70 142 läst · 220 svar
70k läst
220 svar
Automower G1 - Tips, Trix och Felsök
Hej, jag reggade mig nu ikväll för att skriva en enda sak, och detta har jag tänkt på sedan ett par år tillbaka. Nu gör jag det:
Jag vill bara tacka för den här tråden, det är den som gjort att jag kunnat hålla liv i min G1:a, utan de manualer och scheman ni lagt upp så skulle Mowern antagligen gått till tippen
Jag kan skriva lite också om vad jag gjort med min, för kanske fem år sedan så besökte jag min moster, och hon som bor själv frågade om jag ville ha hennes gamla robotklippare, hon hade köpt en ny för 25K.
Som den snåljåp jag är i kombination med skrotsamlare av rang så tackade jag ja, och lade grejerna i bilen. Jag har en Husqvarna Rider med Kawasaki v-tvinmotor och kände väl egentligen att jag inte behövde en robot. Nu skulle jag inte kunna vara utan en..
Nåväl, min moster hade lämnat in denna för att den krånglade och inte ville fungera, Hos den etablerade märkesverkstaden så konstaterade de att den inte gick att reparera, varför hon istället uppmanades att köpa en ny.
Lite förbenad är jag att de lurade henne, och är nästan sugen att skriva var det var, men jag låter bli.
När jag kommit hem gjorde jag en liten hage av vanlig FK-kabel på ca 5 ggr 5 m, samt en sökslinga på några meter. Jag satte maskinen på laddning och fick vänta i kanske fyra till fem timmar innan den behagade ge sig ut.
Jag noterade att maskinen stod och liksom vickade på högerhöften och aldrig riktigt ville ge sig iväg, så jag tog isär en del grejer och bytte plats på drivmotorerna. Nu gjorde den samma sak fast med vänsterhöften. Saken var biff, den ena motor var kass.
Detta fel hittade jag som aldrig tidigare ens tagit i en robotklippare tidigare på bara några minuter, det är väl uppenbart att märkesverkstaden lurade min moster?
Nåväl, jag pillade isär den krånglande drivmotorn och såg att kolen var kraftigt deformerade/slitna. Jag hade en skrotad borrmaskin som jag tog kolen ifrån och filade till dessa så att de passade bra, nu fungerade klipparen helt perfekt i min lilla testruta.
Så nu köpte jag riktig slingkabel och en jädra massa tältpinnar på biltema (billigt) och lät den klippa hela min stora trädgård. Såhär gick den i nästan en månad innan felet återkom, då orkade jag inte bråka med den utan köpte en ny motor istället. Sedan gick den som den skulle i ett par säsonger innan den började krångla igen. Under denna tid så har jag köpt på mig en reservklippare på Blocket för 400 spänn, och denna har varit guld att ha. Som ett exempel slutade knapparna på min att fungera, men det gjorde de på reservaren, tyvärr fungerade inte felkodsdioderna på den, men med en vass ax och lite lim så fick jag ihop en enhet som sedan dess fungerat klanderfritt.
Aluminiumen i chassit har också utarmats av tiden och gav till slut upp och gick av, så jag har skarvat ihop de båda chassina och det håller finfint.
Förra våren så betedde den sig märkligt, den laddade, lämnade stationen, men började aldrig att klippa utan sökte sig tillbaka på laddning. HJagb testade att byta det mesta, samt att rekonda batteriet. Inget hjälpte.
Det jag kände i mitt eget huvud var att batteriet inte längre var tiptop, men att köpa ett såpass dyrt batteri på chans var aldrig aktuellt, så jag tog isär det som var och tittade in i en värld där allting var på grekiska, men jag gissade lite hejvilt som jag tyckte att det borde vara och tog ett batteri från en avlagt Makita mutterknack jag hade och dockade ihop detta parallellt med orginalbatteriet. Detta extrabatteri hänger i vulktejp precis bakom maskinen nu och min klippare har precis påbörjat sin andra arbetssäsong med detta hachmek...
Det här blev långt, men så är det ibland. Återigen, tack för de fina dokumenten ni lagt upp här
Jag vill bara tacka för den här tråden, det är den som gjort att jag kunnat hålla liv i min G1:a, utan de manualer och scheman ni lagt upp så skulle Mowern antagligen gått till tippen
Jag kan skriva lite också om vad jag gjort med min, för kanske fem år sedan så besökte jag min moster, och hon som bor själv frågade om jag ville ha hennes gamla robotklippare, hon hade köpt en ny för 25K.
Som den snåljåp jag är i kombination med skrotsamlare av rang så tackade jag ja, och lade grejerna i bilen. Jag har en Husqvarna Rider med Kawasaki v-tvinmotor och kände väl egentligen att jag inte behövde en robot. Nu skulle jag inte kunna vara utan en..
Nåväl, min moster hade lämnat in denna för att den krånglade och inte ville fungera, Hos den etablerade märkesverkstaden så konstaterade de att den inte gick att reparera, varför hon istället uppmanades att köpa en ny.
Lite förbenad är jag att de lurade henne, och är nästan sugen att skriva var det var, men jag låter bli.
När jag kommit hem gjorde jag en liten hage av vanlig FK-kabel på ca 5 ggr 5 m, samt en sökslinga på några meter. Jag satte maskinen på laddning och fick vänta i kanske fyra till fem timmar innan den behagade ge sig ut.
Jag noterade att maskinen stod och liksom vickade på högerhöften och aldrig riktigt ville ge sig iväg, så jag tog isär en del grejer och bytte plats på drivmotorerna. Nu gjorde den samma sak fast med vänsterhöften. Saken var biff, den ena motor var kass.
Detta fel hittade jag som aldrig tidigare ens tagit i en robotklippare tidigare på bara några minuter, det är väl uppenbart att märkesverkstaden lurade min moster?
Nåväl, jag pillade isär den krånglande drivmotorn och såg att kolen var kraftigt deformerade/slitna. Jag hade en skrotad borrmaskin som jag tog kolen ifrån och filade till dessa så att de passade bra, nu fungerade klipparen helt perfekt i min lilla testruta.
Så nu köpte jag riktig slingkabel och en jädra massa tältpinnar på biltema (billigt) och lät den klippa hela min stora trädgård. Såhär gick den i nästan en månad innan felet återkom, då orkade jag inte bråka med den utan köpte en ny motor istället. Sedan gick den som den skulle i ett par säsonger innan den började krångla igen. Under denna tid så har jag köpt på mig en reservklippare på Blocket för 400 spänn, och denna har varit guld att ha. Som ett exempel slutade knapparna på min att fungera, men det gjorde de på reservaren, tyvärr fungerade inte felkodsdioderna på den, men med en vass ax och lite lim så fick jag ihop en enhet som sedan dess fungerat klanderfritt.
Aluminiumen i chassit har också utarmats av tiden och gav till slut upp och gick av, så jag har skarvat ihop de båda chassina och det håller finfint.
Förra våren så betedde den sig märkligt, den laddade, lämnade stationen, men började aldrig att klippa utan sökte sig tillbaka på laddning. HJagb testade att byta det mesta, samt att rekonda batteriet. Inget hjälpte.
Det jag kände i mitt eget huvud var att batteriet inte längre var tiptop, men att köpa ett såpass dyrt batteri på chans var aldrig aktuellt, så jag tog isär det som var och tittade in i en värld där allting var på grekiska, men jag gissade lite hejvilt som jag tyckte att det borde vara och tog ett batteri från en avlagt Makita mutterknack jag hade och dockade ihop detta parallellt med orginalbatteriet. Detta extrabatteri hänger i vulktejp precis bakom maskinen nu och min klippare har precis påbörjat sin andra arbetssäsong med detta hachmek...
Det här blev långt, men så är det ibland. Återigen, tack för de fina dokumenten ni lagt upp här
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Hej. Har precis hittat en G1a på tippen. Det saknas Laddsation. Hittade dock en transformator liggandes bredvid. Det är utström på 12V AC. Är det den rätta? Går det att ladda på klipparen för att se vilka fel som finns och se om den tar laddning. Är det 12AC på "läpparna" som laddar klipparen från laddstationen?
Du kan köra en hel del diagnostest efter länk tidigare i tråden, detta har jag haft nytta av.
Ja det förstår jag men frågan var ju vilken spänning det är på läpparna på laddstationen?Snål-Jocke skrev:
Jag tog bort batteriet och laddade separat och klipparne verkar fungera. Nu behöver jag en laddstation. Någon som har en för en billig penning?
Jag mätte mina nu, 16,8V resp 16,77V.
Hej!
Jag har 2st G1;or som jag mekat med en hel del, så jag kan gärna dela med mig av mina erfarenheter
Det jag undrar är om det är någon som har en knappsatspanel liggandes så sliper jag laga flatkabeln på min ena som gått av...
Jag har 2st G1;or som jag mekat med en hel del, så jag kan gärna dela med mig av mina erfarenheter
Det jag undrar är om det är någon som har en knappsatspanel liggandes så sliper jag laga flatkabeln på min ena som gått av...
Igår märkte jag att klipparen gick ur laddaren, pep några ggr och gick iväg för att nästan direkt återgå till laddstationen. Klippmotorn startade aldrig, och det var precis samma symptom som när jag beslutade att fulmeka med batteriet. Såhär har den gått hela natten.
Så i eftermiddags bytte jag ut Makitabatteriet mot ett annat, också det på 3Ah, men de är gamla så den mesta lagringseffekten är sedan länge borta. Men se där, efter 3,5h laddning gav den sig ut igen, denna gång så fungerar det som det skall. Nu klipper den, och jag är nöjd.
Så i eftermiddags bytte jag ut Makitabatteriet mot ett annat, också det på 3Ah, men de är gamla så den mesta lagringseffekten är sedan länge borta. Men se där, efter 3,5h laddning gav den sig ut igen, denna gång så fungerar det som det skall. Nu klipper den, och jag är nöjd.
I laddstationen kommer det in 15-16V AC från transformatorn och det går vidare rakt ut på "Läpparna" som sedan går till likriktarkortet (likriktarbryggan) på klipparen så det blir 22V DC som går in till styrkortet som i sin tur sköter laddningen av 12V batteriet.
http://www.download.myautomower.de/g1/Stromplan-Ladung-G1-myautomower-de.jpg
Men sen har du ju det viktigaste som sitter i laddstationen, det är ju själva sling-signals-generatorn, som skickar ut en ca: 8,2 kHz sinus-liknande signal i yttre begränsningslingan, plus en 8,2KHz PSK (Phase shift keying) signal till laddslingan för att klipparen ska hitta in i laddstationen .
kan nog vara svårt att få till PSK signalen.... har tyvärr ingen som jag kan avvara..
http://www.download.myautomower.de/g1/Stromplan-Ladung-G1-myautomower-de.jpg
Men sen har du ju det viktigaste som sitter i laddstationen, det är ju själva sling-signals-generatorn, som skickar ut en ca: 8,2 kHz sinus-liknande signal i yttre begränsningslingan, plus en 8,2KHz PSK (Phase shift keying) signal till laddslingan för att klipparen ska hitta in i laddstationen .
kan nog vara svårt att få till PSK signalen.... har tyvärr ingen som jag kan avvara..
Jag skulle vilja dela med mig av hur jag fixa 2st nya batteri-packar till mina 2st AM G1 1999/2000 .
jag beställde 40st batterier på ebay:
http://www.ebay.com/itm/10-x-Sub-C-...086819?hash=item3f28b7ffa3:g:x1MAAOxyJmhSHHbu
och sen är det bara att löda så ögona blör flytta över temp-sensorn och sen la jag strängar med smältlim allt eftersom jag lödde ihop de.
lägg märke till att de 20st cellerna är uppdelade i 2x10st ( 10x1,2V=12V )seriekopplade celler som är kopplade parallellt.
serie: 10x1,2V / 3300mAh = 12V / 3300mAh
paralellt: 2x 12V / 3300mAh = 12V / 6600mAh
Då blir packet på 12V 6,6Ah istället för orginalet 4,4Ah men det funkar bara fint.
jag beställde 40st batterier på ebay:
http://www.ebay.com/itm/10-x-Sub-C-...086819?hash=item3f28b7ffa3:g:x1MAAOxyJmhSHHbu
och sen är det bara att löda så ögona blör flytta över temp-sensorn och sen la jag strängar med smältlim allt eftersom jag lödde ihop de.
lägg märke till att de 20st cellerna är uppdelade i 2x10st ( 10x1,2V=12V )seriekopplade celler som är kopplade parallellt.
serie: 10x1,2V / 3300mAh = 12V / 3300mAh
paralellt: 2x 12V / 3300mAh = 12V / 6600mAh
Då blir packet på 12V 6,6Ah istället för orginalet 4,4Ah men det funkar bara fint.