phl skrev:
Faktum är att lyften endast levereras med en ring. Rakt av skulle jag säga att man skulle behöva en ring med större hål än den medlevererade samt en ring med ett mindre hål. Jag ämnar kontakta Axminster om detta.
Jag köpte till två stycken ringar som reservdel och tog upp ett större hål i den ena, samt fyllde igen till ett mindre hål på den andra med polyesterspackel.
Ringarna har numret ELT002490 och kostar 14 pund/st
 
CarlMagnus skrev:
Var artnr på stora fräsen 30-8437?? isf finns det 1/2 hylsa =)

var tydligen 30-9157 och det finns 1/2" hylsa =)

stort tack bygga_bo

Blev varse idag att jag också behöver en 1/2" hylsa för att få skaftförlängaren att passa i min fräs, verkligt tacksam för informationen i den här tråden.

Detta kanske är en dum fråga, men använder man samma mutter som till 12mm hylsan?
Då den enbart säljs exkl. mutter på www.clasohlson.se
 
Inte helt klar än men ville ändå visa några bilder på mitt bygge med Axminsters prylar.
 
  • 20110213014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110213017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110213015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
clain skrev:
...Detta kanske är en dum fråga, men använder man samma mutter som till 12mm hylsan?
Då den enbart säljs exkl. mutter på www.clasohlson.se
Ja, det bör vara samma mutter. Dock kan det vara förståndigt att skaffa en extra mutter eftersom man snäpper fast hylsan i den. Ibland är det ett rent helsike att få loss hylsan från muttern (jag har ingen Classe-fräs så jag vet inte hur det är just på den, men på ett par av mina fräsar gör detta fenomen sig till känna).
 
Jao det kanske du har rätt i, den 12mm hylsan jag har sitter fastlåst i muttern med en "lås-clip" ell vad det nu heter... :)

Fast å andra sidan kommer skaftförlängaren nog bli sittandes i fräsen när jag väl fått dit den, byter nog hylsorna i den istället..
 
clain skrev:
Jao det kanske du har rätt i, den 12mm hylsan jag har sitter fastlåst i muttern med en "lås-clip" ell vad det nu heter... :)

Fast å andra sidan kommer skaftförlängaren nog bli sittandes i fräsen när jag väl fått dit den, byter nog hylsorna i den istället..
Skall du ha en förlängare i fräsen så kommer saken i ett annat läge, då räcker det med muttern du har. Om du någon gång vill köra 12 mm utan förlängaren (för riktigt krävande fräsning) så kan det extra pillet att byta hylsa vara ok. Det händer så pass sällan, för mig i varje fall.
 
clain skrev:
Detta kanske är en dum fråga, men använder man samma mutter som till 12mm hylsan?
Då den enbart säljs exkl. mutter på www.clasohlson.se
Jag beställde en 1/2" hylsa för någon månad sen och eftersom jag inte hittade muttern som reservdel så beställde jag även en extra 12mm hylsa enbart för att få muttern. När dom väl levererades så satt det mutter på båda hylsorna så det var helt i onödan. Antingen så står det fel i katalogen eller så hade jag bara tur som fick med en mutter till 1/2" hylsan.
 
ottot skrev:
Jag beställde en 1/2" hylsa för någon månad sen och eftersom jag inte hittade muttern som reservdel så beställde jag även en extra 12mm hylsa enbart för att få muttern. När dom väl levererades så satt det mutter på båda hylsorna så det var helt i onödan. Antingen så står det fel i katalogen eller så hade jag bara tur som fick med en mutter till 1/2" hylsan.
samma för min del =)
 
En fråga till er som har axminsters lyft.

Höjdjusteringen sköts från bordet men sitter den inte lite nära annhållet. Om man tänker att man har någon form av extra annhåll för att stötta det man fräser eller ett fräs skydd eller dylikt som man ibland monterar på fräsbordet.
Skall nämligen köpa en lyft och den har ett lockande pris.
Funkar den för övrigt bra. Tänker på om den lyfter parallellt.

Det är möjligt att det redan har avhandlats i tråden jag har ej läst hela den är så himmla lång
I såna fall ber jag om ursäkt i förhand

Mvh Pär H
 
Nu har jag ju inte den lyften utan CMS-OF, men där kan man i alla fall använda veven nerifrån också om det är så.
 
Så där ja, dags att knyta an till den här tråden igen :)

Min fräslyft har fortfarande inte hittat ner i ett riktigt bord även om det finns metervis med aluminumskenor och en fin skiva till fräsbordsyta. Det betyder dock inte att den inte har används!

Märkte för ett tag sedan att lyften ibland vandrar i höjdled när man fräser. Kan tänka mig att små vibrationer är orsaken. Otroligt irriterande dock! Det går bra att låsa den genom att sätta en limklämma på kedjan men det är i mina ögon helt fel sätt att angripa problemet. I stället spände jag kedjan. Det löste faktiskt problemet... ett tag. I helgen började lyften återigen vandra.

Denna gången kontaktade jag Axminster för att höra vad de har att säga om problemet. Fick svar inom två timmar och mycket riktigt är jag inte den enda som råkat ut för detta problem :( Axminster bifogade en steg-för-steg-instruktion med bilder för hur man kan montera en M6 låsratt som trycker mot spindel till det drivande kedjedrevet. Är helt övertygad om att lösningen löser problemet men det känns inte så snitsigt. Vidare sa Axminster inget om att de kunde tänka sig att skicka de delar som behövs för modden men jag förutsätter att man kan snacka till sig detta.

Kommer nog tänka ut någon annan form av låsning med vajrar eller liknande för att slippa behöva sträcka mig in under fräsbordet och vrida på en låsratt varje gång jag vill justera höjden.

Har även hittat två andra detaljer på lyften som man kan hänga upp sig lite på, nämligen:

1) Jag har endast utsug på ovansidan fräsbordet. Damm och spån letar sig ofelbart in i trapetsgängorna till höjdjusteringen och gör denna mycket trög. Löses med en hårdare borste. Vettigt utsug under bordet bör minska/eliminera problemet.

2) Sexkantshålet (i det drivande kedjedrevet) i vilket man stoppar veven blir lätt fullt med spån vilket gör att man inte får ner veven i det. Löses lätt med tryckluft, mindre lätt med dammsugare. Går nog att montera en liten bit glasspaket eller liknande som ser till att spånsprutet inte hamnar just på detta ställe.
 
Strålande phl precis sånt man vill veta.
Att den vandrar upp eller ner är inte bra. Utsug går ju lätt att fixa.
Spån som hamnar i sexkanthålet för veven är nog ett problem för alla fräslyftar. Kan man lägga en tunn plåt bricka över som lyftes med en liten magnet varje gång.

pär h
 
Det är exakt såna saker som jag kan reta upp mig på så in i bängen.
Vitsen med att ha höjdjusteringen på ovansidan tycker jag försvinner om man måste hålla på med en massa extra manövrar för att få in veven.
Plötsligt känns det helt OK att böja sig ner under bordet, lossa på höjdspärren och veva in rätt höjd.
 
Man får väl ändå säga att det inte är så ofta man behöver dammsuga ur justeringshålet. Det är väl vissa typer av fräsmoment som skickar spån åt det hållet också. Men det är ju en lös hylsa först som snurrar helt oberoende av höjdjusteringen, kanske bara är att kapa den så det blir ett glapp mellan de två där spånet kan åka ur.
 
Detta lät ju inte bra! Har ärligt talat inte märkt att min vandrat men såklart ska det inte vara så... Kan du maila instruktionen PH? Jag har pluggat vevhålet med en skruv som jag slipat till så den passar ner i hålet. På vevens ovansida har jag satt en magnet så när jag ska höjdjustera så suger jag upp skruven med magneten och den sitter tillsammans med veven så det är ingen risk att tappa bort den. Har funkat bra hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.