J JohanLun skrev:
Inte om man lägger det på skatten och tar bort avgiften. Synd om de som inte producerar skräp. Dvs företag får skatta för avfallshantering, lägg på en extra "moms" eller liknande.
det finns redan på visa produkter
 
M maria01 skrev:
det finns redan på visa produkter
Det är väl som med förpackningar, däck mm...
 
J JohanLun skrev:
Det är väl som med förpackningar, däck mm...
lampor
 
hsd
13th Marine 13th Marine skrev:
Skrev jag det? 🤔
Oops, tyckte det stod ägg... men det var mjölk...
Eldar man rätt så stinker inte de men det är inte bra att elda plast om man inte fått upp temperaturen ordentligt
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det beror väldigt mycket på typen av plast.
 
C
MultiMan MultiMan skrev:
jag har sparat kattmat och barnmat i flera år förbi bäst före och det märks i princip ingen skillnad.
Hmmm, nu får jag en väldigt konstig bild i huvudet...
Äter du ofta barn- och kattmat?
 
hsd hsd skrev:
Oops, tyckte det stod ägg... men det var mjölk...
Eldar man rätt så stinker inte de men det är inte bra att elda plast om man inte fått upp temperaturen ordentligt
Jag brukar trigga i trådarna genom att skriva att jag tänder i kamin med mjölkartong. Då kommer direkt påståenden om att man inte ska elda med mjölkkartonger och grannar drabbas av det. Det behövs bara en halv kartong/braständning.
Perfekt om det tänder upp snabbt, bättre för miljö/klimat än pyrtändning, även grannarna 😎
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag brukar trigga i trådarna genom att skriva att jag tänder i kamin med mjölkartong. Då kommer direkt påståenden om att man inte ska elda med mjölkkartonger och grannar drabbas av det. Det behövs bara en halv kartong/braständning.
Borde du inte välja en gräddkartong, innehållsresterna borde göra den överlägsen energimässigt som bränsle..
 
MultiMan
C cpalm skrev:
Hmmm, nu får jag en väldigt konstig bild i huvudet...
Äter du ofta barn- och kattmat?
Inte för att det har mycket med tråden att göra men katter äter kattmat (har 2 st) och jag själv har upptäckt att Alex & Phil:s blåbärs- respektive äpple/kanel-gröt är den perfekta frukosten, med hirs, havre och bär/frukt, inget tillsatt socker, riktig Ceylonkanel (det märks!). 200kcal per 200gr recart gör mig mätt till lunch. För de 4,50 jag betalat styck i det senaste partiet är det helt omöjligt att göra egen för samma pengar, plus allt jobb.
Jag äter även annan barnmat när jag har ont om tid, då kvaliteten och näringsvärdet brukar var mycket bra. T ex lax/quinoa eller pastagryta med broccoli och lax som några exempel. En dutt seltin, några varv på pepparkvarnen och en skvätt krondillsolja från Gunnarshögs, så har man utmärkt vuxenkryddning. Knäckebröd är bra till för lite mer fiber. Mår mycket bättre av det än någon snabbrätt från Dafgård eller Findus.
Äta ute för 125kr för en vanlig lunch även på en extremt medioker restaurang häruppe går helt bort av flera skäl.
Primärt är det dock frukosten som jag i stort sett helt gått över till dessa gröter, övriga måltider blir det mest i brist på tid eftersom jag gillar att laga "riktig" mat.

Rent allmänt är det inte direkt ovanligt att människor med känslig mage äter barnmat ibland eftersom den är lättsmält. Inget problem jag har dock. Förutsättningen för detta är dock att man handlar till rätt pris och inte går in på ICA eller Willys, då blir det dyrt. A&P kostar runt 25kr i vanliga fall för 200gr.

Varför orsakar barnmat en konstig bild? Så länge man väljer sådant som är minst från 8 månader är sammansättningen bra även för en vuxen..Det är oändligt mycket bättre än t ex snabbnudlar som ju är rätt populära för de med begränsad ekonomi.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det stinker inte av att elda äggkartonger.
Det beror på hur ruttna äggen i dem är... 🤪
 
F fribygg skrev:
Borde du inte välja en gräddkartong, innehållsresterna borde göra den överlägsen energimässigt som bränsle..
Merparten av de vu använder är ju i plast och går ju inte ens att tända med.😉.
 
M
A AndersS skrev:
Jag brukar trigga i trådarna genom att skriva att jag tänder i kamin med mjölkartong. Då kommer direkt påståenden om att man inte ska elda med mjölkkartonger och grannar drabbas av det. Det behövs bara en halv kartong/braständning.
Perfekt om det tänder upp snabbt, bättre för miljö/klimat än pyrtändning, även grannarna 😎
Jag brukar skriva att jag sorterar väldigt noga men sedan lägger allting i fel fack, då blir folk som galna!

Svenskar har ett klart osunt förhållande till sopor...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jag brukar skriva att jag sorterar väldigt noga men sedan lägger allting i fel fack, då blir folk som galna!

Svenskar har ett klart osunt förhållande till sopor...
Som jag då, sorterar inne jättenoga i en mängd fraktioner, slänger alltihop på släpet och sedan på Åvc har de mage att be mig sortera i den röran en gång till!
Makalöst, man blir ju bara bitter...😉
 
hsd
A AndersS skrev:
Jag brukar trigga i trådarna genom att skriva att jag tänder i kamin med mjölkartong. Då kommer direkt påståenden om att man inte ska elda med mjölkkartonger och grannar drabbas av det. Det behövs bara en halv kartong/braständning.
Perfekt om det tänder upp snabbt, bättre för miljö/klimat än pyrtändning, även grannarna 😎
Hehe , har en granne som inte bara pyrtänder , de pyreldar också men de flesta dagar lider inte jag av det
 
useless useless skrev:
Varför tror folk att förpackningarna måste diskas?
För att man vill ha en anledning att inte sortera…
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.