56 659 läst · 202 svar
57k läst
202 svar
Bacho Stratos ACJ/ACF
Ok, menar du att styrningen på VVX-aggregatet får problem om man har en ACJ (eller motsv.) efter den, eller tvärt om att ACJ'n får styrningsproblem?
Jag såg att Acetec kan förses med ett eftervärmarbatteri internt också vilket skulle eliminera behovet av ACJ'n men det är inget du har antar jag eftersom du använder din ACJ?
Min VVX är ointelligent och har därav inga problem med någon styrning, men som sagt inte heller lika bra verkningsgrad som din.
Jag såg att Acetec kan förses med ett eftervärmarbatteri internt också vilket skulle eliminera behovet av ACJ'n men det är inget du har antar jag eftersom du använder din ACJ?
Min VVX är ointelligent och har därav inga problem med någon styrning, men som sagt inte heller lika bra verkningsgrad som din.
Har fått förklarat för mig att styrningen på ACj kan bli tokig ifall man använder eftervärmen i acetec aggregatet så jag har prövat nu att stänga av det helt nu. Som jag har det nu så fungerar allt som det ska på när den går på 3kw men så fort den ska koppla in Fixed 3KW så kopplar den in den i ca 1min sen slår den av. Då är frågan om systemet inte behöver spetsa med fixed 3kw mer eller ifall det är ändå nått fel på styrningen eller potentiometern.
Det du nu beskriver låter helt logiskt för mig.
Regleringen i ACJ'n känner inte till att någonting annat än den själv tillför värme, så för att få det att funka måste man dels komplettera ACJ'n med en temperatursensor för inkommande luft och dessutom förändra regleralgoritmen, vilket inte stöds av det inbyggda kortet (vad jag vet).
Ditt beslut att köra utan den eftervärmningen känns därför rätt, eller som alternativ skulle du kunna låta den vara aktiv och sköta värmetillförseln istället för ACJ'n. Detta förutsätter naturligtvis att den har tillräcklig effekt (~6kW?).
Isåfall får du koppla från värmen i ACJ'n och bara använda den för ventilationen (luftflödet), och då är du ju inte heller i behov av något styrkort i ACJ'n.
Regleringen i ACJ'n känner inte till att någonting annat än den själv tillför värme, så för att få det att funka måste man dels komplettera ACJ'n med en temperatursensor för inkommande luft och dessutom förändra regleralgoritmen, vilket inte stöds av det inbyggda kortet (vad jag vet).
Ditt beslut att köra utan den eftervärmningen känns därför rätt, eller som alternativ skulle du kunna låta den vara aktiv och sköta värmetillförseln istället för ACJ'n. Detta förutsätter naturligtvis att den har tillräcklig effekt (~6kW?).
Isåfall får du koppla från värmen i ACJ'n och bara använda den för ventilationen (luftflödet), och då är du ju inte heller i behov av något styrkort i ACJ'n.
Tyvärr så kan eftervärmebatteriet i acetec aggregatet bara leverera 1300w som max. Har varit i kontakt idag med ett företag i Uppsala som tipsade mig om att rengöra värmekanaler eftersom att det värkar som att det blir för lite flöde när de kopplar in fixed 3kw och därför blir d för varmt och den stänger av låter som ett långskott för mig men ska hur som helst kontakta en firma här i stan som får komma och ta en titt samt justera in allt. Känns som att man vill vara rätt säker på att det är styrkortet innan man byter ut det
Passar på att låna tråden när det är en del aktivitet här. Ny på forumet och relativt nybliven husägare med ett bacho system. Har fungerat relativt bra (en värmeslinga som det är dåligt med klös i) fram till igår. Från igår vill inte systemet arbeta mer ön några sekunder på hög temperatusinställning. Har intr gjort några justeringar på ett par veckor så helt plötsligt igår så stannar systemet. Skruvar jag ner temperaturen så startar fläkten igen i normal fart. Drar jag på rejäl värme ökar fläkthastigheten för att sekunder senare helt stöngas av. Efter ett par minuter hoppar den återigen igång men enbart 5-10sek innan den stannar. Utgår från att det är ett överhettningskydd som löser ut men vart sitter nollställningen (har det äldre gjort före 85)? Vad kan vara anledningen till att det löser ut så ofta, dåligt styrkort, triac, kondensator??
Tacksam för alla tips.
Tacksam för alla tips.
Det brukar vara en termostat som återställer sig själv och om "överhettningen" fortsätter så går nästa som måste återställas manuellt och det brukar vara flödet som är för litet när det händer och kan visst härledas till fläktens kondensator. Eller igensatt filter. Kolla så det inte sitter nåt xtrafilter i gallret nere vid golvet i hallen som är tätt och bromsar
Tack. Hade nyligen herrar hos oss som rengjorde men ska dubbelkolla hallen. Hur återställer man överhettningen manuellt? Har ingen knapp på utsidan i och med att det är den äldre varianten. Kondensatorn, vart är den placerad? Svår att byta själv? Just den är ju inga stora pengar i så i så fall kan man ju börja med den såvida man inte behöver expert hjälp för byte.
På mitt aggregat sitter kondensatorn bakom en tunn utdragbar plåt längst ned till vänster (bakom den övre luckan).
Den är lätt att byta, bara att lossa muttern och kabelskorna och sätta dit den nya. På min nya hade jag inte likadana kabelskor, så jag skarvade mot de befintliga som jag klippte från den gamla kondensatorn, m.h.a. en skruvplint.
Men kondensatorn är främst till för att öka vridmomentet på fläktmotorn vid uppstart. Jag tror inte att den kan orsaka att fläkten stannar, Det är nog mer troligt att den blir överhettad.
Den är lätt att byta, bara att lossa muttern och kabelskorna och sätta dit den nya. På min nya hade jag inte likadana kabelskor, så jag skarvade mot de befintliga som jag klippte från den gamla kondensatorn, m.h.a. en skruvplint.
Men kondensatorn är främst till för att öka vridmomentet på fläktmotorn vid uppstart. Jag tror inte att den kan orsaka att fläkten stannar, Det är nog mer troligt att den blir överhettad.
Tack för tipset, ska kolla där, har dock inte tänkt på någon utdragbar plåt.
Har känt på fläktmotorn precis när den stannar och den är inte varm, den blåser på som vanligt när jag sänker temperaturen ett par grader till ca 23, men istället blir det svinkallt i huset. Känns mer som det är värmeelementen som blir för varma, har tyckt att det luktat lite bränt om något av dem nu när jag hållt på innanför luckorna. Om det nu inte är kondensatorn och fläkten det beror på, vad skulle det då kunna vara? Vad är det som styr/begränsar värmen på elementen, styrkortet?
Har känt på fläktmotorn precis när den stannar och den är inte varm, den blåser på som vanligt när jag sänker temperaturen ett par grader till ca 23, men istället blir det svinkallt i huset. Känns mer som det är värmeelementen som blir för varma, har tyckt att det luktat lite bränt om något av dem nu när jag hållt på innanför luckorna. Om det nu inte är kondensatorn och fläkten det beror på, vad skulle det då kunna vara? Vad är det som styr/begränsar värmen på elementen, styrkortet?
Om det inte blåser tillräckligt och för bort värmen från stavarna så blir de såklart för varma och den självåterställande överhettningstermostaten slår av en del av elvärmen. Luftflödet kan bero på nåt i luftströmmen som hindrar, tex igenskruvade tilluftsdon, filter i aggregat,grannens katt eller kondensatorn som får fläkten att sacka. Överhettningstermostaten sitter där för att temperaturen ut på systemet inte får överstiga 50 grader
Har idag försökt ge mig på kondensatorn men kan för mitt liv inte förstå vart den sitter. Har inte den utdragbara plåten som pratas om. Har som sagt den äldre variant 16.0110. Kan inte heller hitta triacerna som jag tänkte byta eftersom bara ett av tre element blir varma. Kan allt detta sitta "över" skåpet måntro? Ser att det är många kablar som går upp genom den övre plåten men den verkar inte gå att ta bort i princip. Några tips?
Nu har jag inget att jämföra med men drog på värmen idag när jag hade skydden borta, det element som fungerar blir så in i hel---e varmt. Det skumma är dock att det är bara fläkten som stannar, elementet stänger inte av sig, vad är det för mening med att systemet dödar fläkten om det är elementet som är för varmt??
Nu har jag inget att jämföra med men drog på värmen idag när jag hade skydden borta, det element som fungerar blir så in i hel---e varmt. Det skumma är dock att det är bara fläkten som stannar, elementet stänger inte av sig, vad är det för mening med att systemet dödar fläkten om det är elementet som är för varmt??
När fläkten går och steg 2 går in och du har fläktluckan öppen så får du vekligen hålla i hatten och nästan ha vadd i öronen (lite överdrift kanske) Är det inte så så är det fläktflödet som är fel. Kondensatorn ser ut som på bild och kan tom sitta på sidan av fläkten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är kondensatorn bytt, såvida jag inte hat kopplat fel (går det ens koppla fel?) så blev det ingen skillnad. Blåser absolut inte så som du beskriver när växel 2 slår in, tycker inte det blåser särskilt mycket, kan dock inte påminna mig att det är någon skillnad mot innan den började strula. Tog bara 40sek när jag skruvade upp värmen innan fläkten slog ifrån. Kan det vara någon triac som är trasig i och med att två inte blir varma alls och en blir skållhet? Hur testar man dem på bästa sätt? För att byta dem måste jag dessvärre dra ut hela insatsen från takfästet i och med att de sitter ovanpå "skalet". Eller är det helt enkelt styrkortet som gett upp mån tro
Hej. Jag är ny medlem här på forumet men har följt denna tråd en tid eftersom även jag har exakt detta problem med dålig värme i huset.
Jag gjorde en mätning av spänningen fram till värmepatronerna (tror att jag hittade rätt mätpunkt), har ställt vredet i läge 3, som ska motsvara full värme och styrkortet förbikopplat.
Följande spänning hade jag på de respektive värmepatronerna:
- Patron #1: 220 volt
- Patron #2: 44 volt ???
- Patron #3: 220 volt
Någon som har ett bra tips varför jag bara har 44 volt på patron #3?
Jag gjorde en mätning av spänningen fram till värmepatronerna (tror att jag hittade rätt mätpunkt), har ställt vredet i läge 3, som ska motsvara full värme och styrkortet förbikopplat.
Följande spänning hade jag på de respektive värmepatronerna:
- Patron #1: 220 volt
- Patron #2: 44 volt ???
- Patron #3: 220 volt
Någon som har ett bra tips varför jag bara har 44 volt på patron #3?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder