Jag har god ventilation tycker jag. Tre ventiler en fuktstyrd badrumsfläkt ej installerad smalspis, så där drog det massa hela vintern. Eldade varje kväll nästan.... Stora grejen hur man tätar. Plast eller dreva / fogskum etc....
 
Redigerat:
Man kan ventilera på olika sätt. Ett sätt kan vara att stänga ventilerna nästan helt och alltid ha fläkten på i badrummet. Då kommer den fläkten se till att det blir ett undertryck i huset. Luft kommer då sugas in i huset där det inte är tätt tex i otäta fönster/dörrar. Den kommer också motverka att luften stiger upp på vinden eftersom fläkten motverkar luften att komma ut från huset en annan väg en via fläktröret. Det bildas därigenom ett undertryck i huset. Det som är intressant i ditt fall är var luften som du släpper in i huset tar vägen. Att ha god ventilation kanske inte alltid blir bäst genom att släppa in mycket luft. Det bästa är om luftflödet är kontrollerbart dvs att man vet hur mycket luft som sugs in resp ut ur huset. I moderna hus så sitter det FTX system som kontrollerar och justeras att det hela tiden sugs in lite mindreluftmängd än vad det sugs ut. Genom att göra så får man mindre risk för skador i konstruktionen. Du skulle kunna åstadkomma det genom att kontrollera alla ställen där luften kan tänkas smita in, kontrollera att det inte är dragit från fönster/dörrar, trösklar. Att det är drevat runt dessa. Efter att du kontrollerat var luften kan komma in och ut i huset så kan du börja styra flöden själv.
Ett innertak av pärlspont som är gammalt och som har torkat isär litegrann men kvisthål här och där. En taklist som glipar lite längs hela längden. 1 mm på var sida om en taklister som är 4 meter långa tillsammans med alla andra springor blir snabbt ett okontrollerat luftgenomsläpp ut ur huset. Om man då summerar ihop alla dessa springor så kommer man snabbt upp i samma area som ytan på en ventil. Den luften vill sedan leta sig upp på vinden. Det är svårt att kontrollera annat än genom att täta eller skapa ett undertryck med hjälp av en fläkt eller annan åtgärd. Så mitt tipps är att försöka ta kontrollen över luft och dess framfart :)
Om du har gipsade tak så latexa ordentligt längs taklister/tak så det blir tätt och måla in dessa. Då kan inte luften smita ut den vägen.
 
just nu är det 12 c på vinden 69% luftfuktighet. inne 22 c 21%. Ute 10 c.
 
Hade en bygg ingenjör över. Hans tips var att lägga plast på innertaket underifrån och lägga nytt innertak.
 
Ja råd finns det gott om :)
Av det du beskriver angående fukthalten på vinden/inne så tyder det på att du dels får upp fukt och att den inte ventileras bort från vindsutrymmet.
 
En annan sak som slog mig vilket är ett långakott och ganska långsökt men hur har du med avloppsventilation. Finns det det och hur är den dragen. Jag har varit med om att rör har stuckits upp på vinden och inte upp ut genom taket. Men då borde det lukta skit eller liknande ;)
 
jerk skrev:
En annan sak som slog mig vilket är ett långakott och ganska långsökt men hur har du med avloppsventilation. Finns det det och hur är den dragen. Jag har varit med om att rör har stuckits upp på vinden och inte upp ut genom taket. Men då borde det lukta skit eller liknande ;)

Den går ut genom vinden upp på taket så ingen skitlukt här inte :p... Jag kommer göra som han sa. Det var visst viktigt att förhydringspappen tas bort då det kan fastna fukt mellan denna och plasten i undertaket. badrum och ett rum som jag ej vill sätta nytt innertak i kommer jag måla med badrumsfärg på hans inrådan, då han sa att detta räcker i dessa rum.

Jag har även börjat med att såga upp hål för takfotsventilation.
IMAG1159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1161.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Endast tilläggsisolera skulle skapa mer problem enligt honom då problem som jag har nu brukar komma när man tilläggsisolerar , Mer isolering = mer fukt.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Huvudsaken är att du går bukt med problemet så det blir bättre luft på vinden ;)
 
jerk skrev:
Huvudsaken är att du går bukt med problemet så det blir bättre luft på vinden ;)
Yes... Har hygrometer på vinden nu... Så kommer känna mig trygg när jag är färdig.
 
I varje hål jag sågar upp för takfotsventilation så er man mögel på råsponten. Ska spruta boracol genom dessa hål och från andra hållet när jag sätter dit luftspalten för isoleringen.
 
... Men så läser man att takfotsventilation inte är bra att ha då man släpper in mer fukt ?????
 
gnsmk skrev:
Hade en bygg ingenjör över. Hans tips var att lägga plast på innertaket underifrån och lägga nytt innertak.
Låter detta som en bra idé ? Det kan inte bli fukt mellan plasten och innertaket ?
 
Ska man lägga plast så är det ju bäst att ha den underst :)
Vad menar du med fukt mellan plast och innertak? Innertaket är ju normalt ganska tunnt och kan ju i så fall jämföras med att plasten ligger bakom väggskivorna. Idag har man även ofta med ett 45mm isoleringslager (med bland annat elinstallationer i) mellan plast och väggskivor.
 
ångspärr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär menar jag. och jag undrar om det kan skapas kondens mellan gamla innertaket och ångspärren eller om det kommer ventileras upp till vinden ?
 
Har du tätt nerifrån ska ju ingen luft kunna vandra upp så varifrån ska "kondens" på översidan av plasten komma ?
Får du en läcka på taket eller kraftig kondensutfällning på vinden så det droppar ner kan det möjligen hamna vatten ovanpå plasten men knappast att det bildas "kondens" på den varma sidan av din isolering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.