K Karl1 skrev:
Var skickade du in kortet och vad fick du betala för att få komponenterna utbytta? 😊
Det ser ut nu som att, trots stabilitet i styrningen, så orkar inte aggregatet kunna få upp
värmen i inställd temperatur (över 20), så jag misstänker nu nåt problem med antingen en IC-krets, den med 4 op-förstärkare eller triacs/tyristorer (dock mätte jag 4,3 amp ström på alla tre vid fullt pådrag) eller så är det
"patronerna" så blivit svagare i verkningsgraden.
 
En el-patron blir inte svagare, den ger vad den är stämplad för. Finns bara 2 sätt, antingen fungerar den eller så slutar den att ge värme. 4,3 amp är 3 kW vid 3 fas anslutning. Som du mäter på varje fas så ger den bara 3 kW och kanske för klen, det kan bero på att flödet ut är för stort, värmebehovet större än vad patron hinner med. S å patron hinner inte värma på.
 
  • Gilla
eltech
  • Laddar…
E eltech skrev:
Låter som aktuell fas inte levererar spänning; tror du ser en "restspänning", kolla säkringar för ACJ:n eller kontaktorn i ACJ:n. Verkar inte vara optokopplaren, men jag är osäker....
Okej får testa annat då jag har full fräs till aggregatet törs man kasta om faserna på kortet dom som går från kort till patron å se om det blir samma fel på typ 2:an?
 
Vad menas med 2:an och vad för fel. Skifta inkommande faser gör inte något.
 
J jonaserik skrev:
Vad menas med 2:an och vad för fel. Skifta inkommande faser gör inte något.
Nä men om man kopplar om på kortet på någon av dom tre kontakterna å ser om problemet flyttar sig.
 
  • Öppet elskåp med kretskort, ledningar, terminalstrip och komponenter, eventuellt en del av en styrpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart det går att hänföra ett problem med att skifta faserna, men ev fel kvarstår ändå.
 
J jonaserik skrev:
Klart det går att hänföra ett problem med att skifta faserna, men ev fel kvarstår ändå.
Jo så är det då kan man utesluta ett annat och sedan försöka hitta felet är det någon på detta forum som vet vad dom snackar om /vad felet är?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är el-filtret för del? Känner inte igen det. Har du foto på den delen?
H Hazze23 skrev:
Såhär ser det ut.
Köpte elektrofilter Elfi 400-K för 12.000 kr. Vi har 2 värmeväxlare så jag behöver en till. Tokstollarna som eldar ved här i villaområdet har inte kommit i gång ordentligt ännu men ett par dagar var rökiga och Elfi 400-K verkar lovande. Nästan ingen lukt alls. Vi får se framåt december, januari hur det kommer funka.
På bilden har jag provisoriskt lagt den på hyllan. Nästa år kommer jag anlita firma som installerar helt nya värmeväxlare. Våra Bacho är 40 år...... (gula lådan längst till höger)
 
  • Förråd med trähyllor, diverse föremål, rör på taket, väggmonterad låda, oorganiserat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationssystemkomponenter på bord: fläkt, filter, och ljuddämpare. Inomhus, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Dennis Jacobsson1 skrev:
detta forum som vet vad dom snackar om /vad felet är?
Att skriva så och buffla på andra, verkar som att du vet bättre ´och varför inte skiva vad felet är då.

Att skifta faserna ger inte mycket mer än att se om en säkring sagt upp sig, men går bra att byta alla då, för säkerthets skull. Det måste mycket mer till i felsökning då allt styrs från ett elektronikkort. Och där kan det vara vad som helst i fel och måste ske på plats.
 
Okej var inte min mening att buffla på någon undrade bara om någon här förstod sig på dessa aggregat 😳
 
Igen ko på isen, alla är vi olika så ta det med ro, vi är sams.
 
Dennis: Du refererar till ett inlägg med samma problem som ditt, där jag några inlägg senare föreslår att byta triac'en.
Har du testat det?
 
Hejsan när jag vrider på temperaturen eller slår till brytaren i läge 3 har jag noll volt på alla patroner märker även att den översta kontaktorn inte drar medans den understa drar men bara när man ställer den i läge 3.
När jag vrider på tempen så tänds fixed och triac men inte förrän jag har dragit det till max.
Vad tror ni kan vara felet här
 
Kan vara en givare som bråkar, läge 3 är det ett manuellt läge eller. släpper kontaktorn om termostaten dras till noll.
 
Kontaktorn drar endast om jag drar till läge 3 måste dock läsa vad det betyder händer inget om jag vrider på termostaten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.