gustavholm gustavholm skrev:
Kontaktorn drar endast om jag drar till läge 3 måste dock läsa vad det betyder händer inget om jag vrider på termostaten
Läge 3 är enl manualen ett reservläge vid nåt fel. Det ger ett visst (fast?) värmetillskott och en kontaktor drar.
 
J jonaserik skrev:
En el-patron blir inte svagare, den ger vad den är stämplad för. Finns bara 2 sätt, antingen fungerar den eller så slutar den att ge värme. 4,3 amp är 3 kW vid 3 fas anslutning. Som du mäter på varje fas så ger den bara 3 kW och kanske för klen, det kan bero på att flödet ut är för stort, värmebehovet större än vad patron hinner med. S å patron hinner inte värma på.
Det ser ut som värmeaggragatet reglerar bättre nu, har hittat en balans. Den slår även till "fixed" vid behov, och då finns det kapacitet ända upp till 6 kW.
 
Min ACJ går enbart på läge 3, jag kan få triac reg att lysa om jag vrider POT på kretskortet till max.

Fixed läget går aldrig i (fläkten börjar inte öka i hastighet och den drar enbart 1200w~)

Den drar 6200~ watt när jag kör på läge3 så jag antar att alla triacs är hela

Även time lyser konstant grönt.

Är det nytt kretskort som gäller?
 
Redigerat:
R Rooooooooooobin skrev:
Min ACJ går enbart på läge 3, jag kan få triac reg att lysa om jag vrider POT på kretskortet till max.

Fixed läget går aldrig i (fläkten börjar inte öka i hastighet och den drar enbart 1200w~)

Den drar 6200~ watt när jag kör på läge3 så jag antar att alla triacs är hela

Även time lyser konstant grönt.

Är det nytt kretskort som gäller?
Ta en bild av kretskortet och ladda upp vetja. Det kan ju vara något enkelt fel på det.. I mitt fall hade spänningsregulatorn dött, men då lyste inget. Om det lyser lite så skulle jag misstänka en gammal uttorkad/läckande kondensator i RC-kretsen som styr tidpulserna ihop med, eller glapp i kablaget som går till temp-inställningspotentiometern i panelen, eller att själva potentiometern har blivit dålig.
 
Hel
P ptrrkssn skrev:
Ta en bild av kretskortet och ladda upp vetja. Det kan ju vara något enkelt fel på det.. I mitt fall hade spänningsregulatorn dött, men då lyste inget. Om det lyser lite så skulle jag misstänka en gammal uttorkad/läckande kondensator i RC-kretsen som styr tidpulserna ihop med, eller glapp i kablaget som går till temp-inställningspotentiometern i panelen, eller att själva potentiometern har blivit dålig.
Hm ja kanske det, kan nån av triacsen ge dessa symptom om nån av dom är trasiga?

Om jag vrider ner pot så stängs Triac 3kw lampan av på kretskortet, likaså om jag sänker POT som är längst till höger på kretskortet.
 
  • Ett öppet elektriskt skåp med kablar, elektronik och reglage för ventilationssystem, märkt "BAHCO VENTILATION".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser några frågor i tråden angående nattsänkning av acj men hittar inga svar. Någon som vet hur det styrs? Det finns ingångar för det på styrkortet men ska det matas med spänning (och isåfall vilken) eller ska det bara vara en slutande kontakt för att ”nattsänka”?

Tänker mig denna funktionen som den enklaste lösningen för att tidstyra och tillåta ett par grader lägre inomhustemperatur under de timmarna på dygnet som elpriset är som högst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.