dhanjel skrev:
Då kan jag tex säga:
- Alexa, turn on good night (släcker alla lampor och sätter huset i "homeNight"-läge. inte optimal meningsbyggnad, men men..)
Ge det tio-tjugo år så kommer det att vara korrekt meningsbyggnad, lagom när vårt språk påverkats av att behöva prata med alla maskiner... ;)

antagligen, men i övrigt är Echon trevlig. Använder den för larm (har inte lyckats trigga scener i Domoticz än baserat på det, men det är nog framförallt skit bakom spakarna). Lyssnar på Spotify (mest barnen) samt lyssnar på mina ljudböcker i Audible.

Var köpte du Echon?

hanpa skrev:
Var köpte du Echon?
eBay, det är väl det eller via amazon.co.uk och tex borderlinx.

serdt skrev:
denna?

[länk]
Ser ut som en gammal revision av hans pcb.

Här finns nuvarande version. Provbeställde ett 10 pack pricis.
https://www.openhardware.io/view/4/EasyNewbie-PCB-for-MySensors

Började kika runt efter alternativ till tellstick till mina nexa väggbrytare och hamnade här för någon månad sedan. Sedan gick det utför rätt ned i träsket.

Har nu byggt upp "grunden" kan man säga.

- Raspberry pi Domoticz kontroller
- RFlink 433mhz av en arduino mega (för nexa)
- Mysensors gateway

Fått ihop ett par sensorer men det är en jävla fin inlärningskurva om man aldrig petat på programering/lödning/el-lära

Första jag byggde var en multisensor av rörelse/temp/hum och den jäveln tog säkert 3 kvällar av protypande och felsökande och omlödning på omlödning.

Igår satte jag ihop min första plantsensor för att ha koll på blomjord, kommer väl sluta med en näve relän och slangar över halva huset förmodligen.

RIKTIGT roligt detta, snöat in totalt :)

Redigerat:
  • Gilla
Affeunbk och 4 till
  • Laddar…
Hand håller ett rött printkort avsett för massproduktion medan kopplingspunkter och text syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ska massproduceras!

• Gilla
Sundberg84 och 2 till
  • Laddar…
Kul att se :) Hoppas det går bra för dig!

Här är anledningen till att man inte ska köpa sina 5v telefonladdare via marknader eller ebay/ali.

En öppnad telefonladdare med synliga skador och tecken på överhettning på kretskortet.
Skapa konto

Jag har ett par gången beställt iphone laddare via ebay (med texten genuine m.m.), men när dom kommit har man sett direkt det är dåliga kopior. Ibland till och med så dåliga att spröten man stoppar in i vägguttaget är lösa och går att vicka på.

Men så då och då blir man snål och vill komma undan lite billigare för en laddare och just denna Samsungladdaren hittade jag på en svensk marknad. Såg robust ut så jag köpte den. När jag kom hem undersökte jag den och det positiva var att det inte var helt enkelt att ta sig in i skalet vilket oftast annars inte brukar vara några problem.

Denna laddare fungerade ca 1 år och strömförde en rörelsedetector (se tidigare inlägg). Vips en dag såg jag i Domoticz att den inte detekterat på en hel vecka och fann detta...

Öppen telefonladdare med brännskador och skadade elektroniska komponenter på kretskortet.
Skapa konto

Många delar kommer man lätt billigt undan med på ebay osv... men var försiktiga när det kommer till AC 240v!

Mer info: EEVblog #388 - Fake Apple USB Charger Teardown
https://www.youtube.com/watch?v=wi-b9k-0KfE

Redigerat:
Läskigt!

@Hek - Vill inte vara någon domedagsprofet... håller man sig till ordentliga grejer är det säkert safe... här lurades jag av att det var köpt i Sverige av en svensk.

Men går det att göra i batteriversion kommer jag nog föredra det framöver... Jobbar på en rörelsedetektor på batteri och hoppas kunna köra denna nod på batteri snart.

Sundberg84 skrev:
Mer info: EEVblog #388 - Fake Apple USB Charger Teardown
[länk]
EEVblog är bra, men BigClive är bättre när det kommer till usel "Kinaelektronik". (Det här är bara en av många dåliga laddare han rivit.)

[video=youtube;bNoGCdX1IdQ]https://www.youtube.com/watch?v=bNoGCdX1IdQ[/video]

BigClive har även rivit kvalitetetsgrejjor och det är betydande skillnader. Se exv. här hur IKEAS "Koppla" ser ut på insidan. [video=youtube;uRe9w5PKmsE]https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE[/video]

Men det gäller som sagt inte bara att se till märket, utan också till sin leverantörskedja. Kopior smyger sig in överallt där det går!

• Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
Fy fan ja det där är man ju små nojig över. Har ett jävla gäng suspekta laddare i huset från diverse källor.

Hur driver ni era sensorer? Har byggt ett par batteri drivna nu med blandat resultat och några stycken som sitter med mobilladdare i väggen.

Tycker detta inte är så jätte smidigt dock eftersom det blir en rätt så ful installation och man tappar ett vägguttag.

Har skaffat mig några stycken 230/5v dc prylar från Aliexpress men är fundersam om man vågar dra en kabel direkt från 230 till dem.

Hur safe är dem?
HI-Link strömförsörjningsmodul för att konvertera 100-240V AC till 5V DC, ligger på röd bakgrund.
Skapa konto

Blir isåfall i en kopplingsdosa på väggen eventuellt.

meanmrgreen skrev:
Hur safe är dem?
Just HLK modulen har testats väldigt mycket på forumet och jag har gjort två PCB till denna (se openhardware.io). Den har blivit testad av någon som kan jämföras med ovan videos tror jag och jämfört med kina laddare tror jag den är rätt safe. Det finns rekommendationer att lägga till en input fuse (gärna både temp och ampere) och en varistor.

Huvudtråden är här: https://forum.mysensors.org/topic/1607/safe-in-wall-ac-to-dc-transformers

Dock har det framkommit flera fake HLK moduler också :banghead: så se upp för dom.
Här är testet: http://lygte-info.dk/review/Power Mains to 5V 0.6A Hi-Link HLK-PM01 UK.html och ett annat test: https://skippy.org.uk/quick-look-at-the-hlk-pm01/

I övrigt driver jag fortfarande några moduler med laddare men numera enbart dom jag är säkra på är äkta.

Redigerat:
Eftersom man är lite nuub när det gäller det elektriska så är det nog bäst för mig att att beställa ett lass av dina pcbs där tillsammans med rekommenderade säkringarna så man inte råkar bränna ned kåken för att man ville fjärrstyra ACn...

Smetade ihop första pir/tempen med ditt PCB igår och riktigt trevligt att fixa med jämfört med att svära över kabeljävlar i 2 timmar extra.

Monteringsprocess av ett DIY elektronikprojekt med PCB, sensorer och trådar inuti ett svart plasthölje.
Skapa konto

Blev ju rätt på andra försöket här!
Noterade inte att DHT22an stack upp ungefär 5mm utanför caset jag så fint förberett för den fullt fungerande noden.

Riktigt snyggt ju! Fungerade allt bra? Hur strömsätter du den?

DHT modulen är alltid jobbig i min mening... bra löst att lägga den ner. Tänk på att om du stänger in den med elektroniken som eventuellt avger lite värme beroende på hur mycket du gasar på så kan den ge lite förhöjda temp värde.

Ska du fjärrstyra AC och vara på det helt säkra rekommenderar jag Nexa eller Z-wave. Det blir inte så farligt mycket dyrare och det går att köpa gateways som integreras med ditt befintliga HA. Jag kör RFLink och Nexa puckar i vägguttagen. Vill du ha tvåvägskommunikation så kör nog dom flesta Z-wave.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.