17 541 läst · 84 svar
18k läst
84 svar
åtgärda mögelproblem
orparn skrev:Har du tätt nerifrån ska ju ingen luft kunna vandra upp så varifrån ska "kondens" på översidan av plasten komma ?
Får du en läcka på taket eller kraftig kondensutfällning på vinden så det droppar ner kan det möjligen hamna vatten ovanpå plasten men knappast att det bildas "kondens" på den varma sidan av din isolering!
Nu när vi sätter plasten på gamla innertaket så måste vi göra hål för genomförning av taklampor. i alla fall på två ställen. man kanske kan lägga nån massa runt hålet som tätar.
Ett till ställe som kan vara svårt att få tätt är i springorna på vår väggpanel
Ska jag lägga silikon eller liknande i varje mellanrum?
Antar att jag ska ta bort plasten jag lagt mellan takstolarna på vinden, då den kan stänga inne eventuell fukt ?
Sen undrar jag om det verkligen räcker med badrumsfärg som spärr i badrumstaket och ett till rum som jag inte vill sätta nytt innertak i ?
Sitter dina "dosor" infällda i det befintliga taket ska du om du gör rätt sätta på förhöjningsringar på dom. Dosorna ska altså förlängas så dom hamnar i liv med ditt nya undertak. Det man normalt gör idag när täthetskraven är så höga i regelverket är att man tejpar eller ännu hellre sätter en tätningsmanschett runt dosan/kabel/rör som är självhäftande mot plasten.
Silikon i springorna kan knappast skada.
Badrumsfärg är förmodligen tillräckligt som "spärr". Själv skulle jag som jag tidigare sagt försökt förbättra ventilationen inne för att minska fukten innan jag gjorde så mycket mer på vinden/taket. Tidsstyrd eftergång på badrinsfläkten, självdrag via köksfläkten mm.
Men vill du öka på mängden isolering på taket behöver du nog göra vad du kan för att minska fuktvandringen uppåt.
I gäststugan jag byggde för några år sedan är det endast plast i taken och ca 30cm ner längs ytterväggarna, just för att minska vandringen uppåt.
Har du läst nått på denna sidan? http://www.lfs-web.se/fukt.htm men betänk att dom vill sälja aktiva lösningar för att lösa fuktproblem.
Silikon i springorna kan knappast skada.
Badrumsfärg är förmodligen tillräckligt som "spärr". Själv skulle jag som jag tidigare sagt försökt förbättra ventilationen inne för att minska fukten innan jag gjorde så mycket mer på vinden/taket. Tidsstyrd eftergång på badrinsfläkten, självdrag via köksfläkten mm.
Men vill du öka på mängden isolering på taket behöver du nog göra vad du kan för att minska fuktvandringen uppåt.
I gäststugan jag byggde för några år sedan är det endast plast i taken och ca 30cm ner längs ytterväggarna, just för att minska vandringen uppåt.
Har du läst nått på denna sidan? http://www.lfs-web.se/fukt.htm men betänk att dom vill sälja aktiva lösningar för att lösa fuktproblem.
orparn skrev:Sitter dina "dosor" infällda i det befintliga taket ska du om du gör rätt sätta på förhöjningsringar på dom. Dosorna ska altså förlängas så dom hamnar i liv med ditt nya undertak. Det man normalt gör idag när täthetskraven är så höga i regelverket är att man tejpar eller ännu hellre sätter en tätningsmanschett runt dosan/kabel/rör som är självhäftande mot plasten.
Silikon i springorna kan knappast skada.
Badrumsfärg är förmodligen tillräckligt som "spärr". Själv skulle jag som jag tidigare sagt försökt förbättra ventilationen inne för att minska fukten innan jag gjorde så mycket mer på vinden/taket. Tidsstyrd eftergång på badrinsfläkten, självdrag via köksfläkten mm.
Men vill du öka på mängden isolering på taket behöver du nog göra vad du kan för att minska fuktvandringen uppåt.
I gäststugan jag byggde för några år sedan är det endast plast i taken och ca 30cm ner längs ytterväggarna, just för att minska vandringen uppåt.
Har du läst nått på denna sidan? [länk] men betänk att dom vill sälja aktiva lösningar för att lösa fuktproblem.
Ja jag har läst på den sidan. Ja dom verkar bara komma fram til en sak. Stäng alla ventiler och låt fläkten sköta jobbet.
Men det känns dumt att låta allt hänga på en fläkt på vinden. Känns bättre att försöka stoppa fukten innan vinden.
hur sätter jag upp nya innertaket? sätter jag bara det direkt på plasten så kommer varje skruv / spik gå igenom plasten ? ska jag sätta plast sen läkt som (iof oxå gör hål) jag skruvar nya innertaket i ?gnsmk skrev:
Tänkte sätta panel i taket då skruvar man ju massa hål i plasten.
Redigerat:
Kort summering.
Flyttade in oktober för ett år sen i februari såg jag att vi fått problem med mögel på vinden och vi hade 10 cm is på taket och istappar i hängrännorna. Huset är från 1970-talet. Fritidshus, utan ångspärr eller takfotsventilation. Ingen har bott i huset på vintern, därför har inga problem uppstått innan.
Nu har jag tagit bort pappen som var mellan innertaket och isoleringen på vinden och sågat upp takfotsventilation, satt distansskiva mellan isolering och råspont / tak. Satt dit ångspärr på gamla innertaket och ny gips som nytt innertak.
Jag har alltså hindrat fukt från att komma upp på vinden men värme kan fortfarande stiga upp då isoleringen på vinden är ca 14 cm....( 10cm is på taket )
Jag tänkte tilläggsisolera med 15-20 cm lösull. som kommer åt i alla vinklar och vrår. lösullen kommer då ligga ovanpå bjälkarna. Är detta något problem ? Är 15-20 cm lagom ?
Jag har en termometer på vinden. Vad är normala temperaturskillnaden på vintern mellan ute temp och vinds temp ?
/Med vänlig hälsning Klas
Flyttade in oktober för ett år sen i februari såg jag att vi fått problem med mögel på vinden och vi hade 10 cm is på taket och istappar i hängrännorna. Huset är från 1970-talet. Fritidshus, utan ångspärr eller takfotsventilation. Ingen har bott i huset på vintern, därför har inga problem uppstått innan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag tagit bort pappen som var mellan innertaket och isoleringen på vinden och sågat upp takfotsventilation, satt distansskiva mellan isolering och råspont / tak. Satt dit ångspärr på gamla innertaket och ny gips som nytt innertak.
Jag har alltså hindrat fukt från att komma upp på vinden men värme kan fortfarande stiga upp då isoleringen på vinden är ca 14 cm....( 10cm is på taket )
Jag tänkte tilläggsisolera med 15-20 cm lösull. som kommer åt i alla vinklar och vrår. lösullen kommer då ligga ovanpå bjälkarna. Är detta något problem ? Är 15-20 cm lagom ?
Jag har en termometer på vinden. Vad är normala temperaturskillnaden på vintern mellan ute temp och vinds temp ?
/Med vänlig hälsning Klas
Jag har vid tilläggsisolering och även vid nybyggnation använt mig av "frigolitkulor" stora som svavlet på en tändsticka för att säkerställa isolering I alla skrymslen o vrår o även vid glipor I isoleringsskivor.Avänder du det kommer du åt att isolera på de mest svåråtkomliga ställena.Du köper det I förpackning/plastpåse som rymmer över 100 liter,men väger ingenting.Det o lösull plus vanlig isolering grejar de mesta....Men använd det inte vid skorsten!
Okej lägger jag det först innan lösullen ? hur tjockt ? 100 liter till 50 kvm blir 5 cm tjockt om jag räknar rätt.carra skrev:Jag har vid tilläggsisolering och även vid nybyggnation använt mig av "frigolitkulor" stora som svavlet på en tändsticka för att säkerställa isolering I alla skrymslen o vrår o även vid glipor I isoleringsskivor.Avänder du det kommer du åt att isolera på de mest svåråtkomliga ställena.Du köper det I förpackning/plastpåse som rymmer över 100 liter,men väger ingenting.Det o lösull plus vanlig isolering grejar de mesta....Men använd det inte vid skorsten!
Njae, du skall enbart använda det där du ser att du inte kan använda lösullen. Så här gjorde jag: La dit skivor först,såg där det vart glipor o små hål .vid stödben, eller liknade,försökte fylla med lösull I hålen/gliporna där det inte lyckades bra fyllde jag frigolitkulor till jämn nivå med skivorna.simsalabim,hålen/gliporna borta.....Hoppas du förstår! På det nya skivor,fyllde glipor o hål på samma sätt,mera skivor o samma sätt,sen till sist bara lösulll när jag fått en enligt mig tillräckligt tjock isolering som I det nya huset vart mellan 40 0 50 cm tjock
Produkter som diskuteras i tråden