Jag har inte bytt mina, men blir nyfiken på hur dina brända ser ut och var de sitter. Kan du ta ett par bilder och lägga upp?
 
Bruna burkar som ser möjliga ut. Sen så ser en av kontaktorerna lite risig ut men värmeregleringen fungerar väldigt bra
 
  • Elektriskt skåp med kablar, kontaktorer och brun värmeregulator som ser använd men funktionell ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två bruna elektriska termostater fastsatta i en panel med synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre elektronik i värmesystem med bruna burkar, kablar och en kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk kretskort med brun reläburk, kontakter och ledningar, nämnd i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutningspanel med slitage, kablar och bruna burkar (kondensatorer).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är detta för styrkort? Är det dessa leifson67 byggde?
 
A ACJ83 skrev:
Bruna burkar som ser möjliga ut. Sen så ser en av kontaktorerna lite risig ut men värmeregleringen fungerar väldigt bra
Jag har ingen koll på dessa bruna komponenter men det ser ut som termostater? Har du vattenpatron?
Ser spännande ut med eget kontrollerkort. Respekt för det.

Ser rätt dammigt ut även högre upp vid inkommande el.
Är det inte bara något som kommit in via röret?
 
A alha78 skrev:
Ser rätt dammigt ut även högre upp vid inkommande el.
Är det inte bara något som kommit in via röret?
Det var precis min tanke också. Om andra änden av elröret mynnar ut i nån miljö som kan suga in damm så kommer det säkert göra det eftersom det säkert kan vara under undertryck i utrymmet för elen och styrkortet.
 
Håljom Håljom skrev:
Vad är detta för styrkort? Är det dessa leifson67 byggde?
Yes det är det
 
A alha78 skrev:
Jag har ingen koll på dessa bruna komponenter men det ser ut som termostater? Har du vattenpatron?
Ser spännande ut med eget kontrollerkort. Respekt för det.

Ser rätt dammigt ut även högre upp vid inkommande el.
Är det inte bara något som kommit in via röret?
Ja precis, det är termostater eller rättare sagt värmesäkringar som löser ut om det är för varmt om jag förstått det hela rätt.
 
Hej alla är ny här, men jag har en fråga, har ett ACJ installerat från 88 och jag har en termostat monterat i hallen som bara känner av temp, man kan inte ställa in temp utan man måste till aggregatet och ställa in önska temp där, nu skulle jag vilja byta ut termostaten där ute och ersätta den men en som både känner av temp men även så man kan ställa in tempen där istället för på aggregatet, är detta möjligt? Termostaten är Bacho orginal som sitter i hallen
Tacksam för svar.
 
S snilleblixt skrev:
...ersätta den men en som både känner av temp men även så man kan ställa in tempen där istället för på aggregatet, är detta möjligt? Termostaten är Bacho orginal som sitter i hallen
Tacksam för svar.
Det är absolut möjligt. I princip är det bara att använda en kabel till hallen som har ytterligare två trådar, och sätta en likadan potentiometer där istället för den i aggregatet.
 
  • Gilla
snilleblixt
  • Laddar…
L Leifson67 skrev:
Det är absolut möjligt. I princip är det bara att använda en kabel till hallen som har ytterligare två trådar, och sätta en likadan potentiometer där istället för den i aggregatet.
Hej tack för svar, jag tänkte vara lite bekväm och använda följade om det är möjligt? Vad tror du?
 
Redigerat:
Hej igen! Jag skrev innan julen angående att vårt värmesystem helt lagt av och det var så att styrkortet eller vad det nu heter och värmeelementet var sönder. Eftersom vi ändå tänkt uppgradera oss till vår tvättstugerennovering i sommar och byta ut det till lite mordenare så kör vi nu bara ventilationen nu och utan värme.

nu till min nya fråga. Vad skulle ni säga, byta ut till ett liknande med elaggregat eller ett med vattenbatteri som man kopplar till varmvattenberedaren?

första alternativet fick vi offert på 44 875kr, acjb luftvärmeaggregat 6kw 27 500kr arbete 12 000kr.

alternativ 2: utbytesaggregat vattenburet i taket samt en luftvattenvärmepump istället för varmvattenberedaren.
den gör varmavatten till kommande golvvärme samt varmvatten till takaggregatet. sen har ni 230 lite varmavatten 50grader i tanken.
164 750kr!!

känns ju som detta alternativ är bäst med tanke på att man vill komma undan den direktverkande elen men så himla dyrt.
Daikin Altherma 88 000kr
Installation och material 24 000kr
Acjb luftvärmeaggregat vatten 5kw 27 000kr

vad tycker ni? Låter de inte väldigt dyrt sista och vad hade ni gjort i min sits?

tack på förhand!
 
G gabbis84 skrev:
Hej igen! Jag skrev innan julen angående att vårt värmesystem helt lagt av och det var så att styrkortet eller vad det nu heter och värmeelementet var sönder. Eftersom vi ändå tänkt uppgradera oss till vår tvättstugerennovering i sommar och byta ut det till lite mordenare så kör vi nu bara ventilationen nu och utan värme.

nu till min nya fråga. Vad skulle ni säga, byta ut till ett liknande med elaggregat eller ett med vattenbatteri som man kopplar till varmvattenberedaren?

första alternativet fick vi offert på 44 875kr, acjb luftvärmeaggregat 6kw 27 500kr arbete 12 000kr.

alternativ 2: utbytesaggregat vattenburet i taket samt en luftvattenvärmepump istället för varmvattenberedaren.
den gör varmavatten till kommande golvvärme samt varmvatten till takaggregatet. sen har ni 230 lite varmavatten 50grader i tanken.
164 750kr!!

känns ju som detta alternativ är bäst med tanke på att man vill komma undan den direktverkande elen men så himla dyrt.
Daikin Altherma 88 000kr
Installation och material 24 000kr
Acjb luftvärmeaggregat vatten 5kw 27 000kr

vad tycker ni? Låter de inte väldigt dyrt sista och vad hade ni gjort i min sits?

tack på förhand!

Hej! Hur gick det med val av värmesystem? Vad föll valet på?
 
X xpect skrev:
Hej! Hur gick det med val av värmesystem? Vad föll valet på?
X xpect skrev:
Hej! Hur gick det med val av värmesystem? Vad föll valet på?
Hej!
När vi väl hade bestämt oss för att köra på dyra offerten så var ju allt restat och lång väntetid. Vi kände att vi inte orkade med en vinter till utan värme. :) så valet föll istället på att byta ut enheten i tvättstuga till nytt acjb elbatteri men också köpa en luftvärmepump och sätta i vardagsrummet. Alltså wow vilken skillnad i både ljud och effektivt vårt gamla system lät en massa. Jobbigt brummande ljud i alla rör, väggen mellan tvättstugan (där aggregatet sitter) och toaletten vibrerade nästan pga ljudet förut. Förut hade vi ett gammalt vrede som alltid stod på 30 grader men vi fick vara glada om huset nådde temp 19. Nu med en liten dosa där du ställer in grader. Sen har vi satt den på 21 grader och testar oss fram för meningen är att mest använda oss av luftvärmepumpen och kaminen. Vi är mkt nöjda! Trots vi nu fick en med elbatteri som inte är bra med dagens elpriser men samtidigt så redan nu drar de mindre än förut fast vi har den och luftvärmepumpen. Tror de gamla systemet som ändå var från 1987 drog enormt med el. Denna motor ska ju också vara mer effektiv och energisnål. sen förra året bytte vi ju också den där fläkten ovanför spisen i köket och de är ju en combiwin casa som vi ocksp är jättenöjda med! :)
 
  • Gilla
Kraftfamiljen och 2 till
  • Laddar…
H
G gabbis84 skrev:
Hej!
När vi väl hade bestämt oss för att köra på dyra offerten så var ju allt restat och lång väntetid. Vi kände att vi inte orkade med en vinter till utan värme. :) så valet föll istället på att byta ut enheten i tvättstuga till nytt acjb elbatteri men också köpa en luftvärmepump och sätta i vardagsrummet. Alltså wow vilken skillnad i både ljud och effektivt vårt gamla system lät en massa. Jobbigt brummande ljud i alla rör, väggen mellan tvättstugan (där aggregatet sitter) och toaletten vibrerade nästan pga ljudet förut. Förut hade vi ett gammalt vrede som alltid stod på 30 grader men vi fick vara glada om huset nådde temp 19. Nu med en liten dosa där du ställer in grader. Sen har vi satt den på 21 grader och testar oss fram för meningen är att mest använda oss av luftvärmepumpen och kaminen. Vi är mkt nöjda! Trots vi nu fick en med elbatteri som inte är bra med dagens elpriser men samtidigt så redan nu drar de mindre än förut fast vi har den och luftvärmepumpen. Tror de gamla systemet som ändå var från 1987 drog enormt med el. Denna motor ska ju också vara mer effektiv och energisnål. sen förra året bytte vi ju också den där fläkten ovanför spisen i köket och de är ju en combiwin casa som vi ocksp är jättenöjda med! :)
Ser att du bor i Västmanland, men köpte du och fick installerat via lokal firma eller någon annan firma/firmor?

Går i funderingar att kasta ut mitt gamla luftvärmeaggregat med elbatteri, mot nyare för att veta att det håller och ev få ned ljudet i huset. Samtidigt kasta upp värmeväxlaren på vinden.

Verkar lovande att kunna få bort lite ljud med nyare fläkt :cool:
 
H Hazze23 skrev:
Ser att du bor i Västmanland, men köpte du och fick installerat via lokal firma eller någon annan firma/firmor?

Går i funderingar att kasta ut mitt gamla luftvärmeaggregat med elbatteri, mot nyare för att veta att det håller och ev få ned ljudet i huset. Samtidigt kasta upp värmeväxlaren på vinden.

Verkar lovande att kunna få bort lite ljud med nyare fläkt :cool:
Bodde i Västerås förut och har hela min släkt där men bor nu i Stockholm så bara glömt ändra här. :) men beställde aggregatet själv och sen hade jag en granne som hjälpte mig med just acjb och swegon ovanför spisen hade vi firma för. Men så skönt när det nu är tyst överallt förutom fläkten i köket som låter lite men inte farligt om man jämför med förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.