Tack för återkopplingen phl, bra info!

Ang höjdjusteringsskruven... på min bordsmonterade T11 sitter det ett vanligt utvändigt sexkantsfäste som är lite längre än en vanlig bultskalle (runt 1 cm långt skulle jag gissa). Av naturliga skäl kloggar det inte igen lika enkelt som ett invändigt sexkantshål. Du kan inte byta till ett sådant på ett någorlunda enkelt sätt?

Tror inte det går att byta något för att få till det med hålet till veven. Kanske ska förtydliga det hela lite. Veven på lyften förs ner genom ett sexkantshål i bordet och sedan vidare ner i ett sexkantshål i lyften. Detta hålet sitter alltså i den bit av lyften som rör sig upp och ner. Med andra ord används det övre hålet i bordet som stabilisering av veven.

Det övre hålet är inget problem, det är det undre hålet som är problemet. Eftersom det sexkantshålet måste ha någon form av stopp så att veven inte trillar helt ner, samlas det ofelbart lite spån här. Detta nedre hål är inte helt tätt (som en skål) utan har ett genomgående hål som säkerligen hjälper lite.

Min plan är att antingen montera en liten plastbit som ser till att sprutet från frässtålen inte hamnar just vid det nedre hålet. Alternativet, som nog är ännu bättre, är att montera en eller två små borstar över det nedre hålet. Veven kommer då igenom när den förs ner men inget spån letar sig ner i hålet när veven är borttagen.

Fick i helgen syn på en 3.6V skrivdragare med en knapp för fram och en för back för 79 kronor! Funderar på om man inhandla en sådan så att man kan styra höjden mha 2 knappar. Dessutom borde det bli trögare för vibrationerna att sänka lyften?!?

Det hade ju nån provat, var det tidigare i denna tråd eller någon annan?
Det blev problem med att göra de riktiga finjusteringarna med den metoden, men problem är ju till för att lösas :)

bax skrev:
Det hade ju nån provat, var det tidigare i denna tråd eller någon annan?
Det blev problem med att göra de riktiga finjusteringarna med den metoden, men problem är ju till för att lösas :)
Den (ganska långa) tråden minns jag... http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106396-fraesbord-med-hemmabyggd-lift.html Kolla Snorunges inlägg.

Själv har jag en gammal skruvdragare som skall användas för ändamålet, men som vanligt tar det tid att komma till skott. Finjusteringen tror jag får ske manuellt, vilket jag tycker är helt ok. Men att kunna höja/sänka snabbt och enkelt för grovinställning och framförallt vid frässtålsbyte hade varit nice. Det är många varv att snurra för hand...

Jag tycker att stigningen på 2,0mm/varv är helt OK att handveva. Tror att jag kommer lösa det hela med någon form av elektromekanisk låsning när jag väl bygger det där förbannade fräsbordet.

phl skrev:
Jag tycker att stigningen på 2,0mm/varv är helt OK att handveva. Tror att jag kommer lösa det hela med någon form av elektromekanisk låsning när jag väl bygger det där förbannade fräsbordet.
Du har förmodligen rätt, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det skulle vara lite ball med motordrift. Ibland har jag kört med fjuttdragaren bara för att testa och det är inte så dumt rent funktionellt.

Har du en "vev" till din lift? Jag har bara en rak pinne med hylsa i ena änden och ett vred i den andra. Man får byta grepp ca två gånger per varv, vilket blir lite segt när man skall höja/sänka för att byta stål. Min praktiska sida säger att man kanske borde prova med en vev innan man ger sig på att motorisera härligheten... även om det inte är lika kul...

Axminsterlyften levereras med en bra vev. Ett tips för att slippa hissa upp T11:an (för det är väl en sådan vi pratar om i ditt fall?) varje gång man ska byta stål är att göra som Mattiasp gör på sin T11:a, nämligen att bara trycka upp fräsen underifrån och "låsa" den i upplyft läge med en "gaffel" om spindeln. Förutsätter nog att man har monterat bort fjädrarna. Mattias kan nog fylla på hur han gör, jag har glömt bort hur det såg ut när jag använde hans bord.

Jag gör precis som Phl beskriver. "Gaffeln" är i själva verket den fasta nyckel som används som mothåll med Axminsters ER20-förlängare. Bortplockade fjädrar är en förutsättning, likaså förlängaren. Någon gång har jag tagit tid. Ett stålbyte inklusive upp och ned ur hålet i bordet går på ca 30 s.

Phl, vad tror du om att ta en spole från en magnetventil (el. motsv) och placera den så att den suger tag i kedjan när du ger fräsen ström från manöverdosan?

Skickat med Tapatalk

Redigerat:
mattiasp skrev:
Jag gör precis som Phl beskriver. "Gaffeln" är i själva verket den fasta nyckel som används som mothåll med Axminsters ER20-förlängare. Bortplockade fjädrar är en förutsättning, likaså förlängaren. Någon gång har jag tagit tid. Ett stålbyte inklusive upp och ned ur hålet i bordet går på ca 30 s.

Phl, vad tror du om att ta en spole från en magnetventil (el. motsv) och placera den så att den suger tag i kedjan när du ger fräsen ström från manöverdosan?

Skickat med Tapatalk
Låter inte helt fel. Var det besvärligt att plocka bort fjädrarna? Har något svagt minne om att du skrivit om det förut, men jag kan inte hitta det igen...

Nej, det är enkelt. Det tar bara några minuter. Det enda som håller ihop maskinen är den gängstång som används för höjdjusteringen. Det sitter en liten torx längst ut på axeln. Börja där så ger sig resten av sig självt.

Och glöm inte skyddsglasögonen, det är ganska kraftiga fjädrar.

Tack för demonterings- och hälsotipsen - får ta och testa det en dag...

phl skrev:
Märkte för ett tag sedan att lyften ibland vandrar i höjdled när man fräser. Kan tänka mig att små vibrationer är orsaken. Otroligt irriterande dock! Det går bra att låsa den genom att sätta en limklämma på kedjan men det är i mina ögon helt fel sätt att angripa problemet. I stället spände jag kedjan. Det löste faktiskt problemet... ett tag. I helgen började lyften återigen vandra.

Denna gången kontaktade jag Axminster för att höra vad de har att säga om problemet. Fick svar inom två timmar och mycket riktigt är jag inte den enda som råkat ut för detta problem :( Axminster bifogade en steg-för-steg-instruktion med bilder för hur man kan montera en M6 låsratt som trycker mot spindel till det drivande kedjedrevet. Är helt övertygad om att lösningen löser problemet men det känns inte så snitsigt. Vidare sa Axminster inget om att de kunde tänka sig att skicka de delar som behövs för modden men jag förutsätter att man kan snacka till sig detta.
Ville bara nämna att jag såg att Axminster verkar har lagt till en låsning i höjdled på senare modeller:
http://www.axminster.co.uk/downloads/952574_manual.pdf

Det här är en gammal tråd hoppas den inte är bortglömd.

phl att ha fräs med lyft + platta det stjäl ju en hel del höjd. Använder du förlängare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.