Claes Sörmland
Farsgubben har detta värmesystem från 1983. Han fick byta fläktmotorn en gång när det blev kallt i huset. Jag har för mig att överhettningsskyddet löste ut i samband med att fläkten dog.

Det sitter värmespiraler i ACJ-lådan som kan ge 6 kW (3-fas, 16A säkringar). När värmen slår igång så accelererar fläkten som driver luftvärmen. Det ska också finnas ett överhettningsskydd.

Så kolla säkringarna, att fläkten accelererar när du drar på värmen samt att överhettningsskyddet inte löst ut.

Från manualen:

Skärmavbild 2015-11-21 kl. 23.15.26.png
 
Tack. Men fläkten hörs. Kan det ändå va den? Borde ju va någon spiral tycker jag så den kanske bara ger ut 3kw?
 
Claes Sörmland
Fläkten går ju hela tiden men när man slår på värmen så accelererar den påtagligt - kan både höras och kännas om man öppnar en lucka i ACJn. Det kräver att styrkortet fungerar som det ska. Men du har nog rätt att det troligen är värmespiralerna.

Värmespiralerna sitter bakom den vänstra luckan på denna bild som jag stal från nätet. Kolla så att de blir varma när du drar på termostaten:

Skärmavbild 2015-11-22 kl. 11.42.54.png

Finns det en Bahco minimaster (ACF) i huset också? Är sommarluckan iskruvad så att det finns värmeåtervinning? Där går ju också att slå på förvärme på ytterligare någon kW. Manual:

http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=6ec6b9cb-6368-4fdf-91ed-e13cfae5d19a
 
Ett element blir varm av tre. Fel på elementen eller på kretskortet tro? Sitter tre diodrar på kretskortet och bara en lyser av dessa.
 
  • Gilla
yaesomi
  • Laddar…
Hej alla
Vet att detta är en gammal tråd jag startade när det krånglade för oss med värmen, men ville ändå säga vad jag gjort! För oss va det ett relä som gått sönder så den gick aldrig på full effekt utan gick bara på hälften. Bytte båda relän o värmen fungerade bra sedan. Har efter detta även satt in kamin så nu fryser vi inte längre😀 Hur har det gått för er?
Mvh Kai
 
  • Gilla
Kraftfamiljen
  • Laddar…
Hej, tänkte bara komplettera med den info som jag har samlat på mig efter att krånglat med samma system.

Problemet jag hade var att värmen låg på hela tiden, samt att fläktmotorn inte orkade starta själv efter ett strömavbrott eller avstängning.

Fläktmotorproblemet visade sig främst vara en dålig motorstartkondensator som finns att beställa som reservdel. Jag köpte min från Elfa där den var lite billigare.
Dessutom bytte jag kullager i motorn eftersom jag först trodde att det var det som var problemet. Dessa kullager finns att köpa bl.a. på Biltema.

Att värmen låg på hela tiden visade sig vara dels trasiga Triacs (2 av 3) och dessutom misstänkt trasigt kretskort. Även dessa delar finns som reservdelar (triac bl.a. på Elfa) men att köra ett nytt kretskort för ca 6-8 tusen kr till ett så gammalt system kändes inte som en klok investering.

Just nu är jag istället i färd att designa ett eget kretskort som tillsammans med en Arduino ska ta hand om styrningen.
Jag använder exakt samma interface-kretsar som på originalkortet men istället för diskret digital elektronik låter jag Arduino'ns processor sköta styrningen. På sikt tänker jag integrera detta i ett hemautomationssystem.

Genom den "reverse engineering" jag gjorde på kretskortet och hela systemets elkopplig insåg jag också vad det tredje läget på omkopplarvredet var till för.
Det är "nödvärmning", dvs om kretskortet går sönder kan man vrida till detta läge, som startar tre av de sex värme-elementen på full effekt och höjer återcirkulationsfläktens varvtal. Det ger alltså ca 3kW konstant utan reglering.

De tre Triac'arna som styrs av kretskortet svarar för reglering av de andra tre elementen 0-3kW och när det behövs mer effekt slår kretskortet till sitt relä som aktiverar de tre "nödvärme" elementen så regleringen då blir mellan 3-6kW.

Hoppas denna information var till nytta för någon...
 
  • Gilla
Jensjurgen och 4 till
  • Laddar…
Hejsan. Jag har trasigt styrning på mitt bacho aggretat också och kännde presis som du att lägga ut 6-8 tusen på ett nytt var rätt så saftigt. Min fråga till dig är hur har det gått för dig? lyckats laga ditt kretskort eller har du några bra tips på hur man kan lösa det på annat sätt.
 
Jodå, det går framåt, jag har ritat klart mitt nya kort och är på väg att skicka iväg en beställning för tillverkning av kretskortet.
När jag sen får hem kortet ska jag löda på alla komponenterna och montera in det i Bacho aggregatet för slutligt provande.
En bild på kortet från CAD'en:
CAD-bild av ett designat kretskort med olika elektroniska komponenter i färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kraftfamiljen och 4 till
  • Laddar…
Okej spännande.... Jag lär nog åka på att köpa ett nytt styrkort för min del tyvärr. Du vet inte av någon som har nått tips på hur man kan komma undan på nått annat sätt?
 
Nej, inte nåt bra tips.
Om man är eller känner nån elektronikkunnig kan man alltid felsöka och reparera kortet, men beroende på vilket fel det är kan det bli svårt att byta ut vissa komponenter eftersom många är ytmonterade, vilket kräver bättre verktyg än de flesta har.
Du skulle iofs kunna köpa en kopia av mitt kort när jag får det att funka, men det är dels inte klart än och jag kan naturligtvis inte lämna nån garanti.
Hur yttrar sig felet på ditt kort? Är det helt dött?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Hejsan.

Nej kortet är inte helt dött. Det funkar fin fint fram tills den ska koppla in funktionen Fixed 3 kw vilken den inte gör fastän jag har vridit upp temperatur regleringen på max. Dock om jag vrider aggregatet i läge tre på det stora vredet då slår Elkretskort i ett värmesystem med etiketter för "FIXED 3kW", två små vred märkta "TIME" och "NORM. TEST".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
in och fixed 3 kw börjar fungera. På kortet som jag har finns det två små vred ett där det står Norm och test samt ett där det står begränsning o till -10. Har jag vredet Time på test och vredet begränsing på 0 då kopplar den in fixed 3 kw men då lyser lamparn Time hela tiden vilket den inte gör i vanliga fall då blinkar den med ca nån sek mellan rum har du någon förklaring på detta elände?? Känns som man skulle vilja veta vad saker och ting gör
 
Jag har inte analyserat hur originalkortets reglering fungerar eftersom jag ändå inte tänkt återanvända den delen på mitt kort.
Jag ser också att du verkar ha ett lite äldre kort än mitt, men troligen funkar de ganska lika.
Tidigare i denna tråd (eller i någon annan jag googlade fram) har jag för mig att någon beskriver Time-vredet som ett testläge där man forcerar Fixed 3kW läget att gå in mycket snabbare. Dessutom borde det ju även reglera hur snabbt den reagerar på avvikelser på börvärdet (Integrationsfaktorn), men det är bara en egen gissning och inget jag verifierat.
Det låter ju ändå som om detta läge slås på med Time-vredet vilket antyder att det kanske fungerar ändå? Kan det vara potentiometern som blivit dålig? Det skulle kanske förklara det hela.
Att det funkar med vredet i läge 3 är inget konstigt, eftersom detta läge inte använder kortet alls, utan kopplar in Fixed 3kW direkt. Det är så jag värmer mitt hus nu, tills jag fått klart mitt kort.
 
  • Gilla
Lasse Lukkarinen och 1 till
  • Laddar…
Okej mitt kort är från 1988 och sitter i en modell som heter acj 16-6110. Ja alltså ja blev lite konfunderad när det fungerade ändå när jag vred på time vredet.. Känns som att man vill vara 100% säker att det är styrkortet innan man byter det. Ska bli grymt interseant att höra hur de blev när du fått ditt egen tillverkade kort. Hipps vipps kanske du vill sälja ett kort åt mig �� om det passar i mitt system. Har du kopplat nån värmeåtervinning mot din ACJ?
 
Vad menar du med värmeåtervinning?
Jag har ett MiniVent värmeväxlar-aggregat som ligger på in/ut-gående luft om det är det som du menar.
Detta fungerar som det ska och sköter värmeåtervinningen samt har en elslinga som extra förvärmning om det blir för kallt ute. Det är ju en s.k. motströms-VVX och är inte riktigt lika effektiv som nyare aggregat, men det ligger ingen ekonomi i att byta ut det mot nyare såvida inte det går sönder.

Visst kan jag tänka mig att bygga ihop ett extra kort och sälja till dig, men vi får väl se om det funkar bra först hos mig. Jag återkommer med info...
 
Japp det är det jag menar. Jag har ett Acetec A100 roterande värmeväxlar agg med värmebatteri kopplat till min ACJ. Har googlat och sett att vissa värkar få problem med styrningen ifall man har värmebatteriet på kopplat vilket i mitt fall jag haft. Nått du har någon erfarenhet av?
Okej blir spännande att höra när du test kört kortet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.