Hej har kommit över en G1 modell 1999 som jag tänkte se om jag kan få liv i. Batteriet är stendött, och det lilla kretskort som omvandlar växel ström till likström ser bränt ut men släpper igenom ström ca 30 volt. Så jag undrar om det finns någon el ritning så jag kan mäta upp allt och ev sätta spänning på kretskortet med en transformator o se om det blir liv i maskinen innan jag lägge ner pengar på delar till den.
Vore tacksam för topps o trix
 
Hej. Mätte på ett likriktarkort. 17V ac in ger 23,5 V dc ut. Då har jag inte last på kortet så utspänninen kan sjunka lite till. Sen delas denna utspänning till de olika förbrukarna i klipparen. Det är ett enkelt kort som man kan bygga själv. Jag har begangnade hela kort liggande om du behöver ett.
 
Mäte igen för att dubbelkolla o det är 26V ut och 16 in men kortet ser bränt ut så får jag igång resten så är jag intresserad av ett kort av dig. Drivmotorerna går i alla fall när jag sätter spänning på dom. Men klipparmotorn får jag ingen snurr på när jag lägger spänning på + och -. Vilka stift skall jag lägga spänning på för att ersätta batteriet o få kortet att komma igång ?
 
Den spänning som kommer från ditt brända kort är bara till för att ladda batterierna. Batteriet på 12 volt dc driver allt det andra när den går och klipper. Är batteriet kass kan du prova att ladda upp det. Annars får du koppla nåt annat med 12v dc till kortet. Det är en 6 polig kontakt på kortet som ska användas för att mata rubbet med 12 volt. Försök att köra den på orginalbatteriet då jag sett olika kopplingar i batterierna (för att vara säker på pinnarna i den 6-poliga kontakten). För att inte skada kortet ska du koppla ifrån ex. klipparmotorn från kortet när du lägger spänning på den motorn.
 
Ang. 6-poiga kontakten. Svart och brun är hopkopplade i batteriet och där ska 0Volt ligga på en av dom.(-sidan). blå och grön är temperaturgivaren i batteriet. Röd och gul är +12V. så en av dom ska du använda om de är hopkopplade i batteriet. Så är det kopplat i min testsladd men jag tillägger att du gör allt detta på egen risk. Du kan ju också öppna batteriet och se hur det är kopplat. Får du igång den så kan du rekonditionera batteriet med *71# den proceduren brukar ta många timmar.
 
Har nu fått liv i min G1:a laddat batteriet med en vanlig mc laddare och det gick bra, fått rätt Pin kod mm har provkört i *70# minyn och alla motorer verkar fungera, men jag förstår inte hur jag skall få den att starta när jag sätter den på golvet o vill se om den kan gå av sig själv, måste den stå i laddningsstationen för att komma igång ? Mitt likriktarkort är ju bränt så där får den ju ingen ström.
Klar jag köpt en kass maskin det viset jag ju men det var ju grejen o se om det där att få liv i den ha ha.
 
Tror inte du kan få den att gå själv. Lägg ut två slingor från laddstationen och testa. Tar du bort drivspänning till laddstationen stannar den omg.
 
Fick liv i den lilla rakaren nu den åkte runt i garaget och höll sig inom slingan o vände när den stötte impotens något. Så nu är jag nöjd, hade du ett likriktar kort över ? Vad skall du ha för det i sådant fall ?
 
Skicka du ett maddraserat kuvär med returporto och din adress och en hundring så blir det bra.
 
Det är taget, var i landet bor du ? Vilken adress ?
 
Håkan Björklund Rudu 49 77499 By Kyrkby.
 
Då skickar jag det till dig
Typiskt jag var uppe i Hedemora i måndags på jobb passerade ju dig då.
 
Hej!

Jag söker en eller två motorer till denna eminenta maskin!

Jag har en G1 från 2001 som endast gått 1 1/2 säsong som nu börjat larma på blockerad hjulmotor. Hela maskinen har stått oanvänd sedan 2001 och drogs igång säsongen 2013 och gick fint till mitten på 2014, då kom larmen. Den går bra, men när vänster hjul hamnar i en "grop" så klarar den ibland inte att ta sig upp utan försöker några gånger innan den larmar.

Har kollat igenom tråden och hittat motorer i tyskland för ca 600:-, men tänkte kolla om någon sitter på motorer här.

Finns det inte någon "modern" borstlös motor som man kan byta med rakt av, alltså passar på växellådan? Vore ju en kanon uppgradering!

Tack på förhand!

Martin
 
Hej. Ofta är det växellådan som är kass inte motorn. Kan du konstatera att det är motorn som är kass så har jag massor av dom.
mvh Håkan
 
turesund skrev:
Hej. Ofta är det växellådan som är kass inte motorn. Kan du konstatera att det är motorn som är kass så har jag massor av dom.
mvh Håkan
Jag är rätt säker på att det är motorn som strular. Växeln har ju bara gått en säsong typ så borde vara frisk. Provar motorer i alla fall först.

Vad vill du ha för 2 st? Är det begagnade originalmotorer eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.