MultiMan
Vinslöv i Skåne började med 4- eller 8-fackstunnor redan för mer än 30 år sedan.

Dubbla tunnor med olika lådor som insatser.

Där jag bor nu får dubbelfackstunna och en låda man hänger på med 3 fack, batterier, elektronik och lampor. Alltså 5 fack totalt.

Edit: Hässleholms kommun har ugnar som kan sätta eld på kattsand (ja, jag vet det finns cellulosabaserad kattsand, det funkar), rätt fantastiskt!

Infografik som visar exempel på brännbart avfall med katter och sopor, inklusive lista på föremål och riktlinjer för avfallshantering.
 
Redigerat:
  • Wow
Sommartorparn
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har träffat många trevliga personer som varit personal på åvc. Kanske inte advokater och hjärnkirurg er men inte på något sätt "sämre" än personal på Ica, mcd eller liknande. Äldre kanske. Det är väl ett antal jobb man kan få utan längre utbildning. Sannolikt dåligt betalda. Men betyder inte att det är kriminella eller missbrukare som jobbar där.
det är ju inget negativt att dom jobbar där bättre för mig dom skiter totalt i att folk inte har sorterat rätt
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Vadå? Massa olika soptunnor, eller? Att man har två tunnor, en för matavfall, en för det övriga känner jag till, det andra kan jag inte föreställa mig.
Som jag skrivit tidigare, vi har fyra olika sopbilar som hämtar från de fyra olika tunnorna - restavfall, kompost fyrfackstunna samt metall (den fjärde är rätt liten). De kommer vid fyra olika tillfällen så klart. Fyrfacksbilen är dessutom så stor att den inte kan köra in på sidogatorna så dessa tunnor står inte ens vid huset. Renhållningsbolaget har ställt flera av grannarnas tunnor utanför mitt hus istället.

Kommunen har till och med tagit fram en app för att man skall kunna hålla reda på vilken bil som kommer vilken dag...
 
  • Wow
  • Ledsen
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Vadå? Massa olika soptunnor, eller? Att man har två tunnor, en för matavfall, en för det övriga känner jag till, det andra kan jag inte föreställa mig.
Är ju inget nytt har haft det i flera år.
Tömning görs i sopbil med fyra fack.
Olika intervall på tunnorna.
Vid fritidshuset töms den med bl.a. komposterbart och restavfall varannan vecka och den andra en gång/månaden.
Två svarta sopkärl med fyra fack för sortering av avfall på hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrivit tidigare, vi har fyra olika sopbilar som hämtar från de fyra olika tunnorna - restavfall, kompost fyrfackstunna samt metall (den fjärde är rätt liten). De kommer vid fyra olika tillfällen så klart. Fyrfacksbilen är dessutom så stor att den inte kan köra in på sidogatorna så dessa tunnor står inte ens vid huset. Renhållningsbolaget har ställt flera av grannarnas tunnor utanför mitt hus istället.

Kommunen har till och med tagit fram en app för att man skall kunna hålla reda på vilken bil som kommer vilken dag...
Vi har en sopbil som hämtar fyrfack, dock kommer den ju och hämtar de två olika tunnorna vid olika tillfällen. Sen en för trädgårdsavfall.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Vadå? Massa olika soptunnor, eller? Att man har två tunnor, en för matavfall, en för det övriga känner jag till, det andra kan jag inte föreställa mig.
Vi har som @AndersS skriver, men det finns olika lösningar. Tror Halmstad experimenterat med olika påsar i samma tunna.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Vi har som @AndersS skriver, men det finns olika lösningar. Tror Halmstad experimenterat med olika påsar i samma tunna.
Minns jag rätt även Alvesta och Ljungby. Här i Kalmarområdet har de varit problem med bara en färg och gröna påsar, har fått byggas om för många miljoner. Och nu senast även att få bort plasten från det komposterbara som det görs biogas av.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Minns jag rätt även Alvesta och Ljungby. Här i Kalmarområdet har de varit problem med bara en färg och gröna påsar, har fått byggas om för många miljoner. Och nu senast även att få bort plasten från det komposterbara som det görs biogas av.
Ja, vi har stora problem med de nedbrytbara plastpåsarna för komposterbart. Fastnade i kvarnen och trots att NSR försökte löste de det aldrig. Nu har vi pappåsar i stället.
 
A AndersS skrev:
Är ju inget nytt har haft det i flera år.
Tömning görs i sopbil med fyra fack.
Olika intervall på tunnorna.
Vid fritidshuset töms den med bl.a. komposterbart och restavfall varannan vecka och den andra en gång/månaden.
[bild]
Ojojoj! Men om ni vill bli av med stora wellpackskartonger? I det där lilla facket får man ju inte ner någonting av allt det som kommer i form av förpackning när man köper saker via nätet
 
M maria01 skrev:
det är ju inget negativt att dom jobbar där bättre för mig dom skiter totalt i att folk inte har sorterat rätt
Snälla, innan du klagar på utbildningsnivån eller intelligensen på de som jobbar på ÅVC... Börja med punkt och stor bokstav...
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ojojoj! Men om ni vill bli av med stora wellpackskartonger? I det där lilla facket får man ju inte ner någonting av allt det som kommer i form av förpackning när man köper saker via nätet
Det är då du åker till ÅVC, precis som med allt annat skrymmande.
Men jag har hört att man kan riva sönder kartonger😉
 
A AndersS skrev:
Det är då du åker till ÅVC, precis som med allt annat skrymmande.
Men jag har hört att man kan riva sönder kartonger😉
Man kan även elda upp dem på gården...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan även elda upp dem på gården...
Jag använder det till odling
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan även elda upp dem på gården...
Eller tända brasa i kamin om det saknas mjölkkartong.......
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller tända brasa i kamin om det saknas mjölkkartong.......
Eller (om man orkar ta hand om askan) packa dem hårt och använda dem som "vedklampar".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.