17 540 läst · 84 svar
18k läst
84 svar
åtgärda mögelproblem
menar du distansen med masoniten ? som du ser på första så bilden så finns ingen direkt takfotsventilation, det glipar endast på vissa ställen mellan ändbrädan och taket, är det nått man ska borra upp nu ?eller är det nått jag kan göra vid behov ?
Vad föreställer bilden ? är det uppviket ? menar du att man ska vika över kanten så den blir dubbelvikt ?
Vad föreställer bilden ? är det uppviket ? menar du att man ska vika över kanten så den blir dubbelvikt ?
När du gör på detta sättet så tror jag du kommer ångra dig. Med tanke på att förhydringspappen är monterad i sin fulla längd på undersidan av takstolarna innan man spikat in taket så är det mycket bättre än att ha längsgående plast som inte är tätad längs varje takstol. Det kommer bli sämre av detta. Jag har varit med om en renovering med helt nytt tak/vindi ett hus som var plastat enligt konstens alla regler men där det var små knappt märkbara läckage vid el-genomföringar på några ställen. Förvisso tvåplans hus. Värmen sattes på men Ftx ventilationen sattes inte igång och det var 20 grader kallt i två månader. Husägaren valde att måla klart först innan han startade och fixade klart elen så ventilationen kunde användas. På dessa två månader blev skadorna så stora så samtliga luftspaltskivor av masonit blev helt blöta och klädda med vitmöggel och takstolarna var svartprickiga på utsatta ställen. Det var ca 70 % luftfuktighet på vinden och ca 50 cm lösull som man kunde göra blöta snöbollar av. Efter att ventilationen sats i bruk och skapade undertryck så sjönk luftfuktigheten till helt normala värden utan att göra något annat än att täta läckaget.
Så täta först, ventilera, kolla RF, och om det sen behövs, plasta precis som etiol beskriver men du måste använda tejp också om du skall få det bra och då finns T-flex. Den fäster på allt. Kostar ca 500kr/rulle på 50 meter så det går åt ca 1 rulle på två fack= dyrt. Men då blir det tätt och kommer sitta kvar.
Så täta först, ventilera, kolla RF, och om det sen behövs, plasta precis som etiol beskriver men du måste använda tejp också om du skall få det bra och då finns T-flex. Den fäster på allt. Kostar ca 500kr/rulle på 50 meter så det går åt ca 1 rulle på två fack= dyrt. Men då blir det tätt och kommer sitta kvar.
jerk skrev:När du gör på detta sättet så tror jag du kommer ångra dig. Med tanke på att förhydringspappen är monterad i sin fulla längd på undersidan av takstolarna innan man spikat in taket så är det mycket bättre än att ha längsgående plast som inte är tätad längs varje takstol. Det kommer bli sämre av detta. Jag har varit med om en renovering med helt nytt tak/vindi ett hus som var plastat enligt konstens alla regler men där det var små knappt märkbara läckage vid el-genomföringar på några ställen. Förvisso tvåplans hus. Värmen sattes på men Ftx ventilationen sattes inte igång och det var 20 grader kallt i två månader. Husägaren valde att måla klart först innan han startade och fixade klart elen så ventilationen kunde användas. På dessa två månader blev skadorna så stora så samtliga luftspaltskivor av masonit blev helt blöta och klädda med vitmöggel och takstolarna var svartprickiga på utsatta ställen. Det var ca 70 % luftfuktighet på vinden och ca 50 cm lösull som man kunde göra blöta snöbollar av. Efter att ventilationen sats i bruk och skapade undertryck så sjönk luftfuktigheten till helt normala värden utan att göra något annat än att täta läckaget.
Så täta först, ventilera, kolla RF, och om det sen behövs, plasta precis som etiol beskriver men du måste använda tejp också om du skall få det bra och då finns T-flex. Den fäster på allt. Kostar ca 500kr/rulle på 50 meter så det går åt ca 1 rulle på två fack= dyrt. Men då blir det tätt och kommer sitta kvar.
Okej. så då ska jag alltså använda tejp i överkant av uppviket mot takstolen ? ska jag inte ta bort pappen anser du ? vad anser du är bästa lösningen ?
Jag vill ju få en kallare vind då det har varit 15 cm is på taket i vintras. är inte ångspärr och tilläggsisolera rätta vägen att gå ?
Förr i tiden så var det ofta ganska stort värmeläckage vilket gjorde att vinden var ännu varmare tack vare murstocken. Den fungerade då som en regulator och höll en jämn värme som gjorde att det sällan blev gynnsamt för möglet.
Det jag förespråkar är att täta så den fuktiga luften inte kommer upp på vinden. Dreva tätt runt murstocken eller fogskumma där. Leta vidare efter glipor och täta. Jag tror du har några få ställen kanske runt kök/dusch där det kommer upp. Och varm luft kan bära mycket mer ånga/vatten än vad kall luft kan göra. Därför får du dessa problem när luften kyls ner och ångan övergår till vatten. Om du hittar svartfärgad glasull så är det ett tecken på att den utsatts för fukt och mögelsporer fått fäste. Leta och täta glipor runt dessa. Byt ut svart ull efter att du tätat. Luftspalter behöver du bara bygga mot ytterväggen och yttertaket. Mot innertaket behövs inte då det är den varma sidan. Om du behöver borra hål vid takfoten så montera myggnät så inte getingar kommer in och bygger bo.
Alla hus byggda runt 70-talet är byggda på detta viset med förhydringspapp. Om det verkligen vore ett problem så skulle fler hus vara mögliga. Sedan kan du lägga på mer isolering så inte värmen stiger upp på vinden. Det kan också vara så att den övre delan av väggslutet är dåligt isolerad vilket gör att värmen läcker upp på vinden. Blir det istappar så är det ganska mycket värme läckage
Det jag förespråkar är att täta så den fuktiga luften inte kommer upp på vinden. Dreva tätt runt murstocken eller fogskumma där. Leta vidare efter glipor och täta. Jag tror du har några få ställen kanske runt kök/dusch där det kommer upp. Och varm luft kan bära mycket mer ånga/vatten än vad kall luft kan göra. Därför får du dessa problem när luften kyls ner och ångan övergår till vatten. Om du hittar svartfärgad glasull så är det ett tecken på att den utsatts för fukt och mögelsporer fått fäste. Leta och täta glipor runt dessa. Byt ut svart ull efter att du tätat. Luftspalter behöver du bara bygga mot ytterväggen och yttertaket. Mot innertaket behövs inte då det är den varma sidan. Om du behöver borra hål vid takfoten så montera myggnät så inte getingar kommer in och bygger bo.
Alla hus byggda runt 70-talet är byggda på detta viset med förhydringspapp. Om det verkligen vore ett problem så skulle fler hus vara mögliga. Sedan kan du lägga på mer isolering så inte värmen stiger upp på vinden. Det kan också vara så att den övre delan av väggslutet är dåligt isolerad vilket gör att värmen läcker upp på vinden. Blir det istappar så är det ganska mycket värme läckage
Du skall inte tejpa mot takstolen ...helt onödigt..
Dubbelvikningen gjorde vi alltid för att få en starkare-- Häfta..
Plasten kan gå sönder om man bara har ett lager plast
På din bild så finns det en glipa och i taket över finns det ingen mögel
Så ha koll på det när du fortsätter annars får du borra håll så det kommer in luft..
1" x 2" läckt och sen en bit Masonit
Eti..
Dubbelvikningen gjorde vi alltid för att få en starkare-- Häfta..
Plasten kan gå sönder om man bara har ett lager plast
På din bild så finns det en glipa och i taket över finns det ingen mögel
Så ha koll på det när du fortsätter annars får du borra håll så det kommer in luft..
1" x 2" läckt och sen en bit Masonit
Eti..
Det verkar vara, två helt olika skolor med ångspärr / papp. Jag har häftat i både takstol och innertak, häfta endast i takstol ?? Menar du takfotsventilation ??etiol skrev:Du skall inte tejpa mot takstolen ...helt onödigt..
Dubbelvikningen gjorde vi alltid för att få en starkare-- Häfta..
Plasten kan gå sönder om man bara har ett lager plast
På din bild så finns det en glipa och i taket över finns det ingen mögel
Så ha koll på det när du fortsätter annars får du borra håll så det kommer in luft..
1" x 2" läckt och sen en bit Masonit
Eti..
Redigerat:
Nej det finns nog bara en skola. Eti har helt rätt när han skriver att det är bäst att plasta för det är bäst eftersom plasten är helt tät. Men eftersom det inte kommer bli tätt på detta sättet så kan man lika gärna låta det vara kvar som det är nu. Det är helt bortkastat om man inte får helt tätt när man använder plast. Om du har tex panel/pärlspont som undertak med taklist så kommer luften leta sig via taket/taklistens springor upp via varje takstol mellan plasten och upp på vinden. Skillnaden är att nu kommer luften bara kunna komma upp vid varje takstol istället för där det läkte tidigare eftersom att plasten är helt tät. Du får alltså ett högre ångtryck vid varje takstol med denna metod.gnsmk skrev:
.. och eti menar att tejp inte behövs. Med andra ord ska det inte vara helt tätt ??? Står i valet och kvalet, måste få klart detta...jerk skrev:Nej det finns nog bara en skola. Eti har helt rätt när han skriver att det är bäst att plasta för det är bäst eftersom plasten är helt tät. Men eftersom det inte kommer bli tätt på detta sättet så kan man lika gärna låta det vara kvar som det är nu. Det är helt bortkastat om man inte får helt tätt när man använder plast. Om du har tex panel/pärlspont som undertak med taklist så kommer luften leta sig via taket/taklistens springor upp via varje takstol mellan plasten och upp på vinden. Skillnaden är att nu kommer luften bara kunna komma upp vid varje takstol istället för där det läkte tidigare eftersom att plasten är helt tät. Du får alltså ett högre ångtryck vid varje takstol med denna metod.
Jag anser att du väljer en metod när du plastar, dvs den täta metoden. Och då måste det vara tätt också annars är risken stor att det blir skador om det läcker/sipprar upp luft vid genomföringar eller skarvar. I detta fallet så kommer det bli många skarvar som inte är täta och där kommer det bli extra utsatt. En vild gissning är att detta inte kommer anses som fackmässigt utför om det i framtiden leder till en skada där ett försäkringsbolag är inblandat och det visar sig att det inte är tätat enligt normer. Om du då har sålt huset och den nya köparen efter 5 år tvingas åtgärda ett eventuellt fel som då i värsta fall hamnar din famn då du själv utfört jobbet och inte gjort det helt tätt eftersom du i övrigt valt plast så blir min gissning att köparen vill att du skall stå för kostnaden.
Om du nu väljer att plasta vilket inte alls är fel på något sätt om du åtminstone gör allt vad du kan för att det skall bli tätt så måste ju det anses som bättre eller hur. Men om du går halva vägen så blir iallafall jag tveksam.
Denna tejpen fäster på trä och är framtagen för just detta ändamål av denna anledning då man insett vikten av att få tätt om man vill ha tätt. Att säga att det räcker om du gör si eller så.....eller det duger bra osv skulle inte räcka för mig. Bygg på ett sätt så du slipper oroa dig så sover du bättre tejpa.....
http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...5-m/p-216712?gclid=CO66zbGx47YCFdJ4cAodXHEAcA
Om du nu väljer att plasta vilket inte alls är fel på något sätt om du åtminstone gör allt vad du kan för att det skall bli tätt så måste ju det anses som bättre eller hur. Men om du går halva vägen så blir iallafall jag tveksam.
Denna tejpen fäster på trä och är framtagen för just detta ändamål av denna anledning då man insett vikten av att få tätt om man vill ha tätt. Att säga att det räcker om du gör si eller så.....eller det duger bra osv skulle inte räcka för mig. Bygg på ett sätt så du slipper oroa dig så sover du bättre tejpa.....
http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...5-m/p-216712?gclid=CO66zbGx47YCFdJ4cAodXHEAcA