17 528 läst · 84 svar
18k läst
84 svar
åtgärda mögelproblem
Att det blir istappar beror på att det läcker upp varmluft via otätheter. Eftersom det samtidigt blir skador iform av mögel tyder på att det är läckage av inomhusluften som är fuktig och kondenseras och blir till vatten när den kyla av. Det är inte luft utifrån som är problemt. Därför behöver du leta efter var luften kommer upp någonstans och täta. Sedan kan du fundera på att tilläggs isolera efter att du sett över ventilationen.
huset är 53 kvm stort och har ventil i vardagsrum kök och sovrum. det finns fuktstyrd fläkt i badrummet. sen har vi tre kanaler i skorsten ( köksfläkt, smalspis och öppen spis " kassett" ) smalspisen är inte helt installerad så där har det sugits ut massa luft i vinter, kassettens spjäll har jag låtit varit lite öppen. så jag tror att det har varit fullvärdig ventilation. har en termometer med fuktmätare den har visat 20-30 % hela vintern.
Pappen som ligger på vinden har stora glipor där reglar och genomförningar går, så det är säkert mkt. läckage. Frågan är om den verkligen måste bort och hur man ska lägga masoniten över genomförningarna som går över glespanelen ( se tidigare bild ).
Pappen som ligger på vinden har stora glipor där reglar och genomförningar går, så det är säkert mkt. läckage. Frågan är om den verkligen måste bort och hur man ska lägga masoniten över genomförningarna som går över glespanelen ( se tidigare bild ).
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Nån som vet ?gnsmk skrev:Tack för alla svar.
Huset har en balkong som har samma tak som resten av huset. I dagsläget har bara halva denna isolering. Balkongen är inglasad så det är stora värmeskillnader beroende på sol eller ej och stor skillnad mellan hus och balkong. Hur ska jag tänka där ?
Räcker det med att jag rullar på 45 mm isolering över de existerande 20 cm som redan finns ? eller ska jag på med 95 mm till innan denna ?
Ska jag ta bort pappen som sitter på gavlarna ? isoleringen mellan takstolen och gaveln är nerstucken längre ned än vindens glespanel, är detta väggisoleringen måntro ? om ett vp rör ligger ovanför glespanelen, hur gör jag då med masoniten ? svarta pappen sitter hårt och dikt emot innertaket. under panelen går det ej att få bort pappen, måste verkligen pappen bort om man låter den torka ut rejält med byggfläkt ? jag tänker köpa ny isolering så slipper man oroa sig att den är för fuktig när man lägger tillbaka den. Det luktar kattpiss / surt uppe på vinden, antar att detta är blöt isolering ?
[bild][bild]
Innan vi köpte hade vi en besiktningsman som var uppe på vinden bla. är detta nått han borde sett då ?
Mvh Klas
Såhär ser det ut under pappen som jag rivit bort. det finns ej någon glespanel. ska jag lägga lister på var sin sida innan masoniten för att få en luftspalt ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om jag vore dig så skulle jag leta på problemet (läckaget) först innan du river bort allt och plastar. Det är svårt att plasta så det blir helt tätt runt "stödbenen" på varje takstol.Risken är att det inte blir någon skillnad då.
okej men pappen har ju ingen ångspärr i sig ? den måste väl bort iaf så att säga ? sen finns det ingen luftspalt mellan tak och isolering heller, detta gör att isoleringen ligger direkt emot kalla taket . så det känns som en hel del måste fixas ändå. Lyfter jag på isoleringen kring murstocken så ser man rakt ner i huset . där läcker nog en hel del. kan man lägga ångspärr direkt emot murstocken ?
Redigerat:
Hej igen ..
Du har tydligen undertaket spikat direkt i takstolarna och som jag ser det nu, så
behöver du inte lägga någon masonit utan du lägger plasten direkt på undertaket
det är bara bra att den svarta pappen kommer bort , så mycket du kan komma åt...
men låt den sitta kvar utmed väggarna...
och som jag sagt tidigare , är det nu mycket viktigt att du får Plasten tätt utmed kanterna..
Använd häftpistol och klamra tätt...och sätter plasten MAX 60 mm upp på takstolen...
Börja så här ....
Bygg luftspalterna allra först enligt nedan vid takfoten..
Har sett att dom numera använder kartong istället för masonit
men jag litar mer på masoniten.
och därefter plastar du .... Sedan tar du den isolering som du har och använder den,
bara den inte luktar kattpiss ,
Tar den isoleringen som ligger i facket intill och lägger över den , så har du nästa fack
tomt för nästa varv du gör ...VAR nu noga med att få det tätt i skarvarna även här,
annars har du samma problem igen...
ÖVER detta lägger du en 95 mm, ny isolering och därefter en 45 a med papp...
Eti..
Du har tydligen undertaket spikat direkt i takstolarna och som jag ser det nu, så
behöver du inte lägga någon masonit utan du lägger plasten direkt på undertaket
det är bara bra att den svarta pappen kommer bort , så mycket du kan komma åt...
men låt den sitta kvar utmed väggarna...
och som jag sagt tidigare , är det nu mycket viktigt att du får Plasten tätt utmed kanterna..
Använd häftpistol och klamra tätt...och sätter plasten MAX 60 mm upp på takstolen...
Börja så här ....
Bygg luftspalterna allra först enligt nedan vid takfoten..
Logga in
Skapa konto
Har sett att dom numera använder kartong istället för masonit
men jag litar mer på masoniten.
och därefter plastar du .... Sedan tar du den isolering som du har och använder den,
bara den inte luktar kattpiss ,
Tar den isoleringen som ligger i facket intill och lägger över den , så har du nästa fack
tomt för nästa varv du gör ...VAR nu noga med att få det tätt i skarvarna även här,
annars har du samma problem igen...
ÖVER detta lägger du en 95 mm, ny isolering och därefter en 45 a med papp...
Eti..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
glipan man ser är ca 3 mm. sista bilden visar högra långsidan av murstocken bakom denna är balkongtaket som ej är isolerat så bra. Hur ska jag tänka där ? ska jag isolera och ha ångspärr där oxå ? det blir väldigt stora temepraturskillnader mellan sol och ej sol då den är inglasad. ska man låta ångspärren gå upp på takfoten ? eller är det bara på takstolen plasten ska vikas upp ?
Hur får jag tätt kring takstolsstöttorna och andra ojämnheter ? byggfolietejp ?
Logga in
Skapa konto
ska byggfolietejp användas bara mellan plastarken eller även på takstolarna ?
Det luktar svagt av kattpiss / surt på vinden. ska isoleringen kasseras då ?
Hej igen ..
Plasten skall sitta 6 cm upp.. runt om i varje fack...
Du använder häftpistol , viker plasten så den passar , häftar viker igen , häftar
tills du är klar , du bestämmer själv hur noga du vill vara..
Tejp fäster inte på trä, den använder du när du skarvar plasten..
Runt skorstenen , där tar du bort den svarta pappen ,
lägger dit plast och isolering, i vanlig ordning...
Luktar isoleringen mycket kattpiss så byt ut den, men annars försvinner det med tiden..
Eti..
Plasten skall sitta 6 cm upp.. runt om i varje fack...
Du använder häftpistol , viker plasten så den passar , häftar viker igen , häftar
tills du är klar , du bestämmer själv hur noga du vill vara..
Tejp fäster inte på trä, den använder du när du skarvar plasten..
Runt skorstenen , där tar du bort den svarta pappen ,
lägger dit plast och isolering, i vanlig ordning...
Luktar isoleringen mycket kattpiss så byt ut den, men annars försvinner det med tiden..
Eti..