Okay hoppas ni har tur då och får det som ni vill ha. Vår säljare var benhård och jämkade inte en mm. trots att vi hittade en gammal vattenskada som han ljugit om.Samt trasiga delar av uppvärmningssystemet och annat vi besiktning kring taktätningar m.m.

Det var riktigt otrevligt och jag var minst sagt förbannad.
 
Det där låter som en lite konstig skrivning i kontraktet. Vad gäller om fel för mer än 5000 hittas? Föreskriver kontraktet att säljaren skall gå ner med det beloppet, alternativt fixa själv? Har du eller säljaren rätt att häva kontraktet enl. den klausulen?
 
hempularen skrev:
Det där låter som en lite konstig skrivning i kontraktet. Vad gäller om fel för mer än 5000 hittas? Föreskriver kontraktet att säljaren skall gå ner med det beloppet, alternativt fixa själv? Har du eller säljaren rätt att häva kontraktet enl. den klausulen?
Rätt till avdrag, rätt att häva köp om större fel (>25.000kr) hittas. Sen blir det ju alltid en diskussion om hur mycket en åtgärd kostar. Jag tror att mäklaren räknade med att inget nytt skulle tillkomma under vår besiktning.
 
Mäklaren har iofs inget i den saken att göra... tror inte ens mäklaren får agera ombud för någon av er i en sån tvist.
 
hempularen skrev:
Reglerna om att golvbrunnar som är äldre än 1990 skall bytas, infördes ungefär 2006. Jag är nästan säker på att den regeln inte gällde 2004. Och i så fall så är detta inget fel, det är ett badrum av 2004 års standard. Nu var det ju något med manschetten också.
Tydligen så infördes det först 2006, och har sedan skärpts i två omgångar (2008, 2011):

https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar
 
Skysodan skrev:
Mäklaren har iofs inget i den saken att göra... tror inte ens mäklaren får agera ombud för någon av er i en sån tvist.
Tvärtom, mäklaren är ju ombud i köpet och den som skrivit avtalet. Detta handlar ju om villkor i det avtal som mäklaren skrivit.
 
Det där är en typ av klausul som man inte använder längre. Om mäklaren har författat den utan att informera parterna om det olämpliga med den (man få givetvis ha hur dåliga avtal som helst, men en mäklare får inte skriva dåliga avtal). Så bör du anmäla till fastighetsmäklarinspektionen. Mäklaren kommer att bli prickad. Oavsett om klausulen orsakar några problem eller ej.

Om avtalet ger rätt till avdrag för ett fel som kostar ex. 20 000, enl. dig. Men säljaren anser att det kan fixas för 2000, dock inte just nu. Vem avgör om avdraget skall vara 2000 eller 20 000?
 
Oberoende part ska såklart bedöma åtgärdernas kostnad. Därmed inte sagt att det inte kan bli tvist ändå. Men hon verkar resonabel och vi tycker oss vara resonabla.

Vår egna mäklare (olika firmor, båda stora och väletablerade kända mäklarfirmor) kikade på kontraktet innan vi skrev på och tyckte det var godkänt.
 
LillaSandra skrev:
Självklart är det en möjlighet att säljaren väljer att gå, dock ska säljaren enligt kontraktet gå med på avdrag för åtgärder över 5.000kr eller åtgärda dessa själv. Småsaker går alltid att diskutera men stora åtgärder (som inte varit kända innan) ska vi ha avdrag för eller så avstår vi köp. Då får säljaren gå vidare med ny visning och budgivning etc. Sen är frågan vad som är (för både oss och säljare) rimliga avdrag.

Säljaren är en (visade det sig efter vi vunnit budgivningen) släkting till maken, så vi har inget intresse av att försöka skinna hen på pengar men tänker inte för den sakens skull bara svälja en massa nya anmärkningar.
Var ni ensamma om att buda på huset? Om inte kanske säljaren väljer att sänka 30-50k kr och erbjuder näst högsta budgivare om han vill köpa utan avdrag. Kanske inte behövs en ny visning osv.
 
Redigerat:
O
Vilka fel hittade säljarens besiktning? Vart det klagomål på badrummen där? eller gick de igenom helt?

Om jag hade varit säljare så hade jag inte godtagit några "prutningar" på badrummen, även om nya fel upptäcktes så är det ingen skillnad, badrummet har ingen ekonomisk livslängd kvar.
Hur gärna vill ni ha huset? För det kan mycket väl vara så att säljaren inte alls är villig att gå ner så mycket i pris.

Dock verkar Ert avtal vara skrivet av någon mäklare som inte varit närvarande de senaste 10 åren...
När allt är klart, anmäl mäklaren... För mäklaren ska inte försöka få dig att inte göra en egen besiktning.
 
O
Skysodan skrev:
Okay hoppas ni har tur då och får det som ni vill ha. Vår säljare var benhård och jämkade inte en mm. trots att vi hittade en gammal vattenskada som han ljugit om.Samt trasiga delar av uppvärmningssystemet och annat vi besiktning kring taktätningar m.m.

Det var riktigt otrevligt och jag var minst sagt förbannad.
Jag hade nog varit likadan om jag hade varit säljare, nobbat stenhårt... framförallt som marknaden ser ut som den gör just nu. Jag blir hellre bästa vän med min plånbok än med köparen :D
 
Besiktningsmannen hittade ruttna takläkt när vi besiktigade huset. Vi tog in offert från snickare och gav till säljaren som accepterade att vi drog av så mycket som priset på offerten.
 
Vi var bara 2 budgivare. Vi vill gärna ha huset men inte till vilket pris som helst. Det handlar alltså om ytterligare anmärkningar jämfört med säljarens besiktning. OBS att säljaren själv var med under hela vår besiktning och konstaterade att vår var mycket noggrannare. Säljarens anmärkte på ytskikt (vilket vi inte bryr oss särskilt om) medan vår kollade konstruktion, fukt, el, etc vilket inte gjorts av säljarens

Jag tror inte att budgivare 2 går med på samma bud med de nya anmärkningarna.

Dessutom skulle säljaren bryta mot vårt avtal (kontraktsbrott) om hen inte går med på avdrag (eller åtgärd) av alla de fel som tillkommit i den nya besiktningen.

Varför ska man som köpare acceptera vad som helst??? Jag som säljare skulle självfallet följa det avtal jag gått med, och självklart ta en seriös diskussion med köparen om avdrag för eller åtgärd av ev fel som inte var kända vid budgivningen. Något annat vore djupt oetiskt.
 
Såg nu att avtalet svarar på min fråga. Avtalet föreskriver att:

"Parterna förbinder sig att acceptera besiktningsmannens åsikt om vad som utgör fel.

Kostnaden för åtgärdande av fel skall, om besiktningsmannen inte åtar sig att uttala sig härom, bestämmas med ledning av offerter som inhämtas från etablerade fackföretag. Om inte annat överenskoms skall köpare och säljare inhämta varsin offert och medelvärdet skall anses utgöra åtgärdskostnaden."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.