E eltech skrev:
Hmmm....låter som att kretskorten har nån liten svaghet i kontruktionen/tillverkningen?!
Ja, .en det skulle vara intressant att veta vad som skiljer på originalkorten med de "med" eller "utan" plastkåpan
 
  • Gilla
eltech
  • Laddar…
E eltech skrev:
Mitt aggregat har gått i 30 år nu, men det verkar ha blivit en förskjutning i området när man vill
ställa in poten på önskad temperatur. Finns nån sorts tröghet.... Det verkar inte vara fel på NTC-motståndet, har testat med ett annat.
Och poten visar rätt värden i sitt område. Misstänker nån komponent på kretskortet alternativt IC-krets. Ett test annars av styrkortet enligt fläktfirman tyder på att kortet ändå funkar som det ska, i testläget. Men det kan vara annat i normalläge antar jag. Funderar på förslaget ovan.
Hmmm...idag lyste båda röda Led:arna (triac och fix) men kontaktorn slog ej till ändå. Kanske var precis på gränsen, men det är nåt fel enl. ovan på styrkortet, kommer inte ifrån det, nån spänning ligger fel!
 
E eltech skrev:
Hmmm...idag lyste båda röda Led:arna (triac och fix) men kontaktorn slog ej till ändå. Kanske var precis på gränsen, men det är nåt fel enl. ovan på styrkortet, kommer inte ifrån det, nån spänning ligger fel!
Tänds och släcks "Time"? Kolla gärna att du får 12V från spänningsregulatorn (7812:an bredvid den stora kondensatorn på kretskortet) om du har en multimeter... Men om Fixed är tänd men kontaktorn inte slår till och det inte blir varmt så är nog något fel :). Antingen Triac:en uppe till vänster precis vid den vita kontakten eller själva kontaktorn... Eller övertemperaturskyddet kanske?

Har påbörjat en liten titt på det där kretskortet för att se hur det är kopplat. "Triac Reg"-LED:en är kopplad i serie med tre av optokopplarna (de vita/ljusa kretsarna), nr 1, 3, 4 räknat från vänster. Styr de stora Triac:arna som är skruvade i chassit ovanför värmepatronerna. "Fixed" är kopplad i serie med optokopplaren nr 2 och går sedan till den lilla Triac:en på kretskortet uppe till vänster. Sedan är LED:arna kopplade till HC40107-kretsen som styr alla.

Potentiometern (47kOhm) som vi ställer in temperaturen är kopplad via en RC-krets bestående av potentiometrarna på kortet, den externa tempgivaren (nån som har koll på vad den är? Troligen en NTC gissar jag - inte kollat än :_) samt 100uF-kondensatorn till "Time" via LM324:an (en OpAmp) och vidare via HC4024 (en 7-stage binary ripple counter) och HC4093 (quad 2-input hand Schmitt trigger).

Min gissning so far är att det hela verkar styra en pulsgenerator där temp-inställnings-potentiometern är tänkt att styra längden av "På"-läget för pulserna -> ju längre som värmepatronerna är på.

Den övre pot:en på kretskortet verkar vara för "nattsänkningsbiten", den under verkar styra hastigheten på pulsgeneratorn.

Men så länge "Time" tänds och släcks så snurrar pulsgeneratorn, och så länge Triac & Fixed tänds och släcks ibland så funkar nog själva kortet hyfsat. Sedan kan nog 100uF-kondingen vid den orangea kontakten behöva tittas till, för om den blir dålig så kommer nog pulserna börja se lite konstiga ut. Skulle kunna förklara varför man behövt öka på inställningen där mer och mer ju äldre kortet har blivit. Och om det blir glapp/oxid i temp-potentiometern och/eller tempgivaren så blir det nog också konstigt.

Nåja, fortsätter kolla in kopplingen på kretskortet. :)
 
  • Gilla
eltech
  • Laddar…
Kortet är enkelt uppbyggt med standardkomponeter och bör gå att fixa till.
Erfarenhetsmässigt så är det just kondensatorer som efter lång drifttid i varm miljö som kan lämna in och ändra sitt värde.

Har man plockat ut kortet (lätt att jack ur) så kan det vara idé att byta de två elektrolytkond.. samt de mindre tantalkond.
Materialkostnad max 50 kr.
 
  • Gilla
Kraftfamiljen och 2 till
  • Laddar…
acj-opto.png
Noterade precis att min ACJ bara drog ström från 2 av 3 faser när den jobbar i "Triac"-läge, tror en av optokopplarna har lagt av. På pin 4 (T2) har jag 230V inkommande volt, men på pin 6 (T1) bara 0V. De andra två optokopplarna ser ut att funka dock. :) Kanske får ta och löda loss och byta ut den...
 
  • Gilla
Kraftfamiljen
  • Laddar…
P ptrrkssn skrev:
Tänds och släcks "Time"? Kolla gärna att du får 12V från spänningsregulatorn (7812:an bredvid den stora kondensatorn på kretskortet) om du har en multimeter... Men om Fixed är tänd men kontaktorn inte slår till och det inte blir varmt så är nog något fel :). Antingen Triac:en uppe till vänster precis vid den vita kontakten eller själva kontaktorn... Eller övertemperaturskyddet kanske?

Har påbörjat en liten titt på det där kretskortet för att se hur det är kopplat. "Triac Reg"-LED:en är kopplad i serie med tre av optokopplarna (de vita/ljusa kretsarna), nr 1, 3, 4 räknat från vänster. Styr de stora Triac:arna som är skruvade i chassit ovanför värmepatronerna. "Fixed" är kopplad i serie med optokopplaren nr 2 och går sedan till den lilla Triac:en på kretskortet uppe till vänster. Sedan är LED:arna kopplade till HC40107-kretsen som styr alla.

Potentiometern (47kOhm) som vi ställer in temperaturen är kopplad via en RC-krets bestående av potentiometrarna på kortet, den externa tempgivaren (nån som har koll på vad den är? Troligen en NTC gissar jag - inte kollat än :_) samt 100uF-kondensatorn till "Time" via LM324:an (en OpAmp) och vidare via HC4024 (en 7-stage binary ripple counter) och HC4093 (quad 2-input hand Schmitt trigger).

Min gissning so far är att det hela verkar styra en pulsgenerator där temp-inställnings-potentiometern är tänkt att styra längden av "På"-läget för pulserna -> ju längre som värmepatronerna är på.

Den övre pot:en på kretskortet verkar vara för "nattsänkningsbiten", den under verkar styra hastigheten på pulsgeneratorn.

Men så länge "Time" tänds och släcks så snurrar pulsgeneratorn, och så länge Triac & Fixed tänds och släcks ibland så funkar nog själva kortet hyfsat. Sedan kan nog 100uF-kondingen vid den orangea kontakten behöva tittas till, för om den blir dålig så kommer nog pulserna börja se lite konstiga ut. Skulle kunna förklara varför man behövt öka på inställningen där mer och mer ju äldre kortet har blivit. Och om det blir glapp/oxid i temp-potentiometern och/eller tempgivaren så blir det nog också konstigt.

Nåja, fortsätter kolla in kopplingen på kretskortet. :)
Time jobbar till och från, så ellyten 100uF verkar i hyfsad kondition. Men i natt funkade tillslag för kontaktorn på "Fix-läget". Kanske lite svajiigt, kan vara nåt svagt glapp eller spänningsproblem. Nån komponent är instabil på kortet. Ska mäta 12V-spänningen!
Byte av ellyt och tantal enligt nedan inlägg är nåt jag också tror på. Kondensatorer kan förändras med tiden och miljö, värme t.ex. har jag lört mej.
 
  • Gilla
ptrrkssn
  • Laddar…
Då var det dags för vår ACJ att börja krångla. Vi har haft ca 16c i huset senaste två veckorna.

Det är en Bahco ACJ-05-0119 med både vattenbatteri och elslinga. Den är inställd på max-temperatur (vilket vi inte har behövt tidigare vintrar).

Vi har en relativt ny frånluftsvärmepump (IVT Vent 402) och den verkar fungera som den ska. Cirkulationspumpen går och framledningen är varm.

ACJ-aggregatet skickar ut värme i korta stunder för att sedan sänka temperaturen igen;

Linjediagram visar temperaturförändringar över tid, med två toppar, troligtvis under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elslingan verkar fungera (har testat att helt stänga av vattnet från frånluftvärmepumpen och då ger ACJ-aggregatet den fortfarande lite värme).

På kretskortet finns fem lysdioder (VA, EL, FL, L1, L2). Alla lyser.

Att den kör en stund och sedan sänker temperaturen gör att det känns som att den antingen är "nöjd" (tror att huset är rätt temp) eller att något övertemperaturskydd löser ut?

Vad tror ni? Kan det vara potentiometern (som reglerar temperaturen) eller någon givare som inte känner rätt temperatur?


Bilder:


Elektriskt kretsschema på papper med märkning och företagslogotyp, använt och fläckat tillstånd, ligger på betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen elektrisk apparatskåp, kablar, rör, mätare, varningsetikett, komponenter, industriell, installation, sidovinklad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre, dammig strömbrytare och kontakt inuti en isolerad väggöppning med synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En person pekar på en elektronikkomponent inne i ett öppet elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektronisk apparat med kretskort och LED-lampor, täta kablar och metallkomponenter. Blurig, röd ton, teknisk inre vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen lucka under diskbänk med teknisk ritning, grått föremål och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar se ett mönster i att den kör igång i intervall med ca 5 timmar mellan.. Så märkligt.
Vad det kan vara? Kan en trasig givare göra att den beter sig så?

Temperaturtidsserie över två dygn som visar periodiska toppar och dalar. Grafen använder Celsius och tidsangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P ptrrkssn skrev:
Tänds och släcks "Time"? Kolla gärna att du får 12V från spänningsregulatorn (7812:an bredvid den stora kondensatorn på kretskortet) om du har en multimeter... Men om Fixed är tänd men kontaktorn inte slår till och det inte blir varmt så är nog något fel :). Antingen Triac:en uppe till vänster precis vid den vita kontakten eller själva kontaktorn... Eller övertemperaturskyddet kanske?

Har påbörjat en liten titt på det där kretskortet för att se hur det är kopplat. "Triac Reg"-LED:en är kopplad i serie med tre av optokopplarna (de vita/ljusa kretsarna), nr 1, 3, 4 räknat från vänster. Styr de stora Triac:arna som är skruvade i chassit ovanför värmepatronerna. "Fixed" är kopplad i serie med optokopplaren nr 2 och går sedan till den lilla Triac:en på kretskortet uppe till vänster. Sedan är LED:arna kopplade till HC40107-kretsen som styr alla.

Potentiometern (47kOhm) som vi ställer in temperaturen är kopplad via en RC-krets bestående av potentiometrarna på kortet, den externa tempgivaren (nån som har koll på vad den är? Troligen en NTC gissar jag - inte kollat än :_) samt 100uF-kondensatorn till "Time" via LM324:an (en OpAmp) och vidare via HC4024 (en 7-stage binary ripple counter) och HC4093 (quad 2-input hand Schmitt trigger).

Min gissning so far är att det hela verkar styra en pulsgenerator där temp-inställnings-potentiometern är tänkt att styra längden av "På"-läget för pulserna -> ju längre som värmepatronerna är på.

Den övre pot:en på kretskortet verkar vara för "nattsänkningsbiten", den under verkar styra hastigheten på pulsgeneratorn.

Men så länge "Time" tänds och släcks så snurrar pulsgeneratorn, och så länge Triac & Fixed tänds och släcks ibland så funkar nog själva kortet hyfsat. Sedan kan nog 100uF-kondingen vid den orangea kontakten behöva tittas till, för om den blir dålig så kommer nog pulserna börja se lite konstiga ut. Skulle kunna förklara varför man behövt öka på inställningen där mer och mer ju äldre kortet har blivit. Och om det blir glapp/oxid i temp-potentiometern och/eller tempgivaren så blir det nog också konstigt.

Nåja, fortsätter kolla in kopplingen på kretskortet. :)
Lite mer info: Spänningen över stora glättningskondensatorn mätte jag till 28V, och över den högra "lilla ellyten"100 ųF till 11,81 (12 V?).
Samma spänning var det över regulatorn till höger om stora ellyten. Spänningen över "lilla ellyten" ändrade sej inte när timer-LEDen var på eller av, så den är kanske bara för stabiliteten? Är det nån Tantal-lyt som ev är med i tidkretsen? Man saknar nån tempgivare i värmedelen som styrde ner temperaturen innan säkerhets-vakten löser ut.
 
E eltech skrev:
Time jobbar till och från, så ellyten 100uF verkar i hyfsad kondition. Men i natt funkade tillslag för kontaktorn på "Fix-läget". Kanske lite svajiigt, kan vara nåt svagt glapp eller spänningsproblem. Nån komponent är instabil på kortet. Ska mäta 12V-spänningen!
Byte av ellyt och tantal enligt nedan inlägg är nåt jag också tror på. Kondensatorer kan förändras med tiden och miljö, värme t.ex. har jag lört mej.
Överhettningsskyddet har börjat löst ur lite ofta, kan det vara fläkthastigheten som är för låg? Eller överslag i matande trafo? Det verkar bli rejält hett i luftningsdonen i alla fall. Kanalerna är nyligen rengjorda. Kan det bli stopp i ljuddämparna?
 
Nu har jag mot en kostnad skickat in styrkortet och fått trasiga och "åldriga" komponenter utbytta. Första test visar på betydligt stabilare reglering, men återstår att se hur det funkar under vintern. Speciellt intressant att se om temperatur-området ligger rätt. Jag vet inte om max är på potentiometern ska vara 25 eller 30 grader.
 
E eltech skrev:
Nu har jag mot en kostnad skickat in styrkortet och fått trasiga och "åldriga" komponenter utbytta. Första test visar på betydligt stabilare reglering, men återstår att se hur det funkar under vintern. Speciellt intressant att se om temperatur-området ligger rätt. Jag vet inte om max är på potentiometern ska vara 25 eller 30 grader.
Var skickade du in kortet och vad fick du betala för att få komponenterna utbytta? 😊
 
K Karl1 skrev:
Var skickade du in kortet och vad fick du betala för att få komponenterna utbytta? 😊
Till lagakretskort.se (Tricom) i Gävle. Kostade ca 3500 kr.
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
S svenssei skrev:
Hej. Jag är ny medlem här på forumet men har följt denna tråd en tid eftersom även jag har exakt detta problem med dålig värme i huset.
Jag gjorde en mätning av spänningen fram till värmepatronerna (tror att jag hittade rätt mätpunkt), har ställt vredet i läge 3, som ska motsvara full värme och styrkortet förbikopplat.
Följande spänning hade jag på de respektive värmepatronerna:
- Patron #1: 220 volt
- Patron #2: 44 volt ???
- Patron #3: 220 volt

Någon som har ett bra tips varför jag bara har 44 volt på patron #3?
[bild]
Hej jag har samma problem men med patron 1 44v i läge 3 hur löste du det?
 
D Dennis Jacobsson1 skrev:
Hej jag har samma problem men med patron 1 44v i läge 3 hur löste du det?
D Dennis Jacobsson1 skrev:
Hej jag har samma problem men med patron 1 44v i läge 3 hur löste du det?
Låter som aktuell fas inte levererar spänning; tror du ser en "restspänning", kolla säkringar för ACJ:n eller kontaktorn i ACJ:n. Verkar inte vara optokopplaren, men jag är osäker....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.