L Leifson67 skrev:
Hej, tänkte bara komplettera med den info som jag har samlat på mig efter att krånglat med samma system.

Problemet jag hade var att värmen låg på hela tiden, samt att fläktmotorn inte orkade starta själv efter ett strömavbrott eller avstängning.

Fläktmotorproblemet visade sig främst vara en dålig motorstartkondensator som finns att beställa som reservdel. Jag köpte min från Elfa där den var lite billigare.
Dessutom bytte jag kullager i motorn eftersom jag först trodde att det var det som var problemet. Dessa kullager finns att köpa bl.a. på Biltema.

Att värmen låg på hela tiden visade sig vara dels trasiga Triacs (2 av 3) och dessutom misstänkt trasigt kretskort. Även dessa delar finns som reservdelar (triac bl.a. på Elfa) men att köra ett nytt kretskort för ca 6-8 tusen kr till ett så gammalt system kändes inte som en klok investering.

Just nu är jag istället i färd att designa ett eget kretskort som tillsammans med en Arduino ska ta hand om styrningen.
Jag använder exakt samma interface-kretsar som på originalkortet men istället för diskret digital elektronik låter jag Arduino'ns processor sköta styrningen. På sikt tänker jag integrera detta i ett hemautomationssystem.

Genom den "reverse engineering" jag gjorde på kretskortet och hela systemets elkopplig insåg jag också vad det tredje läget på omkopplarvredet var till för.
Det är "nödvärmning", dvs om kretskortet går sönder kan man vrida till detta läge, som startar tre av de sex värme-elementen på full effekt och höjer återcirkulationsfläktens varvtal. Det ger alltså ca 3kW konstant utan reglering.

De tre Triac'arna som styrs av kretskortet svarar för reglering av de andra tre elementen 0-3kW och när det behövs mer effekt slår kretskortet till sitt relä som aktiverar de tre "nödvärme" elementen så regleringen då blir mellan 3-6kW.

Hoppas denna information var till nytta för någon...
Hej
Har samma problem som dig att värmen är på hela tiden. Har alltid justera värmen i fjärrvärmecentral men har nu bytt den o rörmokaren så att d var fel på mitt acj.
Igår när jag kollade lite mer så var säkringen hel först men sen trasig, ska byta denna, det stod f500/250v men ingen ampere, vet du vad d ska vara?
Har beställt triac, var ska dom sitta??
Hur vet man att kretskortet är trasigt?
Vad mer kan vara fel?
 
  • Närbild av en säkring och etikett med tekniska specifikationer på en fjärrvärmecentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen fjärrvärmecentral med kopplingar, en säkringsmodul och en fläkt, samt synliga rostiga rör och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen fjärrvärmecentral med synliga kretskort och kopplingar, hand håller säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad fjärrvärmecentral med synliga kopparrör, elektronik och trasig säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F500 betyder troligast "Snabb 0.5A" (Fast 500 mA)

Triacen är nog komponenten som är monterad på kylplåten på det lilla kretskortet.

Edit: Om du tar närbilder på kretskorten från sidan så får du nog bättre hjälp.
 
A Anders243 skrev:
F500 betyder troligast "Snabb 0.5A" (Fast 500 mA)

Triacen är nog komponenten som är monterad på kylplåten på det lilla kretskortet.

Edit: Om du tar närbilder på kretskorten från sidan så får du nog bättre hjälp.
Tack då köper jag en sådan säkring
Kylplåten? Var sitter den ?
 
P pedjoh skrev:
Tack då köper jag en sådan säkring
Kylplåten? Var sitter den ?
Min gissning är att detta är en triac som är monterad mot en aluminiumplåt för kylning.

Triac monterad på en kylfläns av aluminiumplåt inuti en elektronisk apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju också läsa på den inringade komponenten. Jag skulle gissa att det är en spänningsregulator, men utan att läsa på komponenterna blir det svårt att veta säkert.

Elektronikkort med en inringad potentiell spänningsregulator och olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pedjoh
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Min gissning är att detta är en triac som är monterad mot en aluminiumplåt för kylning.

[bild]
Ok, tack!
Läste någonstans att dom pratade om 3 stycken.
 
Om du har möjlighet att ta bilder så man kan läsa komponenternas beteckningar eller om du kan kolla upp det själv så kan jag hjälpa till att reda ut vad som är vad.
 
  • Gilla
pedjoh
  • Laddar…
Sök på Bahco ACJ/ACF så hittar du bilder på styrkortet med de tre triac:erna.
 
E etompau skrev:
Sök på Bahco ACJ/ACF så hittar du bilder på styrkortet med de tre triac:erna.
Aha! Okej, jag trodde det var en triac för att köra styrdonet för vattenvärmaren, och inte effektkortet med 3 triac:ar. (Som inte är på bild)
 
E etompau skrev:
Sök på Bahco ACJ/ACF så hittar du bilder på styrkortet med de tre triac:erna.
Söker jag tex på i3acho så får jag upp en bild
Som inte stämmer överens av hur min ser ut. Förstår inte riktigt
 
A Anders243 skrev:
Aha! Okej, jag trodde det var en triac för att köra styrdonet för vattenvärmaren, och inte effektkortet med 3 triac:ar. (Som inte är på bild)
Jag har ingen aning om d är för styrkortet eller styrdonet, total novis
 
Triac'arna är de tre som är skruvade direkt i plåten som anslutes via kablar med vanliga kabelskor och som jag ringat in i denna bild:
Översikt av en elektrisk apparats insida med tre triac-komponenter markerade med röda cirklar, omgivna av kablar och kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leifson67 skrev:
Triac'arna är de tre som är skruvade direkt i plåten som anslutes via kablar med vanliga kabelskor och som jag ringat in i denna bild:
[bild]
Min ser annorlunda ut, om man ser på min bild, så ser man inga triac
Kan dom sitta under kretskortet?
 
OK, det ser ut som din värmare använder varmvatten och ej elslingor i värmepaketet.
Då lär du inte hitta tre stora triac:er i anläggningen, utan det verkar vara en ventil (vit grej till vänster) som öppnar och stänger för varmvatten.
Styrningen av denna sker då av kretskort mm.
 
Okej, nu klarnar det.

Om säkringen är trasig, så börja där. Byt den och se om den nya också går sönder direkt.
För detta test spelar det krasst inte så stor roll om du t.ex. använder en 1A säkring eller något däromkring för test.

Om du kan ta en bild så man ser vad den inringade komponenten heter på en av mina tidigare bilder, så skulle det underlätta för att kunna säga var du kan mäta. Allra bäst är om du kunde montera bort kortet helt (kom ihåg var sladdarna ska sitta!) och fota fram och baksida.

Om säkringen inte går direkt men styrningen inte fungerar så vore det bra om du kunde mäta spänning mellan de två yttersta polerna på den övre svarta skrivplinten (uppe till höger).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.