Hej, jag har en G1 som traskar på fint därhemma. Fick den av min far som ville köra åkklippare igen :x

Knivarna börjar dock bli slitna, någon som ligger på detta och kan tänka sig sälja?
Undrar också om någon konverterat till nya modellen av kniv, det finns ju en uppsjö av erbjudande på dessa.
 
Jag har pillat isär niten på hållaren så att det är bara att öppna den enkelt varje gång. Som knivar tar jag innersta delen av brytbladsknivar, alltså det sista som blir kvar när de utslitna. Den delen blir ju aldrig sliten. Men nya såna kostar väl bara en 50 lapp för tio så det går ju bra att köpa nya såna och bryta av dem.
 
  • Gilla
seglarsmurf
  • Laddar…
Finns det olika utföranden på G1:surprised:rna? Jag känner inte igen alls något om någon nit eller hållare. På min sitter det tre knivar som var och en enkelt lossas med hjälp av en vanlig phillipsmejsel genom ett hål på en skyddstallrik.

Knivar finns också att köpa och är inte särskilt dyra.
 
Mina sitter nitade i en röd plastinsats som i sin tur skjuts i rotortallriken. Troligen en Lyxmodellen eftersom 9 knivar kostar 748 spänn :cool:
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
seglarsmurf skrev:
Mina sitter nitade i en röd plastinsats som i sin tur skjuts i rotortallriken. Troligen en Lyxmodellen eftersom 9 knivar kostar 748 spänn :cool:
Såna sitter det på min också, köpte till 2 satser med knivar första året(2000), dessa hållare använder jag fortfarande fast några av dem börjar bli dåliga.
 
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
seglarsmurf
  • Laddar…
Tjena, tänkte kolla pm nån ligger på en hjulmotor till automower? Mitt högra hjul går trögare än det vänstra så jag gick igenom planetväxlarna och gjorde rent dem.... Fortfarande tröga då skiftade jag motor hö/vä så det vänstra hjulet går trögt nu, gissar på att motorn är def??? Känns bra när man snurrar motorn löst men när man stoppar i motorn i växellådan så går den trögare än den andra. Står 88710 04533 på motorn om det hjälper ring gärna 0704999323 alt mail johanforsen@live.se
 
Har en Automower g1 med laddstation och transformator plus lite extra delar samt 1 extra batteri att sälja. Även en nästan helt komplett kaross utan hjulmotorer men med klippmotor, ingen knappsats på denna. Den kompletta klipparen går men stannar och larmar för blockerad hjulmotor efter ett tag. Säljes pga att vi fått en ny klippare..

Skicka ett mail om intresse finns...
jorgen.bjurman@gmail.com
 
ranzor skrev:
har en automower g1 med laddstation och transformator plus lite extra delar samt 1 extra batteri att sälja. även en nästan helt komplett kaross utan hjulmotorer men med klippmotor, ingen knappsats på denna. Den kompletta klipparen går men stannar och larmar för blockerad hjulmotor efter ett tag. Säljes pga att vi fått en ny klippare..

Skicka ett mail om intresse finns...
jorgen.bjurman@gmail.com
sålt..
 
Skumolw skrev:
Jag skulle vilja dela med mig av hur jag fixa 2st nya batteri-packar till mina 2st AM G1 1999/2000 .
jag beställde 40st batterier på ebay:

[länk]

och sen är det bara att löda så ögona blör :) flytta över temp-sensorn och sen la jag strängar med smältlim allt eftersom jag lödde ihop de.

lägg märke till att de 20st cellerna är uppdelade i 2x10st ( 10x1,2V=12V )seriekopplade celler som är kopplade parallellt.

serie: 10x1,2V / 3300mAh = 12V / 3300mAh
paralellt: 2x 12V / 3300mAh = 12V / 6600mAh

Då blir packet på 12V 6,6Ah istället för orginalet 4,4Ah men det funkar bara fint.
Har du en ny länk till batterierna, den du postade förut är slutsåld.
Kan de vara den här modellen du använde?
http://www.ebay.com/itm/10-x-NiMH-4...hargeable-Battery-with-Tab-Green/360755607323
 
Ni som byggt eget NIMH batteripack, vilken ampere styrka har ni valt?
Orginal batteriet är på 12v 4,4Ah. Och det skiljer några kronor på vad man väljer hos t.ex. kjell.com.
Tips på vad och var ni handlat?

Någon som har ett G1 orginal batt får gärna höra av sig också..
 
Jag har beställt från ebay men inte fått dem ännu då det är ganska nyligen jag beställt.
http://www.ebay.com/itm/390848434835
Men man ska inte lita på mAh märkningen på dessa batterier.
 
150kr/10st är bra pris! Vet bara att det tar tid med frakten.. Du kommer då seriekoppla dem och få 12v/6000mAh som är bättre än orginal batt (om det nu är 6000mAh).
Förhållandet laddtid / klipptid mot vilken ampere styrka man väljer hade varit intressant. :)
 
Beställt 20, seriekopplar 2x10 st sen paralellkopplar dessa.
En seriekopplad batteripack med 10 litiumjonceller på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så du parallell kopplar 2st pack på 12v 6Ah, och det blir 12v 12Ah. Blir många ampere det, och får det plats? Men du kanske redan testat detta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.