BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såklart det finns en risk den är snyten ur röven.
Precis, så du bör nog inte ta den som någon absolut sanning.
Men det är 100 procent din siffra är nedskriven.
Vad menar du?

BirgitS BirgitS skrev:
Precis, så du bör nog inte ta den som någon absolut sanning.

Vad menar du?
För att den kommer från kommunen. Se mitt andra svar om arbetslösheten som exempel. Galet hur lättlurade du och de andra hjärndöda är

Düsseldorff
Det är som med arbetslösheten när man räknar de som går på menlösa utbildningar på a-kassan som att de inte är arbetslösa. 🤣Samma trollande med siffror som det offentliga ALLTID håller på med
Först och främst, jag är mörkblå.

Men om man ska vara ärlig är det ju samma typ av siffertrollande som alla verksamheter håller på med, oavsett om de är kommunala, statliga eller privata. Man tweakar alltid siffrorna så att de gynnar den egna verksamheten.

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Först och främst, jag är mörkblå.

Men om man ska vara ärlig är det ju samma typ av siffertrollande som alla verksamheter håller på med, oavsett om de är kommunala, statliga eller privata. Man tweakar alltid siffrorna så att de gynnar den egna verksamheten.
Det är ju minst okej när det gäller det allmänna eller vad säger du? Det lurar ju svagbegåvade som du ser i tråden

Düsseldorff
Det är ju minst okej när det gäller det allmänna eller vad säger du?
Jag tycker inte att någon ska fuska med siffrorna. Men absolut, om man handhar skattemedel är det extra viktigt att agera korrekt.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
För att den kommer från kommunen. Se mitt andra svar om arbetslösheten som exempel. Galet hur lättlurade du och de andra hjärndöda är
Din siffra är ju hörsägen samt kommer från kommunen också, du skrev ju tom. att det fanns en risk att den var snuten ur röven. Menar du att det blir bättre med en siffra grundad på någon sorts överslagsberäkning än på faktiska förhållanden om anställda?

Det låter mest som att det är du som är lättlurad och hjärndöd.
Fick höra av en kollega att det är 30k anställda i Uppsala kommun.
Som sagt anställda på en privat förskola är inte anställda i kommunen, som ett exempel.

BirgitS
Blir en kommun mer eller mindre gynnad av att överdriva antalet anställda?

Düsseldorff
BirgitS BirgitS skrev:
Blir en kommun mer eller mindre gynnad av att överdriva antalet anställda?
Det har jag ingen uppfattning om. Jag menade inte att peka ut någon särskild kommun som fuskande.

BirgitS BirgitS skrev:
Din siffra är ju hörsägen samt kommer från kommunen också, du skrev ju tom. att det fanns en risk att den var snuten ur röven. Menar du att det blir bättre med en siffra grundad på någon sorts överslagsberäkning än på faktiska förhållanden om anställda?

Det låter mest som att det är du som är lättlurad och hjärndöd.

Som sagt anställda på en privat förskola är inte anställda i kommunen, som ett exempel.
Men de räknas ju in då de jobbar på uppdrag åt kommunen. Men visst är ju kostnad ett bättre mått men det är ändå sjukt att det ska behövas 30k personer för lilla Uppsala med 200k människor. Det måste ju du hålla med om även om vi räknar med icke anställda

Düsseldorff
Men de räknas ju in då de jobbar på uppdrag åt kommunen. Men visst är ju kostnad ett bättre mått men det är ändå sjukt att det ska behövas 30k personer för lilla Uppsala med 200k människor. Det måste ju du hålla med om även om vi räknar med icke anställda
Fast hon håller ju inte med om antalet?

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Fast hon håller ju inte med om antalet?
Men hon har ju inte alla hemma där uppe.

Düsseldorff
Men hon har ju inte alla hemma där uppe.
Nu ska du vara snäll och acceptera att ni tycker olika.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS
Det har jag ingen uppfattning om. Jag menade inte att peka ut någon särskild kommun som fuskande.
Jag undrade eftersom diskussionen i det här fallet gällde antalet anställda i en kommun omräknat till heltidsarbetande årsarbetare. Där då Anders anser att en siffra som är mer än dubbelt så hög som den som kommunen går ut med officiellt är mer korrekt.

Düsseldorff
BirgitS BirgitS skrev:
Jag undrade eftersom diskussionen i det här fallet gällde antalet anställda i en kommun omräknat till heltidsarbetande årsarbetare. Där då Anders anser att en siffra som är mer än dubbelt så hög som den som kommunen går ut med officiellt är mer korrekt.
Absolut, jag förstår. Jag borde inte ha blandat mig i er diskussion från första början för jag har inga fakta att bidra med. Ber om ursäkt för det.

BirgitS
Det var du som började med att skriva att de var anställda i Uppsala kommun, inget annat. Hade du skrivit något helt annat än det så hade jag inte protesterat, men det var ju synnerligen lätt att kolla dina uppgifter och då visade det sig att både antalet anställda och antalet innevånare var felaktiga.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.