Det lutar nog åt otäta metoden. Om jag river plasten ska jag lägga ny sån fin papp ? :p . Tilläggsisolera så att det blir 40 totalt 49 cm. Med sån 45 mm. Isolering med papp längst upp, sen distans mellan tak och isolering, täta kring murstock där jag vet det läcker. Sen eventuellt mer ventilation på gavlarna om det behövs ?? Hur tätar man enklast springorna ? Massa ??
 
Vilka springor menar du ?
 
Murstocken tänkte jag på. Ska jag lyfta på all isolering för att se efter springor ? Isf ska jag täta dessa eller låta de vara ?? Vad ska jag täta med isf ?. Vad ska jag göra med plasten ja lagt på ??
 
Prova dreva runt murstocken med isolering så det blir tätt och packat. Eller så köper du fogskum och fyller uppifrån runt murstocken. Plasten kan ligga kvar som den är eftersom du endast gjort ett fack så är det inte så stor skillnad mot innan. Hur tjock var pappen som du rev bort. Var det förhydringspapp typ asfaltluktande papp som låg där.
När du tar bort och letar efter glipor så får du nog täta från fall till fall. Köp lämpligt fogmassa för pappen eller där du behöver täta men lätta på isoleringen runt kök/dusch och kolla efter större läckage först då det kanske finns någon läcka som är boven i dramat någonstans där den fuktiga luften har lätt att komma upp.
 
jerk skrev:
Prova dreva runt murstocken med isolering så det blir tätt och packat. Eller så köper du fogskum och fyller uppifrån runt murstocken. Plasten kan ligga kvar som den är eftersom du endast gjort ett fack så är det inte så stor skillnad mot innan. Hur tjock var pappen som du rev bort. Var det förhydringspapp typ asfaltluktande papp som låg där.
När du tar bort och letar efter glipor så får du nog täta från fall till fall. Köp lämpligt fogmassa för pappen eller där du behöver täta men lätta på isoleringen runt kök/dusch och kolla efter större läckage först då det kanske finns någon läcka som är boven i dramat någonstans där den fuktiga luften har lätt att komma upp.

pappen är 0,9 mm tjock och svart med sandpapperliknande yta.

Facket där jag la plasten är över halva badrummet.

Köket ligger i anslutning till murstocken, köksfläkten går upp i murstocken. jag tror det läcker där mest.

Möglet är värst på gavlarna där möter fukten kalla brädor antar jag ?

Hur mycket fukt är acceptabelt i en vind ? jag tänkte ställa upp en termometer där med fuktgivare. jag har även en fuktmätare och ir värmemätare
 
När luftfuktigheten närmar sig 70 % och det är ca +5 grader så är det kritiskt och gynnsamt för mögelsporer att bildas och växa. Det är normalt inget problem såvida det inte tillförs ny varm luft från bostaden. Om det är riktigt kallt och det läcker upp varm luft från huset så kondenseras luften och övergår till vatten när temperaturen sjunker neråt mot 0 grader celsius. Om det då är 20 grader varmt inne och du har 20 grader kallt på vinden och 40 cm isolering så kommer nollpunkten teoretiskt att hamna ca mitt i isoleringen dvs 20 cm från innertaket. Om det då skulle läcka upp varm luft hela tiden så skulle isoleringen bli blöt samtidigt som den värms upp och nollpunkten flyttad upp högre upp och vindens temperatur stiger och i sämsta fall ända till +5grader samtidigt som luftfuktigheten ökar. Då börjar det bli problem och möglet tar fart framförallt runt dom ställen där det är fuktigt och temperaturen ligger runt +5grader.
Om du kan stoppa detta luftflöde så kommer du samtidigt minska fuktigheten på vinden och därmed minskar risken för dom problem du har idag. Pappen som du har idag är troligtvis en vanlig oljebaserad förhydringspapp. Den är inte diffusionstät men vindtät så den släpper delvis igenom fukt men långsamt.
 
så tilläggisolera till 40 cm med isoleringsrulle med papp överst funkar ? kommer inte den stänga in fukten under pappen ? vad bör jag mer göra ? större ventilhål ? distans mellan tak och isolering antar jag är ett måste, då den ej ska ligga direkt emot ?
 
Är fogskum klassat som obrännbart och tillåtet vid skorstenen? Jag säger inte att det inte är det men är det nån som vet om det är tillåtet?
Vid brandskyddskontroller vill ju sotarna att man ska ta bort så mycket som möjligt av spånisolering som ligger mot skorstenen och ersätta med Gullfiber/Rockwool istället. De flesta fogskum jag sett har haft en maxtempå på 90 grader eller nått liknande.
 
orparn skrev:
Är fogskum klassat som obrännbart och tillåtet vid skorstenen?
Det finns särskilda brandskyddsskum för detta ändamål, vanligt fogskum ska ej användas.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Jag lär ju inte hitta alla läckor. Hur gör jag för att gå bort fukten ?? Ventilera mera ?? Om man Googlar så är inte ventilation den rätta lösningen alltid...
 
gnsmk skrev:
så tilläggisolera till 40 cm med isoleringsrulle med papp överst funkar ? kommer inte den stänga in fukten under pappen ? vad bör jag mer göra ? större ventilhål ? distans mellan tak och isolering antar jag är ett måste, då den ej ska ligga direkt emot ?
Jag skrev 40 cm lite som ett exempel när jag beskrev hur nollpunkten hamnar i isoleringen men det är väl lagom om du bor där permanent. Om du får tätt och har ordentligt med isolering så bör det inte bli någon fuktproblem förutsatt att du ser till att du har en ventilation som skapar ett litet undertryck i huset. En varm murstock brukar ordna det av sig själv men om du inte eldar ofta så kanske det vore bra med ett alternativ till det iform av paxfläkt i badrum eller liknande som går några timmar efter dusch tex. Att komplettera med ventiler i huset kanske kan vara något att fundera på om du inte redan har det. Du behöver bara ha distans/luftspalt mot den kalla sidan av isoleringen förutsatt att den ligger mot tex yttertaket eller ytterväggen. isoleringen kan ligga direkt på innertaket.
Du skrev att pappen liknar sanpapperyta. Är det takpapp som sitter där nu? Hur bred verkar pappen vara, jag tror förhydringspapp är ca 140 cm bred och slät yta så vad har du för sort, är det något annat? :) Isåfall så kanske det är där du har problemet om det inte är förhydringspapp. Prova att lägga den på en plan yta och häll vatten på den och se om det rinner igenom.
 
jerk skrev:
Jag skrev 40 cm lite som ett exempel när jag beskrev hur nollpunkten hamnar i isoleringen men det är väl lagom om du bor där permanent. Om du får tätt och har ordentligt med isolering så bör det inte bli någon fuktproblem förutsatt att du ser till att du har en ventilation som skapar ett litet undertryck i huset. En varm murstock brukar ordna det av sig själv men om du inte eldar ofta så kanske det vore bra med ett alternativ till det iform av paxfläkt i badrum eller liknande som går några timmar efter dusch tex. Att komplettera med ventiler i huset kanske kan vara något att fundera på om du inte redan har det. Du behöver bara ha distans/luftspalt mot den kalla sidan av isoleringen förutsatt att den ligger mot tex yttertaket eller ytterväggen. isoleringen kan ligga direkt på innertaket.
Du skrev att pappen liknar sanpapperyta. Är det takpapp som sitter där nu? Hur bred verkar pappen vara, jag tror förhydringspapp är ca 140 cm bred och slät yta så vad har du för sort, är det något annat? :) Isåfall så kanske det är där du har problemet om det inte är förhydringspapp. Prova att lägga den på en plan yta och häll vatten på den och se om det rinner igenom.

jag testade att lägga på plan yta och hälla vatten. det gick inte igenom något och ytan är lite oljig och rätt jämn.
 
Det låter bra, då är det nog vanlig förhydringspapp :)
 
Men hela diskussionen går ut på samma sak, ventilera huset så du inte får upp fukten på vinden,och om det är svårt täta så du inte får upp fukten på vinden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.