57 090 läst · 202 svar
57k läst
202 svar
Bacho Stratos ACJ/ACF
Kul att det blev så bra!G gabbis84 skrev:Hej!
När vi väl hade bestämt oss för att köra på dyra offerten så var ju allt restat och lång väntetid. Vi kände att vi inte orkade med en vinter till utan värme. så valet föll istället på att byta ut enheten i tvättstuga till nytt acjb elbatteri men också köpa en luftvärmepump och sätta i vardagsrummet. Alltså wow vilken skillnad i både ljud och effektivt vårt gamla system lät en massa. Jobbigt brummande ljud i alla rör, väggen mellan tvättstugan (där aggregatet sitter) och toaletten vibrerade nästan pga ljudet förut. Förut hade vi ett gammalt vrede som alltid stod på 30 grader men vi fick vara glada om huset nådde temp 19. Nu med en liten dosa där du ställer in grader. Sen har vi satt den på 21 grader och testar oss fram för meningen är att mest använda oss av luftvärmepumpen och kaminen. Vi är mkt nöjda! Trots vi nu fick en med elbatteri som inte är bra med dagens elpriser men samtidigt så redan nu drar de mindre än förut fast vi har den och luftvärmepumpen. Tror de gamla systemet som ändå var från 1987 drog enormt med el. Denna motor ska ju också vara mer effektiv och energisnål. sen förra året bytte vi ju också den där fläkten ovanför spisen i köket och de är ju en combiwin casa som vi ocksp är jättenöjda med!
Vi står inför ett liknande val, men funderar på ett ersättare för ACJn med vattenbatteri som passar med gamla fästen. Funderar över en liten tokig ide att driva batteriet med en större varmvattenberedare (luft/vatten-värmepump) på 500l. Den har en utgång till värmegolv som skulle kunna nyttjas. Vi har idag en beredare på 340 l som värmt till motsvarade temperatur som vi klarat oss på utan bekymmer. Den har funktion för att styras mot elpris (timpris) vilket skulle kunna ackumulera ett värmelager på natten och förbrukas under dagen. Räcker inte det så kan det kompletteras med en värmepump till. Totalkostnad är ca 100 tkr ink. extra värmepump. Nackdelen är att värmeväxlaren (ACF) är orörd och kvar i vår tvättstuga (sitter ofta över köksfläkten).
Vore intressant att veta vad ni andra uppgraderat till för lösningar.
Någon som har lekt med nattsänkningsingången på styrkortet på ACJ:n? Är det bara att koppla in ett relä som kortsluter de två ingångarna eller ska det vara något mera avancerat?
(Jag skulle kunna ta och skruva ner kortet och följa ledningarna men orkar inte just nu. Nån måste väl ha lekt med det tänkte jag
(Jag skulle kunna ta och skruva ner kortet och följa ledningarna men orkar inte just nu. Nån måste väl ha lekt med det tänkte jag
Vilka kontakter på styrkortet styr nattsänkningen?P ptrrkssn skrev:Någon som har lekt med nattsänkningsingången på styrkortet på ACJ:n? Är det bara att koppla in ett relä som kortsluter de två ingångarna eller ska det vara något mera avancerat?
(Jag skulle kunna ta och skruva ner kortet och följa ledningarna men orkar inte just nu. Nån måste väl ha lekt med det tänkte jag
Vad jag kan se så borde det vara de två skruvkontakterna märkta "NS" (bredvid "Pot" på den orange-färgade skruvkontakten.X xpect skrev:
(Enklare om jag tar bort kortet och kollar kretskortsbanorna på baksidan så man kan se vart de går men men ..
Mitt aggregat har gått i 30 år nu, men det verkar ha blivit en förskjutning i området när man vill
ställa in poten på önskad temperatur. Finns nån sorts tröghet.... Det verkar inte vara fel på NTC-motståndet, har testat med ett annat.
Och poten visar rätt värden i sitt område. Misstänker nån komponent på kretskortet alternativt IC-krets. Ett test annars av styrkortet enligt fläktfirman tyder på att kortet ändå funkar som det ska, i testläget. Men det kan vara annat i normalläge antar jag. Funderar på förslaget ovan.
ställa in poten på önskad temperatur. Finns nån sorts tröghet.... Det verkar inte vara fel på NTC-motståndet, har testat med ett annat.
Och poten visar rätt värden i sitt område. Misstänker nån komponent på kretskortet alternativt IC-krets. Ett test annars av styrkortet enligt fläktfirman tyder på att kortet ändå funkar som det ska, i testläget. Men det kan vara annat i normalläge antar jag. Funderar på förslaget ovan.
spontant låter det som kortet. Fick byta mitt i somras för för jag Inge respons på den som du beskriver. Allt funkade men fick inte aggregatet att varva upp för att dra på värmen. Nytt kort och den går som en dröm nu.E eltech skrev:Mitt aggregat har gått i 30 år nu, men det verkar ha blivit en förskjutning i området när man vill
ställa in poten på önskad temperatur. Finns nån sorts tröghet.... Det verkar inte vara fel på NTC-motståndet, har testat med ett annat.
Och poten visar rätt värden i sitt område. Misstänker nån komponent på kretskortet alternativt IC-krets. Ett test annars av styrkortet enligt fläktfirman tyder på att kortet ändå funkar som det ska, i testläget. Men det kan vara annat i normalläge antar jag. Funderar på förslaget ovan.
Upplever samma på mitt, fått ställa in ca 26 grader för att få 22 i huset. Jag ställer ned tempen varje sommar, och känns som det förskjuts lite mer varje år. Bott i 3 år i mitt.E eltech skrev:Mitt aggregat har gått i 30 år nu, men det verkar ha blivit en förskjutning i området när man vill
ställa in poten på önskad temperatur. Finns nån sorts tröghet.... Det verkar inte vara fel på NTC-motståndet, har testat med ett annat.
Och poten visar rätt värden i sitt område. Misstänker nån komponent på kretskortet alternativt IC-krets. Ett test annars av styrkortet enligt fläktfirman tyder på att kortet ändå funkar som det ska, i testläget. Men det kan vara annat i normalläge antar jag. Funderar på förslaget ovan.
Låter som att jag bör byta kretskort, alternativt laga det själv. Om det nu går pga av ytlödda komponenter?
Alternativt köra på ett tag till med "högre" inställning på poten.
Helst se om det dyker upp nåt med mer fjärrstyrning (wifi). ☺
Alternativt köra på ett tag till med "högre" inställning på poten.
Helst se om det dyker upp nåt med mer fjärrstyrning (wifi). ☺
Laga själv är ju alltid roligastE eltech skrev:
När mitt kort gick sönder för en antal år sedan så var det en billig konding bredvid 12V spänningsregulatorn (7812) som hade packat ihop. Sedan hade jag ett par trasiga TRIACs också som jag bytte några år senare, och då passade jag på att byta ut de vita kablarna som numera var mera bruna pga värmeutvecklingen (och ersatte dem med lite grövre som tål strömmarna lite bättre
Men man bör nog inte göra det om man inte känner sig trygg i att fixa med elektronik.
Innan kortet lagades:
Kortet nu:
(Notera även hur jag har kopplat ur kabeln till "fixed"-kontaktorn, det är något fel där, eventuellt den kretskortsmonterade triac:en alternativt kontaktorn som har börjat bli trött - eller något som gör att den "smattrar" när den ska till och jobba. Orkade inte felsöka det så kör utan den extravärmen (kör några vanliga el-element istället runt om i huset som jag styr via Home Assistant).
TRIAC:arna med nya fina (tjockare) kablar och nya fina kabelskor (de gamla föll sönder i bitar när jag kopplade ur kablarna)
Funderar dock på att modifiera det lite till så att jag kan stänga av värmepatronerna via en Shelly-plug (via Wifi) ifall elpriset sticker iväg (vill nog ha själva fläktsystemet gående dock för att få frisk luft...). Alternativt modifiera kopplingen till pot:en via ett relä och en ESPHome-baserad lösning (och ett alternativt motstånd) så att jag kan styra ner tempstyrningen den vägen. Lite yxigt men det borde funka
Eller ta reda på hur NS/nattsänkningsbiten funkar. Borde ha gjort det i somras när det var varmt och skönt dock
Jag känner igen det där med "brända" trådar till Triac komponenterna. Ska nog byta ut dem också, kanske sänker flödet lite. Annars ligger strömmen in till aggregatet mellan 3 och 4 ampere per fas vid reglering utan fixed-slingorna inkopplade, vilket pekar mot 3 kW. Men riktig fart sätter det intr vilket får mej att misstänka nåt med nån spänningsmatning på styrkortet. Kan ju vara samma konding som du ptrrkssn bytte, eller nån annan komponent? Skulle gärna velat komma över kretsschemat till styrkortet, så man kan mäta på det.P ptrrkssn skrev:Laga själv är ju alltid roligast
När mitt kort gick sönder för en antal år sedan så var det en billig konding bredvid 12V spänningsregulatorn (7812) som hade packat ihop. Sedan hade jag ett par trasiga TRIACs också som jag bytte några år senare, och då passade jag på att byta ut de vita kablarna som numera var mera bruna pga värmeutvecklingen (och ersatte dem med lite grövre som tål strömmarna lite bättre
Men man bör nog inte göra det om man inte känner sig trygg i att fixa med elektronik.
Innan kortet lagades:
[bild]
Kortet nu:
[bild]
(Notera även hur jag har kopplat ur kabeln till "fixed"-kontaktorn, det är något fel där, eventuellt den kretskortsmonterade triac:en alternativt kontaktorn som har börjat bli trött - eller något som gör att den "smattrar" när den ska till och jobba. Orkade inte felsöka det så kör utan den extravärmen (kör några vanliga el-element istället runt om i huset som jag styr via Home Assistant).
TRIAC:arna med nya fina (tjockare) kablar och nya fina kabelskor (de gamla föll sönder i bitar när jag kopplade ur kablarna)
[bild]
Funderar dock på att modifiera det lite till så att jag kan stänga av värmepatronerna via en Shelly-plug (via Wifi) ifall elpriset sticker iväg (vill nog ha själva fläktsystemet gående dock för att få frisk luft...). Alternativt modifiera kopplingen till pot:en via ett relä och en ESPHome-baserad lösning (och ett alternativt motstånd) så att jag kan styra ner tempstyrningen den vägen. Lite yxigt men det borde funka
Eller ta reda på hur NS/nattsänkningsbiten funkar. Borde ha gjort det i somras när det var varmt och skönt dock
Det här fläktsystemet sitter tydligen i många hus i vårt avlånga land, så det borde skapas nån form av billigare teknikhjälp för det. Inte många som vill lägga ut ca 10 000 kr på ett gammalt uppvärmningssystems styrning antar jag! Har för mej det fanns/finns nån firma dit man kan skicka in kretskort och de mäter om det är fel på nån komponent, föreslår vilken, ev byter den mot betalning beronde på vad man vill ha hjälp med.
Redigerat:
Jag har samma fel där kontakterna börjar slå när fixad läget går i. Jag har satt i ett "nytt" begagnat kretskort, bytt kontaktorer, bytt triacs bytt till begagnad potentiometer, bytt tempgivarna med överhettningsskydd. Samma fel. Fick tag i ett annat gammalt kretskort likt det på bilden ovan, då slutar det att slå i kontakterna. Men potentiometervredet är nästan ställt på max, och minsta lilla man vrider så ändrar den inomhustemperaturen 3 grader.... blir tokig på vad det är för felE eltech skrev:Jag känner igen det där med "brända" trådar till Triac komponenterna. Ska nog byta ut dem också, kanske sänker flödet lite. Annars ligger strömmen in till aggregatet mellan 3 och 4 ampere per fas vid reglering utan fixed-slingorna inkopplade, vilket pekar mot 3 kW. Men riktig fart sätter det intr vilket får mej att misstänka nåt med nån spänningsmatning på styrkortet. Kan ju vara samma konding som du ptrrkssn bytte, eller nån annan komponent? Skulle gärna velat komma över kretsschemat till styrkortet, så man kan mäta på det.
Det här fläktsystemet sitter tydligen i många hus i vårt avlånga land, så det borde skapas nån form av billigare teknikhjälp för det. Inte många som vill lägga ut ca 10 000 kr på ett gammalt uppvärmningssystems styrning antar jag! Har för mej det fanns/finns nån firma dit man kan skicka in kretskort och de mäter om det är fel på nån komponent, föreslår vilken, ev byter den mot betalning beronde på vad man vill ha hjälp med.
Bytte du även den kretskortsmonterade TRIAC:en som styr kontaktorn? (Den tre-beniga kretsen som sitter vid kontakten uppe till vänster på kretskortet?Håljom skrev:Jag har samma fel där kontakterna börjar slå när fixad läget går i. Jag har satt i ett "nytt" begagnat kretskort, bytt kontaktorer, bytt triacs bytt till begagnad potentiometer, bytt tempgivarna med överhettningsskydd. Samma fel. Fick tag i ett annat gammalt kretskort likt det på bilden ovan, då slutar det att slå i kontakterna. Men potentiometervredet är nästan ställt på max, och minsta lilla man vrider så ändrar den inomhustemperaturen 3 grader.... blir tokig på vad det är för fel
Jag har tankar om att koppla in en lysdioder på optokopplarnas ingångar (de fyra vita kretsarna) så att man kan se när de jobbar eller inte, då borde man kunna se om det är kretskortets logik som tycker att den ska pulsa kontaktorn eller om det är TRIACen där (eller optokopplaren, men det tror jag inte).
Nej, den är inte bytt, men jag har ju haft 3 olika kretskort, varav ett nytt med samma felP ptrrkssn skrev:Bytte du även den kretskortsmonterade TRIAC:en som styr kontaktorn? (Den tre-beniga kretsen som sitter vid kontakten uppe till vänster på kretskortet?
Jag har tankar om att koppla in en lysdioder på optokopplarnas ingångar (de fyra vita kretsarna) så att man kan se när de jobbar eller inte, då borde man kunna se om det är kretskortets logik som tycker att den ska pulsa kontaktorn eller om det är TRIACen där (eller optokopplaren, men det tror jag inte).