M maria01 skrev:
ja lägenheter dom flesta hade ju inte bil så hade ju annars legat madrasser och möbler över allt
Glad att jag inte bor så..

BirgitS
M maria01 skrev:
ja lägenheter dom flesta hade ju inte bil så hade ju annars legat madrasser och möbler över allt
Vare sig madrasser eller möbler kan lämnas in på en liten återvinningsstation för förpackningar, utan sånt måste ju till återvinningscentralen.

BirgitS BirgitS skrev:
Vare sig madrasser eller möbler kan lämnas in på en liten återvinningsstation för förpackningar, utan sånt måste ju till återvinningscentralen.
om du läser inläg 627 inanan du citerar mig

Kan man transportera hem nya möbler så borde det också kunnat lösas med transport för de gamla.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
om du läser inläg 627 inanan du citerar mig
Första meningen verkar handla om återvinningsstationer och det bör vara den som fribygg syftar på, eftersom det är uppenbart att Svenska bostäder och grovsoprum gäller lägenheter så det behöver man inte fråga om.

A AndersS skrev:
Kan man transportera hem nya möbler så borde det också kunnat lösas med transport för de gamla.
jag har frågat ikea om det men dom gör inte det

M maria01 skrev:
jag har frågat ikea om det men dom gör inte det
Då får man lösa det på annat sätt, är en självklarhet för mig och mitt ansvar. Inte kan jag kräva det som social service! Klarar man inte det får man välja butik som har den servicen och självklart betala det, ev. i priset.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då får man lösa det på annat sätt, är en självklarhet för mig och mitt ansvar. Inte kan jag kräva det som social service! Klarar man inte det får man välja butik som har den servicen och självklart betala det, ev. i priset.
eller så har man som många andra länder att man har en dag i veckan eller månaden där man kan ställa ut det vid väg kanten vanligt i usa enligt polaren

Unikt namn
I NY för 10år sedan hade man trash-day. Då allt skräp kastades ut på trottoaren. Sen kom en bunt människor, troligen anställda med minimum wage, och skrapade ihop det till en sopbil.

Jag hoppas att de kommit längre nu dock.

• Gilla
Carpetos och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
eller så har man som många andra länder att man har en dag i veckan eller månaden där man kan ställa ut det vid väg kanten vanligt i usa enligt polaren
Men nu finns de inte här och då får man lösa problemet utifrån de förutsättningarna. Jag är nog ganska tråkig och utgår alltid från de förutsättningar som finns.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Så kan det gå när man slänger fel och blir konfronterad:

Skärmdump från Aftonbladet med nyhetsrubrik om tre skadade efter bråk på en återvinningscentral.

• Haha
  • Wow
Pin och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Så kan det gå när man slänger fel och blir konfronterad:

[bild]
Och tyvärr tror jag vi kommer att få se fler rubriker av den sorten när osmidiga "sopvakter" konfronterar osmidiga eller sorterartrötta besökare, allt på grund av petitässer som bara bidrar till osämja.
Det har fungerat mestadels utmärkt innan när det inte var så petigt, till gagn för alla, inte minst naturen.
Nu blir det nog annorlunda tyvärr.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men nu finns de inte här och då får man lösa problemet utifrån de förutsättningarna. Jag är nog ganska tråkig och utgår alltid från de förutsättningar som finns.
du och BirgitS

mikethebik mikethebik skrev:
Och tyvärr tror jag vi kommer att få se fler rubriker av den sorten när osmidiga "sopvakter" konfronterar osmidiga eller sorterartrötta besökare, allt på grund av petitässer som bara bidrar till osämja.
Det har fungerat mestadels utmärkt innan när det inte var så petigt, till gagn för alla, inte minst naturen.
Nu blir det nog annorlunda tyvärr.
jag har aldrig upplevt "sopvakter" bara a lagar som jobbat när jag har vart där

M maria01 skrev:
jag har aldrig upplevt "sopvakter" bara a lagar som jobbat när jag har vart där
Det finns 290 kommuner * x ÅVC så det är nog väldigt beroende. Jag använder tre ÅVC och det har hitintills fungerat bra.
Men som en "tråkig" person så försöker jag göra som det står på skyltar eller så frågar jag personal.
Och det skiljer i hur man ska göra då de ligger i två olika kommuner. Samt den ena är av storformat och den andra "mini" av de i samma kommun.
Så krasst tar det max en timma/år själva lämnadet på ÅVC vilket för mig är hanterbart.😃
Men de köper inte längre att allt brinner vid 1100 grader.😉
Så för mig är det ännu inga problem som jag bryr mig mera om än kommentera i tråden.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.