Ah, tittade inte så noggrant i bilden.

Oavsett följer jag tråden med intresse, nu har jag till och med ett hus att börja automatisera.

• Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
@Sundberg84
Kan du tipsa om kamera från tex ebay?

Tack.

@qsecofr - Först kontrollera att den stödjs av din controller. Sen kollat vilket format dom använder. Många riktigt billiga stödjer ej jpg/mpeg snapshots och andra vanliga format utan endast ONVIF / H.264 och då måste du köra dessa specifika program som stödjer detta.

Jag ville integrera kamerorna i mitt HA så jag behövde en som stödjer jpg snapshot. Mina rekommendationer som fungerar bra med Domoticz är:

Billig variant: Sricam AP003 (helt ok upplösning, men mycket problem om du tänker köra ftp upload (push) och motion detection på kameran. Dålig firmware och svårt att hämta ny (kinesiskt). Jag kör motiondetection och ftp externt, dvs program som hämtar (pull) från jpg stream istället. "Motion" på en raspberry sköter både capture och motiondetection för min del.

Dyrare variant: Hikvision, exempelvis Hikvision DS-2CD2032-I eller Hikvision DS-2CD2132F-IS. Stabilare firmware, extrem bra kvalitet på bilden.

Redigerat:
  • Gilla
qsecofr
  • Laddar…
Nu uppdateras det i rasande fart... :)

Mysensors släppte en ny version 2.0 för några veckor sen, så jag byggde om min gateway. Dels för att uppgradera men också addera lite grejer jag lärt mig på vägen.

Egenbyggd DIY gateway med en antenn och lysdioder i ett metallhölje placerad bredvid andra nätverksenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Jag vill ha min gateway i så många moduler som möjligt, för är det något man gör i DIY så är det att man hela tiden vill uppgradera och förbättra. Har man moduler kan man enkelt byta ut vad man vill.

2. Skal/hölje av metall - flera av oss som kör Mysensors har sett hur radio nrf24l01+ fungerar mycket bättre om man har en omslutning av metall. Troligtvis är det mycket RF störningar från antingen pinheadern eller komponenterna på radion som påverkar antennen. Genom att sätta antennen utanför och radion innanför metall blir det bättre.

3. Jag har läst många med radiomodulen med extern antenn och amplifierad signal som har problem och de flesta kommer fram till att det är strömproblem. Vi diskutterade max output i A för en arduino pinne några poster upp, och troligtvis har det med detta att göra. Strömsätter man radion via arduinon får den inte tillräckligt med juice för att köra den amplifierade signalen. Detta löses med en extern "modul" som strömsätter alla komponenterna direkt från en USB sladd.

Bygget

Jag köpte detta 100x100x43 cm aliminium case från ebay och här är mitt första tips - köp inte får litet! Visst är det snyggt men det går inte... isåfall får man bygga allt på en designad PCB med smd komponenter. Ska man bygga modulärt med trådar emellen tar det plats!

Sågning av hål för ethernet i metallhölje, monterad ethernetmodul på bottenplattan, hål för USB-sladd i aluminiumhölje

Bild1 - Sågar till hålet för ethernet. I övrigt borrar jag hål med en vanlig metallborr och skruvdragare,
Bild2 - Limmar fast ethernet modulen på bottenplattan.
Bild3 - Hål till inkommande usb sladd. Sladden klippas av i ena änden och skalas. Datakablarna klippas av och då finns + och - kvar för 5v. USB hanen kan sedan kopplas i valfri usb laddare/adapter.

Elektronikprojekt på breadboard med Arduino Nano, ledningar och moduler för uppdatering av DIY gateway.
Skapa konto

Gör ALLTID en breadboard layout först... som vanligt hittar man något man måste ändra... och har man limmat/skruvat fast allting blir det bara skit av det. Det tar 30min extra men värt det om det är första gången man bygger en ny layout!

Fyra bilder på elektronikprojekt visar komponenter och ledningar på kretskort, monterade LEDs, samt en provmontering av kretskort i ett aluminiumhölje.

Första modulen - leds.
Bild1 - 1 pinne med 5v in, samt tre pinnar som ansluts till arduinos D6,7,8.
BIld2 - Leds!

Fyra steg i skapandet av en DIY gateway: sågning för ethernetkabel, fästning av modul, halvmonterat skåp och komplett sladdansluten uppställning.
Bild 1 - Provmontering. Överst till höger satte jag en on/off switch. Överst i mitten ser ni radion och sen leds till vänster.

Bild 2 - På switchen löddade jag pinheaders. Nu kunde jag tillverka min andra modul. I princip 2 headers med 5v in och GND. Ut kommer 5 pinheaders med 5v, 2 pinheaders med 3.3v samt pinheaders för GND. Konvertering från 5 till 3.3v görs med LE33A.

Bild3 - Layout utan sladdar
Bild 4 - Layout med sladdar

Fungerar fint, och roligt bygge. Tog ca 2 timmar allt som allt och kostnaden är runt 150kr. Ethernetmodulen och Arduino Nano är lite dyrare än övriga komponenter.

För er som inte orkar bygga så håll utkik på mysensors forum... det ryktas om att dom släpper en färdig gateway snart som går att köpa.

Inköpslistor, bättre bilder och mer info hittar ni här: https://www.openhardware.io/view/207/Mysensors-20-ethernet-gateway-W5100-build

Redigerat:
Eftersom jag märkt hur viktigt det är med att skärma av nrf24l01+ antennen vid PA/LNA och jag har två (förutom GW) mycket viktiga repeaters, har jag beställt och testat lite olika lådor av aluminium.

Jag ska vara ärlig, den första repatern är fortfarande ett plats/el dosa som jag har folierat med grillfolie på insidan... men det fungerar fint.

Här är iallafall lite byggbilder på min repeater och aluminium case:

Öppen aluminiumlåda med elektronisk komponent och kablage för en repeater, inkluderar USB-kabel och lödda röda och svarta trådar.
Skapa konto

Öppnat aluminiumcase med en elektronisk krets för en NRF24L01+ antennrepeater.
Skapa konto

Ett svart aluminiumlåda för elektronikprojekt med en antenn, USB-kabel och lösa komponenter på ett bord.
Skapa konto

Aluminiumfodrad repeater i platsdosa uppsatt i hörnet av ett rum med synlig folie och kablar.
Skapa konto

Jag har använt mig av en låda som är 4x6x2,5cm men den är verkligen i minsta laget! (Jag fick bända ihop den... med ett städ). Rekommenderar att man köper en 10x7x2,5cm iallafall. Sök "Aluminium Case Electronic Box" typ så hittar ni.

Fantastisk tråd och mycket inspiration!

Ska snart kasta mig ut och prova min vingar inom detta för mig nya område (har kört hemautomation - Zipato och numera Domoticz ett tag) men hoppas kunna få hjälp med mina frågor.

Mitt första projekt blir att bygga några ljussensorer (förhoppningsvis drivna på batteri) - har beställt att gäng prylar från AliExpress/Ebay (via länkarna från mysensors.org) som jag hoppas kunna göra jobbet. Det jag dock saknar är lämplig PCB - jag har läst om tidsbesparingen men bortsett från denna - missar jag ngt annat?

Att göra en egen layout ligger långt utanför min kompetens men hittade bl.a. följande tråd:
https://forum.mysensors.org/topic/595/pcb-boards-for-mysensors

Är ngn av dessa lämpliga att utgå ifrån - finns det andra/bättre?

Riktigt kul det här, är nybörjare på Arduino men slängde iväg en beställning på ett gäng Nano (v3) och NRF24L01+ moduler. Satte ihop en controller och en dummy sändare som bara skickade slumpmässiga värden.

Får lite skräptecken kontinuerligt i monitorn, men ser inga enheter i Domoticz och version står "Version: ?".
Men man är väl en bit på vägen åtminstone :)

@cjk1975 Tack! Roligt att höra! Här har jag byggt en ljussensor på batteri tillsammans med an UV sensor. https://www.byggahus.se/forum/villa...z-mysensors-org-7.html?perpage=15#post2543962. Lämplig PCB beror på hur du tänker strömsätta den. Jag har PCB för både batteri, 5v och 240v på openhardware.io. Kolla och se vad du hittar.

Tråden du hittat är ganska gammal... allt finns på openhardware.io numera. Lycka till!!

@dhanjel Skräptecken brukar innebära att man antingen har satt fel baud-rate (115200 är rätt för MySensors) eller så är det störningar / för lite ström... eller rättare sagt strömproblem. Många gånger med jord. Du är på rätt väg! Lycka till!

Sundberg84 skrev:
@dhanjel Skräptecken brukar innebära att man antingen har satt fel baud-rate (115200 är rätt för MySensors) eller så är det störningar / för lite ström... eller rättare sagt strömproblem. Många gånger med jord. Du är på rätt väg! Lycka till!
Ah tack, ett steg i rätt riktning :)
Starting sensor (RNNNA-, 2.0.0)
TSM:INIT
!TSM:RADIO:FAIL
!TSM:FAILURE
TSM: PDT
Kör GND, 3.3V och D9-13

Redigerat:
Fick det att fungera, hade vänt på två kablar. #färgblind :)

Så löjligt glad man kan bli ibland för det lilla.
tZcaFvj.png

NykS8sJ.png

Nästa steg är att lyckas göra lite sensorer :)

Redigerat:
dhanjel skrev:
Fick det att fungera
Kul att se! Bra jobb :)

Nu är det dags att börja för min del och då hösten närmar sig så tänkte jag börja med att automatisera belysningen.

Har inte läst genom hela tråden så risken finns att jag frågar något som det redan finns svar på:

Finns det några färdiga relämoduler som man kan nyttja? Jag bygger mycket själv, men att få till kompakt elektronik som ska vara permanent inkopplad och sitta i en dosa känner jag mig inte mogen för än.

De ser stora ut, får man verkligen in dem i en dosa?

EDIT: Annars verkar domoticz stödja Z-wave så jag kan köra sådana till belysningen och sedan mysensors på de roligaste bitarna =)

Har inget egentligt att säga utom "imponerande"!

Så jag postar mest för att hitta tråden igen.

• Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.