är kanske inte läge att rota runt med grejorna nu, då du behöver värme.
Du behöver avgöra om det är elektroniken som inte fungerar och då inte lämnar korrekt styrspänning till ställdon och ventil för fjärrvärmen, eller om det är ventil/ och ställdon som mekaniskt felar.
Tveksamt om ändringar av termostat i fjärrvärmecentralen påverkar ställdon och värmepaketet. Vet du hur termostaten ni vrider på hänger samman med Bahco-systemet?

Att ta loss kretskortet etc är mer riskabelt, försök att mäta dig fram till hur styrspänningen uppför sig.
 
E etompau skrev:
Ok, det är kanske inte läge att rota runt med grejorna nu, då du behöver värme.
Du behöver avgöra om det är elektroniken som inte fungerar och då inte lämnar korrekt styrspänning till ställdon och ventil för fjärrvärmen, eller om det är ventil/ och ställdon som mekaniskt felar.
Tveksamt om ändringar av termostat i fjärrvärmecentralen påverkar ställdon och värmepaketet. Vet du hur termostaten ni vrider på hänger samman med Bahco-systemet?

Att ta loss kretskortet etc är mer riskabelt, försök att mäta dig fram till hur styrspänningen uppför sig.
Hur kan man veta om stäldon felar mekaniskt?
Har ingen aning hur dom hänger ihop men eftersom jag inte kunnat reglera värmen på acj så här jag gjort d i centralen
Kan en vanlig elektriker mäta allt som tex kretskort också??
Dum fråga men kan man sätta en termostat från ett element o justera manuellt??
 
Hur var det.. Fastnade värmen på eller av?
 
A Anders243 skrev:
Hur var det.. Fastnade värmen på eller av?
Det är full blås hela tiden
 
Okej, men eftersom du mätt upp strax över 20v på ställdonet och får varmt hela tiden så kan du ju testa att lossa kabeln till ställdonet och se om det blir kallt. På så sätt får du reda på om ställdonet fungerar.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
P pedjoh skrev:
Hur kan man veta om stäldon felar mekaniskt?
Har ingen aning hur dom hänger ihop men eftersom jag inte kunnat reglera värmen på acj så här jag gjort d i centralen
Kan en vanlig elektriker mäta allt som tex kretskort också??
Dum fråga men kan man sätta en termostat från ett element o justera manuellt??
Fjärrvärmen går in i ACJ och i dess slingor. Flödet av varmt vatten styrs av ställdon och ventil. Ställdonet påverkas av en varierande spänning från styrelektroniken.
Du tycks ha mätt upp att ställdonet nu får 20 V från styrelektronik, kanske betyder det då fullt öppen ventil. Som sagt, prova att koppla från matningen till ställdonet och se om ventilen då stänger.

Elektroniken måste ha någon sensor som mäter temp på luftflödet efter värmepaketet samt någon inställningsfunktion (vridpotentiometer el. dyl) där önskad temp ställs in.
Sedan jobbar elektroniken mot att hålla inställd temp genom att justera ställdonet och hur mycket ventilen öppnar för varmvatten.
 
E etompau skrev:
Fjärrvärmen går in i ACJ och i dess slingor. Flödet av varmt vatten styrs av ställdon och ventil. Ställdonet påverkas av en varierande spänning från styrelektroniken.
Du tycks ha mätt upp att ställdonet nu får 20 V från styrelektronik, kanske betyder det då fullt öppen ventil. Som sagt, prova att koppla från matningen till ställdonet och se om ventilen då stänger.

Elektroniken måste ha någon sensor som mäter temp på luftflödet efter värmepaketet samt någon inställningsfunktion (vridpotentiometer el. dyl) där önskad temp ställs in.
Sedan jobbar elektroniken mot att hålla inställd temp genom att justera ställdonet och hur mycket ventilen öppnar för varmvatten.
Nu har jag dragit så då får vi se. har bott i huset 14 år o dom första kanske 8 åren så kunde jag ändra värmen i acj, när man sänkte så minskade "ljudet" o att det båste mindre !? Nu när jag drog bort kabel så är det full blås ändå. Får avvakta vad som händer med värmen.
 
Redigerat:
P pedjoh skrev:
Nu har jag dragit så då får vi se. har bott i huset 14 år o då kunde jag ändra värmen i acj, när man sänkte så minskade "ljudet" o att det båste mindre !? Nu när jag drog bort kabel så är det full blås ändå. Får avvakta vad som händer med värmen.
Ok, då har du ju lång erfarenhet av hur aggregatet beter sig vid olika inställningar.
Om systemet ej heller justerar fläktvarv så låter det som något fel på reglerelektroniken.
 
E etompau skrev:
Ok, då har du ju lång erfarenhet av hur aggregatet beter sig vid olika inställningar.
Om systemet ej heller justerar fläktvarv så låter det som något fel på reglerelektroniken.
Tack för all hjälp. Inget hände när jag tog bort sladden. Får lämna in kretskortet till sommaren o hoppas att d blir löst o att jag får tillbaka alla sladdar.
Tack så mycket för erat engagemang
Peder
 
Hm, men då tyder det på att ställdonet är trasigt. Annars borde det bli skillnad i värmen med 21v på ställdonet mot urkopplad sladd.
 
A Anders243 skrev:
Hm, men då tyder det på att ställdonet är trasigt. Annars borde det bli skillnad i värmen med 21v på ställdonet mot urkopplad sladd.
Ok vet du om man kan hitta någon ersättning till detta ? Funnits någon på eBay men dom är sålda.
Det som är konstigt att d är fullt blås utan sladd också
Etompau skrev att d verkar vara fel på reglerutrustnibg, tolkade detta som kretskortet
 
K kaj_78 skrev:
Hej alla
Vet att detta är en gammal tråd jag startade när det krånglade för oss med värmen, men ville ändå säga vad jag gjort! För oss va det ett relä som gått sönder så den gick aldrig på full effekt utan gick bara på hälften. Bytte båda relän o värmen fungerade bra sedan. Har efter detta även satt in kamin så nu fryser vi inte längre😀 Hur har det gått för er?
Mvh Kai
Vilket relä var det som var trasigt för er, och hur fick ni fram att det var reläet?
 
Håljom Håljom skrev:
Vilket relä var det som var trasigt för er, och hur fick ni fram att det var reläet?
Hej
Det var ett tag sen jag höll på med det där men vill minnas att jag bytte det vänstra av dom 2 uppe i höger hörnet på bilden för att det slog aldrig till när jag vred värmen på max. Ena är till 3kw, båda tillsammans är max 6 kw har jag för mig. Så har du värmen på max så ska båda vara dragna. Köpte detta relä på Ebay har jag för mig då dessa var hutlöst dyra att köpa här hemma vid detta tillfälle!

Tog bild på relät där man ser vad det är för nått, går säkert att googla fram alternativ till dessa mvh Kai
 
  • Elektriska relät och komponenter i ett elskåp, kopplat till en värmesystemkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett elektriskt relä märkt "Telemecanique" med kablar anslutna, monterat i en teknisk anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Hej, det verkar uppenbarligen finnas en hel del personer här som kan Bacho Stratos ACJ/ACF.

Jag har en fråga för att veta om nått är tokigt eller om det är fullt normalt på mitt aggregat (flyttade in i huset oktober 2019, huset byggt 1988 och aggregatet lika gammalt). Jag har haft termostaten inställd på 25 grader, fått ut ca 21,5 i huset. När det är under nollan står förvärmaren i värmeväxlaren på kl 6 som instruktionsboken i huspärmen säger. Oftast när det varit kallt ute och man öppnar dörren så tar det ca 1 minut så har aggregatet slagit till och fläkten drar igång. Har inte tänkt så mycket på det då förutom att man verkligen hör att det slår till ganska högt. Samma sak när den slår av så låter det rätt så högt.

Igår när vi fick -15 grader började aggregatet slå på och från med bara några 10-30 sekunders intervaller emellanåt, ibland kunde den slå till och fläkten varvade upp längre iallafall i nån minut och sedan slog av.

Jag fick då för mig att testa ändra på termostaten lite så jag vred den en aning upp och ökade lite på förvärmaren, då tyckte jag att aggregatet slog till "mjukare" inte samma smäll och den kunde gå i flera minuter innan den slog av. Sedan tog det några minuter till innan den slår till igen.

Är det här ett normalt beteende eller borde jag bli orolig att något är trasigt eller håller på att gå sönder? Att den slår till och från säg var 5:e minut med -15 ute. Vid -5 tycker jag inte den gör samma sak, men har väl antagligen med kylan att göra och inget att oroa mig om hoppas jag :)

Ska sägas det att tempen inne gick upp till ca 22,2 efter jag vred lite på termostaten samt ska jag säga det att i december 2019 hade jag hit en elektriker för att kontaktorn klapprade konstant, smällde rätt så rejält i den till och från. Men från att elektriken klev in i huset och sedan dess har den aldrig gjort det igen. Elektrikern hittade inte heller några fel på kontaktorn, han mätte och hade sig.

Jag antar också att det är kontaktorn som är den som smäller när aggregatet drar igång och skickar på värme nu också, bara det att den inte "hänger" sig och klapprar (klapp, klapp, klapp) som den gjorde i december 2019.
 
Spontant låter det som att systemet reglerar iallafall, och du verkar ha ett något äldre aggregat än mitt.
På din beskrivning verkar den använda kontaktorn betydligt mer frekvent än vad jag upplever att mitt gör.
Men detta kan bero på att ditt reglersystem är justerat att agera mycket snabbare på förändringar och därför "gasar på" med de extra 3kW fortare än för mig.
Så min bedömning är att det iallafall verkar funka i någon form, och kanske till och med helt som det ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.