AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inom de flesta organisationer så minskar behovet av personal med nya IT system. Du menar offentliga fungerar tvärt om? Skulle iof inte förvåna mig 🤣
Det behövs folk att sköta om it system både mjuk och hårdvara. Behövs inte dom på den privata marknaden? Dessutom så har det offentliga en högre skyldighet att vara transparenta. Dom ska dessutom se till att skydda allas uppgifter och se till att dom hanteras på rätt sätt.

Med vårat nya datasystem på jobbet som är utvecklat av försäkringsbolagen så sätter vi nog närmare 1 timma mera per dag på administration och det är bara vi montörer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
N Niq skrev:
Hur man behandlas som någon form av minoritet är väl det jag tänker på främst när det gäller segregering. Men andra saker som jag tänker på för ett bra samhälle är bla jämställdhet mellan kön. Samt hur man tar hand om icke arbetsföra. Också hurdana rättigheter man har i arbetslivet och hur mycket man måste arbeta för att kunna leva ett normalt liv. Det här är inget som jag har en aning om hur det är i just Singapore.
Under pandemin har jag för mig att det kom fram att en stor del av arbetskraften, de lägst betalda, är arbetskraftsinvandrare som får mycket lite i lön, bor i sovsalar, inte får ha med familjen, saknar många rättigheter som medborgarna har etc.

N Niq skrev:
Det behövs folk att sköta om it system både mjuk och hårdvara. Behövs inte dom på den privata marknaden? Dessutom så har det offentliga en högre skyldighet att vara transparenta. Dom ska dessutom se till att skydda allas uppgifter och se till att dom hanteras på rätt sätt.

Med vårat nya datasystem på jobbet som är utvecklat av försäkringsbolagen så sätter vi nog närmare 1 timma mera per dag på administration och det är bara vi montörer.
Jo, men de flesta system ersätter ju mångfallet fler som inte längre behöves som man kan avskeda eller sätta på andra uppgifter

BirgitS BirgitS skrev:
Jag menade alltså att det inte är glädjande att någon försöker blåsa upp antalet anställda från under 13 000 till 30 000.

Så vilka är det du tycker ska avskedas, personal på förskola, hemtjänst, äldreboenden och andra särskilda boenden, simhallar, parker, friluftsbad, idrottshallar, personliga assistenter, de som betalar löner och räkningar, eller de som samlar in statistik så att du kan få veta hur många anställda, förskolebarn etc. det finns?
Lätt att säga att för många är anställda men då får man ju ha en hum om vilka som ska bort.

Eller menar du att allt blir mycket bättre om de som jobbar inom de nämnda verksamheterna blir privatanställda i stället? Det är ju fortfarande fråga om samma löner och utgifter.

Sen har vi ingen aning om det är just folk som bor i Uppsala kommun som är anställda på kommunen eller om det är folk från grannkommunerna. Så utan mer statistik kan du inte uttala dig om hur stor andel av den arbetsföra befolkningen inom kommunen som är anställda på kommunen.

Börjar du prata om all offentlig verksamhet så blir det ju mycket fler men då betjänas många fler än bara de som bor i kommunen för då får du med regionens akutsjukhus och universitetet.
Jag skulle nog börja med de som sitter med admin sedan core verksamheten. En kommun borde max ha 5 procent offentligt anställda/inhyrda. Tror du ett privat bolag med 15 procent som inte generar intäkter mår bra?

Det är mer än 15 procent för det är inte 200k som är arbetsföra i Uppsala

• Wow
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle nog börja med de som sitter med admin sedan core verksamheten. En kommun borde max ha 5 procent offentligt anställda/inhyrda. Tror du ett privat bolag med 15 procent som inte generar intäkter mår bra?
Admin, alltså de som betalar löner och räkningar?

Så allt blir bra om man privatiserar alla förskolor, äldreboenden, hemtjänsten osv.?
Då spelar det inte längre någon roll hur många som är anställda i de företagen?

Hur stor del av de anställda generar intäkter på en privat förskola?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Admin, alltså de som betalar löner och räkningar?

Så allt blir bra om man privatiserar alla förskolor, äldreboenden, hemtjänsten osv.?
Då spelar det inte längre någon roll hur många som är anställda i de företagen?

Hur stor del av de anställda generar intäkter på en privat förskola?
administration. alla som inte generar pengar, Ingen på en förskola generar pengar så det motsvarar admin på ett privat företag. Har man 15% icke generande personal har man ett problem. Beror ju lite på vad för produkt man säljer men i stora drag. Ett konsultbolag med 15% admin är ju inte roligt tex

Men vi behöver inte diskutera detta för du kommer aldrig förstå. I din värld får offentliga kosta hur mycket den vill.

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
administration. alla som inte generar pengar, Ingen på en förskola generar pengar så det motsvarar admin på ett privat företag. Har man 15% icke generande personal har man ett problem. Beror ju lite på vad för produkt man säljer men i stora drag. Ett konsultbolag med 15% admin är ju inte roligt tex

Men vi behöver inte diskutera detta för du kommer aldrig förstå. I din värld får offentliga kosta hur mycket den vill.
Alternativkostnaden för att lämna barnen i barnomsorg är..?

Det är klart, om det enda värdeskapande man gör är att dricka vin så kan ju barnen vara med.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Alternativkostnaden för att lämna barnen i barnomsorg är..?

Det är klart, om det enda värdeskapande man gör är att dricka vin så kan ju barnen vara med.
Hur många barn tror du uppsala har. 30k personal är galet. Spelar ingen roll vad ni offentlighetsvurmare tycker.

Vilka tacksamma idioter ni är för politikerna, inget är fel med Sverge så länge det gäller offentlig sektor.

Jo, men de flesta system ersätter ju mångfallet fler som inte längre behöves som man kan avskeda eller sätta på andra uppgifter
Ok. En kommun uppgraderar och bygger ut sitt it system. Vilka anställda kan ersättas av it systemet?

• Haha
Dilato
  • Laddar…

På en privat förskola så generar ju förskolelärarna pengar.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Ja det håller jag med om. Men samtidigt behövs färre sekreterare jämfört med förr med tanke på att digitaliseringen ska effektivisera arbetet. Men jag vänder mig inte mot IT-folk utan kommunikatörer. Ett landsting behöver inte skryta med vad de gör, det klarar folk att ta reda på i alla fall via media. Likadant så håller kommuner och myndigheter på att administrera ihjäl sig med allt skit som måste dokumenteras. Ingen vågar fatta ett enda beslut så länge det inte finns en process, rutin, dokumentation etc. som friskriver dem från ansvar ifall det visar sig att beslutet som fattades var fel.

För att inte tala om alla jävla utredningar om samma saker om och om igen.
Ja det finns mycket som går att förbättra

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ingen på en förskola generar pengar så det motsvarar admin på ett privat företag. Har man 15% icke generande personal har man ett problem. Beror ju lite på vad för produkt man säljer men i stora drag. Ett konsultbolag med 15% admin är ju inte roligt tex
Så på en privat förskola blir det 100 % som inte genererar pengar enligt dig. Alltså går det att ha företag där 100 % inte genererar intäkter.

Märker du att dina argument inte fungerar?
Nej, nu har du fel om mig igen. Att du inte lär dig någon gång.

Däremot tycker jag att dina argument är synnerligen ihåliga.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hur många barn tror du uppsala har. 30k personal är galet. Spelar ingen roll vad ni offentlighetsvurmare tycker.
Jag skrev tidigare hur många barn som har en förskoleplats i Uppsala. Uppsala kommun hade ju inte heller 30 000 anställda utan knappt 13 000. Har du glömt glasögonen igen eller behöver du nya terminalglasögon så att du klarar av att läsa inläggen du svarar på?
Eller är det minnet som börjar svikta redan?
Vilka tacksamma idioter ni är för politikerna, inget är fel med Sverge så länge det gäller offentlig sektor.
Jag tycker det finns många problem med offentlig sektor men jag håller inte med om dina argument.

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev tidigare hur många barn som har en förskoleplats i Uppsala. Uppsala kommun hade ju inte heller 30 000 anställda utan knappt 13 000. Har du glömt glasögonen igen eller behöver du nya terminalglasögon så att du klarar av att läsa inläggen du svarar på?
Eller är det minnet som börjar svikta redan?

Jag tycker det finns många problem med offentlig sektor men jag håller inte med om dina argument.
Det är ju glädjesiffror, propaganda. Jag har ju sagt att den riktiga siffran är 30k insiderinformation från HR som jobbar där

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.