S Stefan Severin skrev:
Vart har du fått den infon ifrån?
Vid vintervilan slår man av på strömbrytaren och connect är då aktiv i 12h efter det.

Min 430 hade fullt batteri efter vintern med connect ikryssad
Ja så kanske det ska fungera teoretiskt men i praktiken har man märkt att så inte är fallet alla ggr. Sen har du dubbla batterier i 430:in.

Sen ska man ju underhållsladda batteriet under förvaring.....
 
D DrMussla skrev:
Ja så kanske det ska fungera teoretiskt men i praktiken har man märkt att så inte är fallet alla ggr. Sen har du dubbla batterier i 430:in.

Sen ska man ju underhållsladda batteriet under förvaring.....
Nä jag har inte dubbla batterier.
Man ska ladda innan vilan och inget mer, dom har t.o.m tagit bort den texten i manualen som tidigare sa att man skulle underhållsladda under vintern
 
S Stefan Severin skrev:
Nä jag har inte dubbla batterier.
Man ska ladda innan vilan och inget mer, dom har t.o.m tagit bort den texten i manualen som tidigare sa att man skulle underhållsladda under vintern
Nä det har du ju rätt i fel av mig bara dubbla ampere timmarna på batteriet. Hur som helst så får man ju längre livslängd på det om man sköter om det...
 
Märkte häromdagen att jag hade spiralklippning på. Inte utav att det va högt gräs, utan att det låg en gren på marken. Då tyckte klipparen att den skulle bli flis av den och började cirkulera på och runt den. Efter det så så bockade jag ur den funktionen. Det räcker ju att den kör på ett olämpligt föremål 1 gång eller råkar av slumpen köra över den någon gång till.
 
Mysman Mysman skrev:
"Vad kör ni andra på för klipphöjd? Vad motsvarar ex läge 5 i cm?"

Klipphöjden ställs från 2-6cm motsvarande steg 1-9.
Dvs. 8 steg på 4cm, eller varje steg är 0,5cm.
Jag kör på steg 6 (=2cm + 5×0,5cm) dvs. 4,5cm.
Ändrat nu till steg 5, dvs. 4cm. Ser nice ut!
Steg 6 är nog bättre när det är riktigt torrt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
N Nibblers skrev:
Tips för en tystare 420 när man kör på lägre klipphöjd.
[bild]
Finns det någon anledning att detta tips endast skulle gälla för 420? Tycker min 310 ser exakt likadan ut. Borde inte samma tips gälla för samtliga automowers?
 
R Robbalove skrev:
Finns det någon anledning att detta tips endast skulle gälla för 420? Tycker min 310 ser exakt likadan ut. Borde inte samma tips gälla för samtliga automowers?
Det gäller alla med hasplåt
 
Och hasplåten antar jag är den runda metallskivan med tre hål under knivdisken? Har inte alla automowers en sådan?
 
R Robbalove skrev:
Och hasplåten antar jag är den runda metallskivan med tre hål under knivdisken? Har inte alla automowers en sådan?
Dom minsta har inte det
 
Ok, antar isf att gränsen går mellan trehjuliga och fyrhjuliga maskiner? Detta eftersom min 310 uppenbarligen har hasplåt samtidigt som det är den minsta fyrhjuliga modellen.
 
Hej igen

Klipparen är 1år gammal och klippt 300h, laddade den full vid jul, batteriet helt dött i våras, ÅF sa att man måste slå av connecten, men likadant tömmer den batteriet när den står i laddaren utan sladd i, tar bara 10-12tim så är det tomt, och skickar notis att det är tomt, klipptiden är 1.5timme, så batteriet är inte slut, verkar som att nåt drar ur batteriet.

Connecten är grymt bra, sitter i Grekland och får notis att klippdäcket blockerat, lätt att skicka dit en granne och åtgärda felet, när man är borta hela sommaren..
 
Ny version 64 61-21 med 5 min kortare laddtid 50 istf. 55 min som tidigare.

Min är med det tidigare art.nr 62 24-21 men laddar runt 50 min normalt ändå.
 
  • Automower 420 gräsklippare med specifikationer om batterityp och laddningstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husqvarna220Ac skrev:
...tömmer den batteriet när den står i laddaren utan sladd i, tar bara 10-12tim så är det tomt ...verkar som att nåt drar ur batteriet.
Klipparen drar ca 90mAh om systemet är på så det bör ta ca. 17h utan nätsladd att tömma batteriet(till 30%). Med Connect är det naturligtvis väsenligt kortare tid.

På 12h räcker det med 133mAh för att tömma batteriet(30%). Efter ytterligare 7h är batteriet helt dött(0%). Kanske drar Connecten ännu mer?

Rekommendationen måste vara att alltid ha nätsladden inkopplad, eller stänga av huvudströmbrytaren.
 
Hmm.

Verkar inte stämma. Provade att koppla ur nätsladden i 6h. Batteriet rapporterar fortfarande fullt på 2600mAh.

Man kollar genom 0-menyn(håll 0 nedtrykt i 2 sek). Under Info/Batteri ser man batteriets status.

Det som kan vara problemet är ev. microswitchen till luckan som inte sätter systemet i passivt läge. Kolla den vid tillfälle.
 
Redigerat:
Den tömmer batteriet även med knappen av, när den står för vinterförvaring 3-4mån så är det tomt, tycker att connecten skall gå över huvudbrytaren.

Med den gamla 220Ac var detta aldrig ett problem, så nåt skumt är det.

Vart har du fått dessa förbrukningssiffror ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.