mikethebik mikethebik skrev:
Som jag då, sorterar inne jättenoga i en mängd fraktioner, slänger alltihop på släpet och sedan på Åvc har de mage att be mig sortera i den röran en gång till!
Makalöst, man blir ju bara bitter...😉
Va, sorterar och slänger inte personalen skiten åt dig när du åker till ÅVC?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J Johan 81 skrev:
För att man vill ha en anledning att inte sortera…
För att det inte ska lukta illa i soprummet eller containern.
 
  • Gilla
  • Haha
Johan 81 och 1 till
  • Laddar…
Lite kvarts utanför ämnet, men iaf.
Vi får i vår BR förening (Radhus) varje år en miljökonsekvensbeskrivning vi ska fylla i.
Hur vi tar han om avfall, hur det förvaras, om invallning för vätskor, miljöfarligt avfall som tex lysrör/lampor, färg mm.
Det är minst 20 år sen föreningen bestämde att den inte har nån avfallshantering alls, soprummet blev föreninglokal, här bor man precis som i en villa och får ta hand om sina sopor själv.
De år jag var ordförande och fick lappen, skrev jag bara längst ner på lappen "Föreningen har ingen avfallshantering"
Det resulterade i att kommunen hörde av sig igen med andra frågor, tex hur vi gör om vi byter en lampa i en lyktstolpe (som ju är föreningens) eller färgrester.
Då fick jag svara "Vi anlitar en elektriker eller målare som tar med lampa/färg efter avslutat arbete"

Nästa år är det samma visa igen.
 
  • Haha
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
Lite kvarts utanför ämnet, men iaf.
Vi får i vår BR förening (Radhus) varje år en miljökonsekvensbeskrivning vi ska fylla i.
Hur vi tar han om avfall, hur det förvaras, om invallning för vätskor, miljöfarligt avfall som tex lysrör/lampor, färg mm.
Det är minst 20 år sen föreningen bestämde att den inte har nån avfallshantering alls, soprummet blev föreninglokal, här bor man precis som i en villa och får ta hand om sina sopor själv.
De år jag var ordförande och fick lappen, skrev jag bara längst ner på lappen "Föreningen har ingen avfallshantering"
Det resulterade i att kommunen hörde av sig igen med andra frågor, tex hur vi gör om vi byter en lampa i en lyktstolpe (som ju är föreningens) eller färgrester.
Då fick jag svara "Vi anlitar en elektriker eller målare som tar med lampa/färg efter avslutat arbete"

Nästa år är det samma visa igen.
Jag tror problemet är att ni har inte följt lagens upplägg, där det är fastighetsägaren bostadsrättsföreningen som ansvarar för sophanteringen. D v s kommunen kan inte rikta krav mot era medlemmar bostadsrättshavarna utan allt riktas mot föreningen. Föreningen är ansvarig för samtliga medlemmars sophantering även om er medlemsmajoritet inte vill ha det upplägget.

Man får inte vara för egensinnig i vårt land...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lite kvarts utanför ämnet, men iaf.
Vi får i vår BR förening (Radhus) varje år en miljökonsekvensbeskrivning vi ska fylla i.
Hur vi tar han om avfall, hur det förvaras, om invallning för vätskor, miljöfarligt avfall som tex lysrör/lampor, färg mm.
Det är minst 20 år sen föreningen bestämde att den inte har nån avfallshantering alls, soprummet blev föreninglokal, här bor man precis som i en villa och får ta hand om sina sopor själv.
De år jag var ordförande och fick lappen, skrev jag bara längst ner på lappen "Föreningen har ingen avfallshantering"
Det resulterade i att kommunen hörde av sig igen med andra frågor, tex hur vi gör om vi byter en lampa i en lyktstolpe (som ju är föreningens) eller färgrester.
Då fick jag svara "Vi anlitar en elektriker eller målare som tar med lampa/färg efter avslutat arbete"

Nästa år är det samma visa igen.
Låter som en standardblankett som man bara skickar ut utan någon vettig förklaring eller instruktion.
Vi kikade på kommunens papper för ansökan om att ha djur (vi skulle ha höns), där frågade efter gödselhantering osv osv, jag var sugen på att svara "kommunens brevlåda".
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kanske ska ändra trådnamnet till "återvinningshysterin och byråkratin leder till samhällskollaps"
Jag blir mer och mer förbaskad för varje dag när jag läser om alla dessa byråkratiska idiotier som enbart skapar irritation hos folk, sedan skapar det förstås hittepåjobb åt alla dem som måste anställas för skattepengar att administrera detta tjafs.

Jag har länge hävdat att det som till slut dödar civilisationer är byråkrati som leder till friktioner mellan medborgare och byråkratin, en byråkrati som enbart växer och verkar ha ett eget liv utan broms.
Jag har också fnyst åt dessa konspirationsteoretiker som pratat om "den djupa staten",
men om de med det uttrycket menar den hydra utan överhuvud som är byråkratin så ställer jag upp på den delen av deras fantasier.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför tror folk att förpackningarna måste diskas?
Behöver ju inte diskas men brukar skölja ur de kladdigaste som kan lukta surt senare. Det blir inte många, men brukar ställa den på diskbänken och när det behövs varmvatten sköljs den ur med kalla vattnet innan varmvattnet kommer.
 
Kommunen jag bor i tycker jag hanterar sopor bra.
Jag tror kommunen var tidig jämfört med andra kommuner i Sverige då sortering på gott i årtionden. Det typ infördes när jag gick i skolan fortfarande minns jag.
På bostadsområdet jag bodde så pluggade sopnedkasten igen och sopbodar byggdes överallt.

Det enda som är jobbigt när man bor i villa att förpackningar ska till en särskild plats typ vid affärer eller mackar. Men vinska snart då nya sopkärl med föera fack där man kan sortera direkt.
På just det området med stora sopkärl tror jag våran kommun är sen? Jag har iaf läst att andra kommuner redan har det.
 
T TheGame skrev:
Kommunen jag bor i tycker jag hanterar sopor bra.
Jag tror kommunen var tidig jämfört med andra kommuner i Sverige då sortering på gott i årtionden. Det typ infördes när jag gick i skolan fortfarande minns jag.
På bostadsområdet jag bodde så pluggade sopnedkasten igen och sopbodar byggdes överallt.

Det enda som är jobbigt när man bor i villa att förpackningar ska till en särskild plats typ vid affärer eller mackar. Men vinska snart då nya sopkärl med föera fack där man kan sortera direkt.
På just det området med stora sopkärl tror jag våran kommun är sen? Jag har iaf läst att andra kommuner redan har det.
Vet inte huruvida det var tidigt eller inte hos oss men dubbla fyrfackskärl har vi nog haft i 15 år, om inte mer.
 
T TheGame skrev:
Kommunen jag bor i tycker jag hanterar sopor bra.
Jag tror kommunen var tidig jämfört med andra kommuner i Sverige då sortering på gott i årtionden. Det typ infördes när jag gick i skolan fortfarande minns jag.
På bostadsområdet jag bodde så pluggade sopnedkasten igen och sopbodar byggdes överallt.

Det enda som är jobbigt när man bor i villa att förpackningar ska till en särskild plats typ vid affärer eller mackar. Men vinska snart då nya sopkärl med föera fack där man kan sortera direkt.
På just det området med stora sopkärl tror jag våran kommun är sen? Jag har iaf läst att andra kommuner redan har det.
har kommunerna tagit bort dom där återvinningsstationerna för förpackningar, tidningar och tomglas och batterier.som fans över allt när jag sist bodde i sverige ?
 
M maria01 skrev:
har kommunerna tagit bort dom där återvinningsstationerna för förpackningar, tidningar och tomglas och batterier.som fans över allt när jag sist bodde i sverige ?
Nej inte ännu. Kommunen har övertagit ansvaret men det råder viss ovisshet om man får använda återvinningsstationerna om man inte är bosatt i kommunen.
 
F fribygg skrev:
Nej inte ännu. Kommunen har övertagit ansvaret men det råder viss ovisshet om man får använda återvinningsstationerna om man inte är bosatt i kommunen.
i stockholm hade varje bostadsåmråde minst en egen oss päronen finns det 2 stycken

när jag själv hade första kvarten där hade svenska bostäder egena grovsoprum väldigt praktiskt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
i stockholm hade varje bostadsåmråde minst en egen oss päronen finns det 2 stycken

när jag själv hade första kvarten där hade svenska bostäder egena grovsoprum väldigt praktiskt
Gissar att det handlar om tät bebyggelse, kanske lägenheter/radhus?
 
F fribygg skrev:
Gissar att det handlar om tät bebyggelse, kanske lägenheter/radhus?
ja lägenheter dom flesta hade ju inte bil så hade ju annars legat madrasser och möbler över allt
 
M maria01 skrev:
har kommunerna tagit bort dom där återvinningsstationerna för förpackningar, tidningar och tomglas och batterier.som fans över allt när jag sist bodde i sverige ?
Nej dom finns kvar här.
Enda sättet för bla villaägare att göra sig av med förpackningar om man inte slänger i brännbart eller kör till återvinningsstationerna.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.