mikethebik mikethebik skrev:
Den här annonsen är från det lokala sopföretaget

[bild]

Undrar hur mycket som kommer att hamna på andra ställen än det som funkat bra tidigare?
Märkligt det där med fordon ”kopplat till enskild firma”.

Jag driver enskild firma och äger ett fordon. Fordonet har ingenting med firman att göra. Jag ägde det innan jag startade firman och det har överhuvudtaget ingenting med firman att göra. Det förekommer ingenstans i min bokföring. Min firma producerar dessutom absolut noll som ska återvinnas.

Vad kommer härnäst? Mitt hushållsavfall är inte mitt utan firmans eftersom det är samma personnummer (och adress!) som firman har?
 
  • Gilla
tensiden och 10 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Handlar mer om att du med ditt person-nummer alltid är företagare.
Avser väl endast fordon registrerade som lätt lastbil?
Och att systemet sedan system kollar om personnumret är kopplat till enskild firma.
I princip blir det väl nästan alltid ett företag.
Eller har jag missat något?
 
P Pin skrev:
Märkligt det där med fordon ”kopplat till enskild firma”.

Jag driver enskild firma och äger ett fordon. Fordonet har ingenting med firman att göra. Jag ägde det innan jag startade firman och det har överhuvudtaget ingenting med firman att göra. Det förekommer ingenstans i min bokföring. Min firma producerar dessutom absolut noll som ska återvinnas.

Vad kommer härnäst? Mitt hushållsavfall är inte mitt utan firmans eftersom det är samma personnummer (och adress!) som firman har?
Är ditt fordon en lätt lastbil, för jag tolkar att det bara är dessa som berörs.
Och skulle det vara så skall personal kontaktas före något deponeras.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är ditt fordon en lätt lastbil, för jag tolkar att det bara är dessa som berörs.
Nej det varken är en lastbil eller är registrerat som lastbil. Men jag tolkade texten från Leksand som att det gäller alla typer av fordon .
 
P Pin skrev:
Nej det varken är en lastbil eller är registrerat som lastbil. Men jag tolkade texten från Leksand som att det gäller alla typer av fordon .
Nej, endast lätt lastbil, resten beskriver automatisk fakturering om fordonet kan ses som kopplat till företag.
 
A AndersS skrev:
Avser väl endast fordon registrerade som lätt lastbil?
Och att systemet sedan system kollar om personnumret är kopplat till enskild firma.
I princip blir det väl nästan alltid ett företag.
Eller har jag missat något?
Men i så fall får de anstränga sig lite mer än att gå på personnummer. Om fordonet finns i bokföringen som leasing eller inköp är det firmans.
 
A AndersS skrev:
Avser väl endast fordon registrerade som lätt lastbil?
Och att systemet sedan system kollar om personnumret är kopplat till enskild firma.
I princip blir det väl nästan alltid ett företag.
Eller har jag missat något?
Nej, en kompis till mig som har enskild firma fick faktura, 350 pistoler när han var till ÅVC med sin privatbil för att lämna en enda grej, bilen är vanlig personbil.
Har pratat med andra med enskilda firmor som får slänga skiten någon annanstans, eller ta bort nummerplåtarna.
En jag pratade med häromdagen med enskild firma tänkte ställa bilen utanför och gå upp med skräpet.

Som jag skrivit tidigare, det kommer att hamna mycket skit ute i naturen tyvärr.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men i så fall får de anstränga sig lite mer än att gå på personnummer. Om fordonet finns i bokföringen som leasing eller inköp är det firmans.
Finns säkert fall det kan bli knepigt, men fungerar det i 90% kan det ju vara bra. Nu berör det ju företag och inte oss som privatpersoner.
 
"Helautomatisk registrering avser företagsregistrerade fordon eller fordon kopplade till enskild firma (till ett personnummer)"
 
mikethebik mikethebik skrev:
Nej, en kompis till mig som har enskild firma fick faktura, 350 pistoler när han var till ÅVC med sin privatbil för att lämna en enda grej, bilen är vanlig personbil.
Har pratat med andra med enskilda firmor som får slänga skiten någon annanstans, eller ta bort nummerplåtarna.
En jag pratade med häromdagen med enskild firma tänkte ställa bilen utanför och gå upp med skräpet.

Som jag skrivit tidigare, det kommer att hamna mycket skit ute i naturen tyvärr.
Varför ska inte företag betala? Ett seriöst företag har rutiner för det och hur man tar betalt för den tjänsten.
Och det står med hela texten.
Text utdrag ur dokument gällande fakturering av fordon registrerade på företag eller enskild firma.
 
A AndersS skrev:
Varför ska inte företag betala? Ett seriöst företag har rutiner för det och hur man tar betalt för den tjänsten.
Du verkar inte riktigt förstå, ett företag betalar men har du enskild firma får du betala för ditt privata avfall.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Du verkar inte riktigt förstå, ett företag betalar men har du enskild firma får du betala för ditt privata avfall.
Jodå och läser då följande😉
Utdrag av text om regler för avfallshantering där besökare inte faktureras vid godkänt avfall.
 
A AndersS skrev:
Jodå och läser då följande😉
[bild]
Men vi försöker igen, har du enskild firma är det ditt personnummmer, din bil är registrerad på ditt personnummer och det blir då i ÅVC:s åsikt automatiskt att det är ett företag som slänger avfall fast det är ditt privata.
Om du nu inte kontaktar personal som ska "godkänna" ditt avfall som avfall med producentansvar.
Återbruket är en container där du kan lämna sådant som eventuellt kan säljas via någon organisation.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Återbruket är en container där du kan lämna sådant som eventuellt kan säljas via någon organisation.
Citerar mig själv där, är ju ett lysande sätt att slänga in allt där istället som inte platsar någon annanstans😂
 
mikethebik mikethebik skrev:
Citerar mig själv där, är ju ett lysande sätt att slänga in allt där istället som inte platsar någon annanstans😂
Men då är du en ruffel/bågare som enskild företagare om du inte följer vad som gäller. Ta inte illa upp, varför vill en seriös företagare hålla på så här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.