35 969 läst · 474 svar
36k läst
474 svar
Att bli gubbe/tant.....
Gubbigt? Kanske.P Pappa1986 skrev:
Kortärmade tröjor har jag i hela mitt liv stoppat innanför byxorna. Långärmade tröjor, som man har utanpå T-shirts eller skjortor, stoppar jag inte innanför byxorna. Det blir för bylsigt.
Skjortor har jag aldrig under hela mitt liv låtit hänga utanför byxorna. Det ser bara fult ut.
Det kanske är gubbigt att vara praktiskt klädd?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 369 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 369 inlägg
"Råkade" kolla på några klasskort från 1976-1981 nyligen (vi försöker få ihop ett gäng gamlingar på träff) och ser att både tjejer och killar med förkärlek stoppar T-shirt och skjorta innanför brallorna.P Pappa1986 skrev:
Nåja, det var väl när [mitt] midjemåttet var 57 cm eller så.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 369 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 369 inlägg
Har numer alltid en mössa i bilen... I am a tönt, just saying.Jumos skrev:
Min bättre (för det är han oftast ❤️) säger till mig att ta med vantar när jag går ut på vandring, han vet sen många år tillbaka hur kalla och frusna mina händer lätt kan bli. Men det kan bli lite töntigt när han säger det i augusti.
Bryr mig inte eg nämnbart om tant/gubbgrejen.. när jag var 10 så tyckte jag ju alla var så fasligt gamla när de fyllt 30.. man var övertygad om att man själv inte skulle hinna bli så gammal för de var ju pensionärer hela högen .. 😳🤔
Efter 40 så kallar jag mig själv tant ibland, bara för att! Det är så mycket åldersnoja runt om.. att jag tycker jag får hjälpa till att göra ordet (orden..) mindre laddade.. Vissa bekanta gör allt för att se unga ut, bete sig som när de faktiskt var yngre osv.
Jag tycker man ska vara stolt över att man får vara med och åldras.. (visst inte alltid kul.. kroppen rostar lite .. men det tillhör livet)
Däremot märker man att man börjar bli "gammal".. när alla musiker, kändisar/skådespelare, släktingar, vänner osv börjar trilla av pinnen.. de där man tittade på.. eller kände när man var ung..
Senaste åren har väldigt många dött.. (och det är väl logiskt, de var ju vuxna oftast.. när man själv var barn!)
Undertecknat tant Sandra:
- äter ketchup.. (inte så förtjust i senap)
- behöver läsglasgon.. men drar mig för att gå till optikern
- älskar sin senilpinne (sån där gripklo/sopupplockare..)
- rostiga knän, rygg, leder..
- sovande med ragg/thermosockor..
- empatin har eskalerat lite och man blir gråtmild över .. ja det mesta som berör någon känslomässigt.. (hälften hormonellt är jag säker på)
- orkar inte lika mycket längre, som när man var 20..
m.m.
Några av fördelarna med åldern..
- Man bryr sig inte om vad andra tycker och tänker, på samma sätt som när man var ung.
- Man har fått mer erfarenhet på de flesta områden i livet.. vet vad man kan, gillar och vill.. vs inte.
- Man blir säkrare/tryggare i sig själv.. sitt och andras beteenden.
- Man har (äntligen) insett vad som är viktigt i livet..
- Ens egna livserfarenheter.. kan faktiskt hjälpa andra!
- Stabilare tålamod, få saker gör en arg..
m.m.
HA... hela inlägget är ju lite tantigt 😉❤️
Efter 40 så kallar jag mig själv tant ibland, bara för att! Det är så mycket åldersnoja runt om.. att jag tycker jag får hjälpa till att göra ordet (orden..) mindre laddade.. Vissa bekanta gör allt för att se unga ut, bete sig som när de faktiskt var yngre osv.
Jag tycker man ska vara stolt över att man får vara med och åldras.. (visst inte alltid kul.. kroppen rostar lite .. men det tillhör livet)
Däremot märker man att man börjar bli "gammal".. när alla musiker, kändisar/skådespelare, släktingar, vänner osv börjar trilla av pinnen.. de där man tittade på.. eller kände när man var ung..
Senaste åren har väldigt många dött.. (och det är väl logiskt, de var ju vuxna oftast.. när man själv var barn!)
Undertecknat tant Sandra:
- äter ketchup.. (inte så förtjust i senap)
- behöver läsglasgon.. men drar mig för att gå till optikern
- älskar sin senilpinne (sån där gripklo/sopupplockare..)
- rostiga knän, rygg, leder..
- sovande med ragg/thermosockor..
- empatin har eskalerat lite och man blir gråtmild över .. ja det mesta som berör någon känslomässigt.. (hälften hormonellt är jag säker på)
- orkar inte lika mycket längre, som när man var 20..
m.m.
Några av fördelarna med åldern..
- Man bryr sig inte om vad andra tycker och tänker, på samma sätt som när man var ung.
- Man har fått mer erfarenhet på de flesta områden i livet.. vet vad man kan, gillar och vill.. vs inte.
- Man blir säkrare/tryggare i sig själv.. sitt och andras beteenden.
- Man har (äntligen) insett vad som är viktigt i livet..
- Ens egna livserfarenheter.. kan faktiskt hjälpa andra!
- Stabilare tålamod, få saker gör en arg..
m.m.
HA... hela inlägget är ju lite tantigt 😉❤️
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 352 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 352 inlägg
Vissa är tidigt ute att bli tant. En kompis till ett par tjejer jag känner väl, kallades tant av dem redan vid 19 års ålder. Det var på 80-talet och grunden för epitetet har fallit ur mitt minne.
Just att inte förneka sin ålder och istället vara stolt över att bli gammal är viktigt. Är egentligen en lyx att bli gammal missar så mycket annars. Mormor blev 48 år har missat massor. 7 av hennes barnbarn har aldrig haft en mormor två av dom fick en mormor i bara några år. Hon har även missat att få fem barnbarnsbarn. Födelsedagar studenter framgångar motgångar och allt möjligt som hon hade kunnat få om hon blivit gammal. Hon skulle varit 88 år nu. Så ja det är en lyx att få åldrasSnigla skrev:Bryr mig inte eg nämnbart om tant/gubbgrejen.. när jag var 10 så tyckte jag ju alla var så fasligt gamla när de fyllt 30.. man var övertygad om att man själv inte skulle hinna bli så gammal för de var ju pensionärer hela högen .. 😳🤔
Jag blir äldre, men inte gammal.🙂
Har som intresse samhällshistoria, släktforskning, etc, där man tydligt kan se att begreppet "gammal" förändrats över tid och det blir väldigt diffust att använda för människor utifrån bl.a. medellivslängden ökar/ökat. Så Sveriges befolkning har blivit äldre enligt medellivslängd.
Har som intresse samhällshistoria, släktforskning, etc, där man tydligt kan se att begreppet "gammal" förändrats över tid och det blir väldigt diffust att använda för människor utifrån bl.a. medellivslängden ökar/ökat. Så Sveriges befolkning har blivit äldre enligt medellivslängd.
Jo att de förändras över tid märks tydligt på annat än bara ålder. Första arbetet barnafödande ålder flytta hemifrån mm o mm. I min släkt är alla tex unga föräldrar fått barn mellan 16-25år. Men en gång i tiden var de normalt och inte ungt. Flytta hemifrån när man gifte sig var normalt ochså nu görs de innan om man får tag på lägenhet. 50 år är ungt nu men förr var det rejält gammaltA AndersS skrev:Jag blir äldre, men inte gammal.🙂
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Förstår mig inte på folk som blir gamla och tråkiga. Umgås bara med folk som är roliga och ungdomliga.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 997 inlägg
...och vilket underbart tantporslin 😍!
Själv umgås jag helst med:AndersMalmgren skrev:
- Ännu äldre som ofta har mycket intressant att berätta från sin livserfarenhet.
- Yngre som förser mitt sinne med ungdomligt tänk.
Folk i min egen ålder är ganska tråkiga Det har jag alltid tyckt.
Man skaffar en yngre partner. Då blir man aldrig gammal.