kashieda kashieda skrev:
Vilken bank använder ditt företag? Hur många anställda har de? Antar Swedbank, ca 10 000 anställda.

Och vilken hyresvärd hyr ni kontoret av? Hur många anställda är de? Och er ISP? Förresten, om er värd använder samma bank som ni gör, ska bankens anställda räknas två gånger då?

Sen använder ni ju produkter från Microsoft, så de arbetar ju åt er... 221 000 anställda bara där. Och de använder säkert banker och köper mat, så de anställda i de företagen måste ju också räknas in.

Totalt har ni alltså minst en kvarts miljon som arbetar för er. Och ni gör inte mer i vinst än ni gör. Fan vad ineffektiva ni är.
Skillnaden är att jag kan upphandling så det blir inte så dyrt för mitt bolag med de tjänsterna du nämner. När kommun köper in dock. .haha cirkus. Titta för fan på slöseriombudsmannens hemsida så ser ni svart på vitt. Helt jävla obegripligt hur man kan varfa så färbannad blind som vissa här

• Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skillnaden är att jag kan upphandling så det blir inte så dyrt för mitt bolag med de tjänsterna du nämner. När kommun köper in dock. .haha cirkus. Titta för fan på slöseriombudsmannens hemsida så ser ni svart på vitt. Helt jävla obegripligt hur man kan varfa så färbannad blind som vissa här
Men jag pratade faktiskt om hur många som arbetar för er, enligt din definition. Om du vill fortsätta ljuga så får du ju ändå stå för det.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ja du. Det är tråkigt att förlora en marknadsliberal broder till svansen av "Haha, kolla bara, jävla obegripligt...". Jag har inga illusioner hur innefektiva kommuner, landsting eller, ibland värst av dem alla, stora privata bolag är. Det är en rätt stor skillnad att köra en liten låda med tre personer och en container med ett par tusen anställda. Väx upp eller skaffa dig lite erfarenhet.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Så kommuner ska sköta alla upphandlingar inom alla hundratals områden fläckfritt men får inte ha några anställda som jobbar med administration? Det låter ju som att du verkligen har ett rimligt resonemang där..

• Älska
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Min poäng med de 30k vs 200k (jag vet inte hur många arbetsföra kommunen har, mycket färre än så) är en för stor ratio. Det är inte hållbart med så många admin (folk som bara kostar). Det gäller såklart även bolag. Men de har inga skattepengar som håller dem vid liv. (Förtom bank som får stöd och covid-bidrag och annat skit då)

edit: det är allså reflektion hur jävla sjukt det. Real kostnad är sålart bättre om man vill titta mer i detalj

Min poäng med de 30k vs 200k (jag vet inte hur många arbetsföra kommunen har, mycket färre än så) är en för stor ratio. Det är inte hållbart med så många admin (folk som bara kostar). Det gäller såklart även bolag. Men de har inga skattepengar som håller dem vid liv. (Förtom bank som får stöd och covid-bidrag och annat skit då)

edit: det är allså reflektion hur jävla sjukt det. Real kostnad är sålart bättre om man vill titta mer i detalj
Du klarar fortfarande inte att ta in att det inte är 30k heltidsarbetande i kommunen?

Jag börjar förstå varför du inte klarade av din utbildning.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du klarar fortfarande inte att ta in att det inte är 30k heltidsarbetande i kommunen?

Jag börjar förstå varför du inte klarade av din utbildning.
Allså du kan inte bara titta på de heltidsanställda, du måste titta på inhyrda, deltida, sommaranställda som birgitta nämnde osv. 30k

Om bara IT-nissarna lyckades leverera hälften av vad de lovar när de säljer in sina system kunde man säkert minska antal anställda i offentlig sektor. Men oftast är ju leveransen en bråkdel av utlovat.
"Det kommer i nästa version"

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
P
L Lakritsianen skrev:
Det som är kanske mest orättvist är personens låga lön och att hen inte har ärvt några pengar.
Nej, det är inte "orättvist". Orättvisan består i att samhället sviker rätt många barn i skolan vilket medför att de inte får en tillräckligt bra utbildning för att kunna skaffa sig ett välbetalt arbete.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Om bara IT-nissarna lyckades leverera hälften av vad de lovar när de säljer in sina system kunde man säkert minska antal anställda i offentlig sektor. Men oftast är ju leveransen en bråkdel av utlovat.
Det är för att alla IT-bolag har miljoner anställda* och därmed är ineffektiva.

* med direktör Malmgrens definition.

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Snarare ett upphandlingsproblem. De köper från något skitföretag som lovar 1 krona per utvecklare. Sedan tillkommer man skit som gör det blir 2500 kronor per utvecklare. Dåliga utvecklare är det också. Titta på Skolplattformen, den är ett skämt

P
M Maledictus skrev:
Det är ju väldigt märkligt att man förr kunde klara sin kärnverksamhet utan hundratals kommunikatörer och marknadsförare inom kommuner och landsting.
Sen gjorde New Public Management sitt intåg.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det som så många marknadsliberaler älskar, för då kan man Mäta Saker Och Därmed Effektivisera.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men nu svänger pendeln och det ska vara tillitsbaserad styrning där det ska mätas och följas upp i mindre omfattning.

Snarare ett upphandlingsproblem. De köper från något skitföretag som lovar 1 krona per utvecklare. Sedan tillkommer man skit som gör det blir 2500 kronor per utvecklare. Dåliga utvecklare är det också. Titta på Skolplattformen, den är ett skämt
Alla IT-nissar är totalt inkompetenta och värdelösa. Kan inte producera ett vettigt verktyg. Bara käft men ingen produktion värd namnet.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.