O
Okej... som det låter på dig, borde han söka nytt jobb... kanske AC behöver nån? :p
 
Det finns besiktningsmän som inte kan sina saker med. Jag fick en anmärkning på att det inte fanns en klämring i brunnen i pannrummet när jag köpte mitt hus. Den brunnen är antik och den ska inte ha någon klämring (1980 tror jag). Däremot anmärkte han inte på badrummet (mer än att det vad gammalt) som såg ut såhär under

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Iiiisch äckligt! :x :thumbdown:

Hade han fuktmätt där?
 
Ramnemark skrev:
Det finns besiktningsmän som inte kan sina saker med. Jag fick en anmärkning på att det inte fanns en klämring i brunnen i pannrummet när jag köpte mitt hus. Den brunnen är antik och den ska inte ha någon klämring (1980 tror jag). Däremot anmärkte han inte på badrummet (mer än att det vad gammalt) som såg ut såhär under
Men inte såg du heller att det såg ut sådär när du var på visning? (eller efter heller för den delen..?) - det framkom ju efter att du rivit ut befintligt ytskikt (och nä.. det ser inte speciellt mysigt ut ..urk :thumbdown:), men man kan ju (tyvärr) inte kräva att de har röntgensyn heller hehe.. skulle de skära/borra/peta sönder saker överallt varje gång det ska besiktigas..

..då blir det ju till att renovera badrummen väldigt omgående.. och troligen varje gång man flyttar ;)
 
Ramnemark skrev:
Däremot anmärkte han inte på badrummet (mer än att det vad gammalt) som såg ut såhär under

[bild]
Blåmögelost till kexen ju! Borde du ha fått betala extra för egentligen. :D
 
För den som är nyfiken kan jag berätta att vi enats om avdrag på 25.000kr för brunnarna (takläckaget är åtgärdat och besiktigat). Var en del andra anmärkningar som inte kostar så mycket att åtgärda som vi släppte.

Vi har ett hus fullt av småbarn och använder tvättmaskin och torktumlare stort sett dygnet runt, är rädd att vår ökade belastning på brunnarna kan vara det som får de felaktigt monterade klämringarna och manschetterna att orsaka problem och då får vi inte ett öre från försäkringsbolaget. När vi budade på huset räknade vi med att slippa göra om bad och tvättstuga på 10 år då de ser väldigt fina och fräscha ut, men det får bli tidigare. Därav avdraget.
 
  • Gilla
Bob_the_builder och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Ramnemark skrev:
Det finns besiktningsmän som inte kan sina saker med. Jag fick en anmärkning på att det inte fanns en klämring i brunnen i pannrummet när jag köpte mitt hus. Den brunnen är antik och den ska inte ha någon klämring (1980 tror jag). Däremot anmärkte han inte på badrummet (mer än att det vad gammalt) som såg ut såhär under

[bild]

Så vidrigt! En GUUUL bidé!
 
Bob_the_builder
LillaSandra skrev:
För den som är nyfiken kan jag berätta att vi enats om avdrag på 25.000kr för brunnarna (takläckaget är åtgärdat och besiktigat). Var en del andra anmärkningar som inte kostar så mycket att åtgärda som vi släppte.

Vi har ett hus fullt av småbarn och använder tvättmaskin och torktumlare stort sett dygnet runt, är rädd att vår ökade belastning på brunnarna kan vara det som får de felaktigt monterade klämringarna och manschetterna att orsaka problem och då får vi inte ett öre från försäkringsbolaget. När vi budade på huset räknade vi med att slippa göra om bad och tvättstuga på 10 år då de ser väldigt fina och fräscha ut, men det får bli tidigare. Därav avdraget.
Låter som en pragmatisk lösning. Bra! Kan du inte ta några kort på brunnarna (när ni väl får tillträde)? Vore intressant att se hur de ser ut i verkligheten.
 
Bob_the_builder skrev:
Låter som en pragmatisk lösning. Bra! Kan du inte ta några kort på brunnarna (när ni väl får tillträde)? Vore intressant att se hur de ser ut i verkligheten.
Ska försöka komma ihåg!
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
O
LillaSandra skrev:
För den som är nyfiken kan jag berätta att vi enats om avdrag på 25.000kr för brunnarna (takläckaget är åtgärdat och besiktigat). Var en del andra anmärkningar som inte kostar så mycket att åtgärda som vi släppte.

Vi har ett hus fullt av småbarn och använder tvättmaskin och torktumlare stort sett dygnet runt, är rädd att vår ökade belastning på brunnarna kan vara det som får de felaktigt monterade klämringarna och manschetterna att orsaka problem och då får vi inte ett öre från försäkringsbolaget. När vi budade på huset räknade vi med att slippa göra om bad och tvättstuga på 10 år då de ser väldigt fina och fräscha ut, men det får bli tidigare. Därav avdraget.
Är du nöjd med avdragen? Det är viktigast! Tycker det låter som en bra lagon lösning!
Men stressa inte med att göra om badrum och tvättstuga direkt! Bara för detta! Men det kan vara smart att fundera på badkar... För då blir det alls samma vattenbegjutning på golvet! Barn och hustruar gillar badkar :D Åtminstone i det här hemmet...:)

Men för att kanske låta lite brutal... Jag skulle nog inte gjort någonting åt badrummen på länge. Utan ni kan börja spara pengar lite smått. Tvättstugan skulle jag oroa mig minst för...
 
Håller med, det låter som en rimlig uppgörelse.

Om ni är lite extra noga med att hålla rent i brunnarna, minskar risken. Så länge vatten bara rinner ner i brunnen och vidare till avloppet så är risken väldigt låg. Men blir det halvstopp i brunnen så stiger vattenivån, och vatten kan då leta sig in under manschetten om den inte sluter tätt. jag skulle vara mindre orolig över tvättsugan, min erfarenhet är att golvbrunnen i duschen kan behöva rensas flera gånger om året, tvättmaskinens filter tar hand om det mesta som kan sätta igen brunnen där. Om maskinen har eget avlopp som inte går via brunnen så är risken noll.
 
Vi är nöjda. I och med att det är krypgrund är det lättare att hålla koll på ifall något börjar läcka.

Badrummet är vi inte så nojiga över - byte till badkar är ett måste ändå :) - men tvättstugan känns lite mer riskabel. De har ett torkskåp som aldrig kopplats in och klart vi undrar varför. Kommer det funka bra att då installera kondenstorktumlare och lasta brunnen med vatten (+ massor av hundhår) konstant kan man ju fråga sig. Enda avloppet idag i tvättstugan är just den brunnen.
 
Snigla skrev:
Men inte såg du heller att det såg ut sådär när du var på visning? (eller efter heller för den delen..?) - det framkom ju efter att du rivit ut befintligt ytskikt (och nä.. det ser inte speciellt mysigt ut ..urk :thumbdown:), men man kan ju (tyvärr) inte kräva att de har röntgensyn heller hehe.. skulle de skära/borra/peta sönder saker överallt varje gång det ska besiktigas..

..då blir det ju till att renovera badrummen väldigt omgående.. och troligen varje gång man flyttar ;)
Hade han tryckt lite på kakelplattorna hade han märkt att de flexade, spånskivan i väggen var geggamoja. Där var även en vanlig 6mm Renoveringsgips, det är den som möglat :/
 
Ramnemark skrev:
Hade han tryckt lite på kakelplattorna hade han märkt att de flexade, spånskivan i väggen var geggamoja. Där var även en vanlig 6mm Renoveringsgips, det är den som möglat :/
Våra klinkerplattor flexar också.. men det gör det ju överallt tyvärr.. (tappar fogarna lite här och var).. :/ Men det kanske är det som kallas "gamla hus charm"..? hehe (iaf därför vi river upp dessa golv.. även om nu badrummet ligger en bit bort i tiden.. dock får vi nog riva duschen innan, det slurplar när man kliver in..)

Tur att det blir ordentligt gjort nu då (y)
Ditt badrum menar jag :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.