Någon undrade om klippkapacitet. De specade 2200m2 uppskattar jag som högsta krav på lägsta klipphöjd.

Dvs. vid lägre krav på resultat eller högre klipphöjd kan klipparen gå mera sällan.

Själv går min klippare på medelhöjd(steg 5) och mindre än hälften av angiven tid enl. tabell i första posten. Har då iofs. mindre gräsyta än max-kapaciteten.

Visst resultatet är väl 95% och fullt tillräckligt, men klipparen behöver inte gå mer än nödvändigt.
 
Redigerat:
Drog om min begränsningskabel på landet idag. Utökad klippyta samt förlade några passager under grusvägen i rör då jag plogat sönder dem i vinter.

Som den nya begränsningskabeln går kommer jag behöva korsa en dubblerad begränsningskabel om guiden ska dras likadant som förut. Är det ett ptoblem på riktigt eller bara i manualen? Drar den kanske annan väg ändå, men intressant att veta.

Robotgräsklippare på en ojämn ängsmark med en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klipparen på oklippt ängsmark. Får se om den orkar styra upp den eller om jag behöver ta den med klippon först.
 
Enligt manualen får inte guide korsa dubbelbegränsning. Men jag har gjort det på en bekants installation med 430x och det har fungerat utan problem. Så testa, troligtvis kommer det fungera.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det var lite så jag tänkte också. Vet vad det står i manualen, men har förstått att problemet är litet.

Nu har jag sen i morse gjort så (dragit guiden över dubbel begränsningskabel) och det har hittills funkat utmärkt!

Dagens tips: Ska man pula igenom kabel genom mer än 4–5 meter 16 mm PEM-slang är det bra att ha en dragfjäder. Själv gav jag upp istället, även om tanken slog mig att prova med tryckluft eller vatten för att forcera fram kabeln. Men har hela sommaren på mig att fixa de lite längre sträckorna jag vill skydda kabeln vid (parkeringsplatserna), det hinns nog med. För att bara korsa grusvägen och därtill förlägga kabeln i 4–5 meter långa slangar så gick det bra att bara mata igenom den.
 
Knyt ett vanligt snöre i en tuss hushållspapper och knyckla till en lagom liten boll. Med tryckluft kan du blåsa den genom rejält långa slangar. Sen är det bara att knyta i slingtråden och dra igenom den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det blev att köpa en 20 meters dragfjäder istället. Men att förlägga mer begränsningskabel i rör står inte högst på listan över roliga uteprojekt nu.
 
När knivdiskens skruvar passerar hålen på hasplåten under, uppstår turbulens och det ger ett brummande.

Tog tag i saken med ett 10mm borr och gjorde hålen i hasplåten lite bredare... Tänkte lösa detta en gång för alla, utan tejp, lim eller annat. :geek:

Det gav en klar förbättring med avsevärt dovare ljud!

Var försiktig bara så hasplåten inte bockas på något sätt utan är fortsatt helt plan. Silverfärgad knivdisk på en gräsklippares hasplåt med utvidgade hål efter att ha borrats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OBS! Jag tar inget ansvar för din maskin. Alla ingrepp görs på egen risk.
 
Redigerat:
Åsa Lund
Visa bilaga 269626
Klipparen på oklippt ängsmark. Får se om den orkar styra upp den eller om jag behöver ta den med klippon först.[/QUOTE]
Hur gick det med din ängsmark?
 
Det gick bra, men det var klippt gräs där för några år sen tror jag, så rätt jämn mark ändå. Sen är ju allt torrt som fnöske nu, så det kommer inte upp så mycket friskt gräs.

Klipparen körde lite spiralklippning ibland när den hamnade ute i den delen och nu är det lika kort som resten. Borde kanske räfsa det, för det är en hel del nedklippt fjolårsgräs kvar, men det multnar väl ned. Ser lite tråkigt ut just nu med så lite grönt bara.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Menar du att 420’n lever om? Eller varför denna moddning? Har både haft 220 och har en 420 nu, ljudlös som den skall vara..
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Vilken klipphöjd kör du?

Se vidare sid 3 i tråden.
 
Ang. hasplåt och ljud så har jag läst om en del användare som har anmärkt på missljud från den och hålen i plåten.
Några har satt för hålen med lämplig tejp.

Vi har en Gardena R70 också med hasplåt. Har dock inte upplevt några missljud från den.
 
Mysman Mysman skrev:
Någon som lyckats ställa in Anpassad säkerhetsnivå?

Jag kan ändra mellan Medel och Hög, men lyckas inte spara Anpassad t.ex 'Alarm & PIN om lutad' som tillägg.
Någon för detta? Är det rättat i senare mjukvara? Har SW 7.10 MAIN.
 
Gjorde en jävligt puckad grej idag tror jag. Utökade klippytan med rätt kass gräsyta som det mest växte nässlor på. Mjuk och gropig mark och roboten körde fast oftare än inte. Då tryckte jag till den med foten och sparkade fram den några dm och försökte jämna till bakom. Verkade funka.

Precis mot slutet när den skulle till laddaren gjorde jag samma sak igen, men då fick den en knäpp och började köra små cirklar åt vänster. Lyfte och kände efter, jodå, vänster bakhjul snurrade relativt fritt medan höger var ”låst”. När jag försökte få den att gå (lite mer försiktigt nu) drev den ibland på vänster hjul men oftast bara på höger.

Vad tror ni, har jag pajat drivmotorn till vänsterhjulet eller bara någon axel? Det är inga felmeddelanden på roboten och den låter inte konstigt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gjorde en jävligt puckad grej idag tror jag. Utökade klippytan med rätt kass gräsyta som det mest växte nässlor på. Mjuk och gropig mark och roboten körde fast oftare än inte. Då tryckte jag till den med foten och sparkade fram den några dm och försökte jämna till bakom. Verkade funka.

Precis mot slutet när den skulle till laddaren gjorde jag samma sak igen, men då fick den en knäpp och började köra små cirklar åt vänster. Lyfte och kände efter, jodå, vänster bakhjul snurrade relativt fritt medan höger var ”låst”. När jag försökte få den att gå (lite mer försiktigt nu) drev den ibland på vänster hjul men oftast bara på höger.

Vad tror ni, har jag pajat drivmotorn till vänsterhjulet eller bara någon axel? Det är inga felmeddelanden på roboten och den låter inte konstigt.
Dra åt muttern till hjulet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.