Jag hittade detta batteri avsett för en robotdammsugare som verkade ha hyfsad kapacitet: http://www.batterikungen.se/batteri/irobot-stadrobotar/batteri-till-roomba-500-mfl-4-500-mah.html
Jag beställde hem och byggde ihop ett nytt batteri. Det nya batteriet innehöll 12 celler för 14.4 V så jag tog bort två celler för att matcha det gamla batteri-packet. Jag fick också dela på ett par ställen till för att få till ett utförande som passade i batteriboxen på samma sätt som det gamla.
Jag flyttade över kablaget med alla elektronik-komponenter till samma positioner i nya paketet.
Efter första laddning gick klipparen 10 minuter och återvände sedan till laddstationen igen. :(
Efter ett par timmar till i laddaren gick den ut på nya uppdrag. Denna gången körde den 1 timme i högt och vått gräs :wow:
Laddningstiden ligger nu efter 2 dagars körning på ca 1 timme och körtiden är lika lång. Den har inte hunnit avverka hela gräsmattan ännu så den jobbar hårt i långt och vått gräs. Det bådar gott för säsongen när den har fått gräsmattan i "steady-state". Bra snurr i klippmotorn tyder på god kraftförsörjning.
Efter första dagens testkörning förseglade jag batteri-packet ordentligt med krympslang från Kjell&Co och tätningsmassa i batterilådans fogar.
Lycka till!
Original batteri.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt batteri-pack.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt batteri-pack inplastat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har en "Vibrationsdämpare" 535 05 77-01 till salu?
Jag har mätt upp den till att vara en "GN451-15-15-M4-ES-55" enl Wibergers katalog
http://www.wiberger.se/templates/gn451-rostfri-gummidampare.htm
Den övre "Vibrationsdämparen" 535 05 78-01 är troligen en "GN451-20-20-M6-ES-55".
Ska försöka beställa från Wiberger (vet inte om det går som privatperson och i kvantitet = 1 st???)
Finns det någon som har den nedre M4-dämparen till salu köper jag gärna!
Mvh
Sven
 
Hej. Har det ordna sig med batteriet eller. Om inte så kan jag fixa fram "nästan helt bra" batteri som håller den igång minst en timme.
mvh Håkan
 
Hej Turesund!
Bra att veta att du har reservbatterier!
Mitt hemmabyggda batteri fungerar fint. Dock har det ganska lång laddtid, men jag tror det beror på att de termiska resistorerna har för bra anliggning mot battericellerna. Jag har ökat klipptiden för klipparen så det fungerar ändå. Batterierna mår förmodligen bra av längre laddtid.
mvh
Sven
 
Hej!

Ena hjulmotorn kärvar med felkod LED 5 fast sken "Hjulmotor blockerad". Hjulet går att vrida ca ett halvt varv sedan går det tungt. Trodde något hade lindat sig kring axeln, men nej. Troligen växellådan som du skriver Turesund 2014-05-29.
Någon som har en hjulmotor över för omgående leverans?
Eller något tips om hur jag renoverar?

mvh
Sven
 
Alla dioder på min knappsats har slutat lysa. Knapparna fungerar dock, är det byta själva knappsatsen som gäller då eller är det mer troligt att något annat gått trasigt?

Vi har precis gjort om hela gräsmattan så jag ska ha igång den för året men så fort den ska snurra igång knivarna nu ställer den sig och piper. Jag antar att batteriet är dåligt men utan dioderna är det lite småsvårt att veta. :)

Förslag på hur man lösa batteriproblemet? Köpa orginal-batteri var svindyrt har jag för mig och de verkar ju inte hålla mer än fyra år (iaf för mig).
 
Hej
Det slutade med att jag köpte ett originalbatteri denna gång. Men, kommer framöver att göra nytt försök med egna celler. Är nog så att nån resistor kanske har gått sönder, kan inte förstå att det inte ska fungera byta ut cellerna då andra lyckats.
Bara att ta nya tag!

Sven_ skrev:
Hej!
Jag håller just på att starta upp min G1 för säsongen. Det verkar som batteriet håller på att ge upp.
Hur har det gått för dig Lars Elinge? Har du fått något bra tips om att bygga eget batteri? Egna erfarenheter?
Annars någon som har ett batteri till överkomligt pris?

Mvh Sven
 
Tjena. Någon som har reservdelar liggandes? Jag skulle behöva knapp panelen o kanske moderkort till en -99a och kanske även en laddstation. Nära Jönköping är ett plus!
Mvh
 
Hej Linus. Har mycket delar men inte det du vill ha. Möjligt kan jag få ihop en laddstation. Att jag är lite osäker beror på att det finns tydligen olika varianter på de tidiga stationerna. Har du helt kort i laddstationen??
 
Hej. Jag är osäker på laddstationen jag tänkte först få igång klipparen o se om stationen funkar. Vart finns du?
 
Jag finns i Näs Bruk utanför Avesta. Finns du i närheten så kan man ju testa den hos mej med kort som jag har. (som inte säljs). Det gäller ju att hålla igång dessa G1 or i 50 år framåt. :surprised:)
 
turesund skrev:
Jag finns i Näs Bruk utanför Avesta. Finns du i närheten så kan man ju testa den hos mej med kort som jag har. (som inte säljs). Det gäller ju att hålla igång dessa G1 or i 50 år framåt. :surprised:)

Det va tyvärr lite långt (4 timmar enkel resa!) men tack ändå!
 
Trine Brink Bøgely skrev:
kan se at jag skal anvendar programmet rmtest. Ar der nogen der har det?
Jag tror att du måste vända dej till en serviceverkstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.