Unikt namn
N Nick 72 skrev:
Enligt kommunens hemsida stämmer inte detta.
[länk]

Hur mycket får jag lämna åt gången på kretsloppscentralen?​

SVAR:
20 JANUARI 2023 KL 8:31
Du får ha med så mycket att du inte överskrider en totalvikt på 3 500 kg för hela ditt fordonsekipage.
Verksamheter har begränsningar, vilket går att läsa om här.
Reglerna måste justerats i närtid. Jag fick swisha 400spänn för 10plankor tryckt virke för inte så länge sedan.

Men så kör ju gestapo BMW x5, så man fattar ju att de behöver kosta.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Hur vet du att det är mjölkkartonger?
Kanske är blöjor, brinner antagligen också och minskar promenaderna till tunnan...
Kanske för att aktuell granne är runt 60 ;)
 
Det är väl runt den åldern man börjar få urinläckage?
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det kan såklart förekomma konstiga kontakter, men min erfarenhet av att skänka saker är överlag positiv! Trevliga människor som blir glada över att hämta något som jag vill bli av med. Sedan är jag sån att jag gärna gör mig lite extra omak för att rätt grej ska komma till rätt person och så lite som möjligt kastas. Vi har bara ett jordklot och det måste vi hushålla med! :)
Samtidigt finns det sådana som måste slå sönder allt de gör sig av med så att ingen annan ska få nytta av det.
Men jag gör som du, jag har svårt för att slänga saker, det är mycket lättare att ge bort.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Återvinning är komplext har det visat sig om vi bara ser tio år bakåt i tiden, mycket av det vi sorterat har blivit till värme istället och blir så fortfarande. Troligtvis bra då det kunnat minska import av sopor till värmeverken.
Jag tycker att jag är duktig på att källsortera och transportera till återvinning. Däremot så slarvar grannen lite vilken min dolda övervakningskamera har avslöjat, tyckte precis att det åkte ned en mjölkkartong i tunnan för restavfall. Men så slog mig tanken då grannen har mycket mindre än oss som återvinns/kastas, de kanske bara förbrukar hälften mot oss i olika förpackningar..............
 
A AndersS skrev:
Återvinning är komplext har det visat sig om vi bara ser tio år bakåt i tiden, mycket av det vi sorterat har blivit till värme istället och blir så fortfarande. Troligtvis bra då det kunnat minska import av sopor till värmeverken.
Jag tycker att jag är duktig på att källsortera och transportera till återvinning. Däremot så slarvar grannen lite vilken min dolda övervakningskamera har avslöjat, tyckte precis att det åkte ned en mjölkkartong i tunnan för restavfall. Men så slog mig tanken då grannen har mycket mindre än oss som återvinns/kastas, de kanske bara förbrukar hälften mot oss i olika förpackningar..............
jag har ibland tänkt att varför inte kasta mjölkförpackningarna i soptunnan, om de ändå tillslut eldas upp?

Jag har benchmarkat uppsalas och sollentunas ÅVC, i uppsala som har förbränningsdriven fjärrvärme så verkar nästan allt sorteras i samma binge som sannolikt bränns. Det är iallafall ärligt. Att tvingas hantera, tvätta och sortera om det sen bara eldas upp är hyckleri. Stora delar av plaståtervinningen tror jag tyvärr är det. Såg ett program där folk kämpade med att sortera förpackningar, sen skickades skiten till en landfill i östra europa.

Jag lägger gärna ned stor möda på att sortera saker, om de verkligen återvinns.

Tyvärr är det väl så att man måste först få folk att sortera rätt INNAN man kan börja återvinna.

När man eldar hemma ska man ju tänka på att röken släpps ut i bostadsområde och med lägre temp och ingen rening, så saker som är ok att elda i ett förbränningsverk kan vara sämre att elda hemma. Eftersom eldning uppmärksammas och vi tex har regler kring "trivseleldning" är det synd om folk eldar fuktiga löv, rykande förpackningar osv för då kommer det sluta med att vi inte ens får elda ved.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
N Nick 72 skrev:
Enligt kommunens hemsida stämmer inte detta.
[länk]

Hur mycket får jag lämna åt gången på kretsloppscentralen?​

SVAR:
20 JANUARI 2023 KL 8:31
Du får ha med så mycket att du inte överskrider en totalvikt på 3 500 kg för hela ditt fordonsekipage.
Verksamheter har begränsningar, vilket går att läsa om här.
Väldigt udda begränsning, då innebär det att man inte får komma med en fordonskombination som kräver BE eller B96 utan att betala.
 
P Prodigys skrev:
Väldigt udda begränsning, då innebär det att man inte får komma med en fordonskombination som kräver BE eller B96 utan att betala.
jag vart nekad en gång för vi kom med grannens lastbil vi spara ju på miljön med att köra allt på en gång istället för 20 vändor med släpvagn
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag vart nekad en gång för vi kom med grannens lastbil vi spara ju på miljön med att köra allt på en gång istället för 20 vändor med släpvagn
Hos oss är regeln att man inte får ta med mer än 2 m3 per gång man är där.
 
Svårt detta med hur mkt man får ta med. Givetvis vill man inte företag ska "gratis" dumpa sitt skräp i hushållsavfall, men om småföretag (resturanger, små byggföretag etc) dumpar detta i naturen istället så blir det ju sämre för alla.

Vissa kostnader får nog samhället betala trots att det inte är logiskt eller rättvist.

Att ha generösa regler för avfallshantering är en sak som hör hit tycker jag. Vi vill inte ha detta dumpande av avfall i naturen. Även om det givetvis borde vara så att småföretag SKA betala. Kanske införa en extra skatt för avfallshantering för företag som arbetar med sådant som genererar avfall?
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Svårt detta med hur mkt man får ta med. Givetvis vill man inte företag ska "gratis" dumpa sitt skräp i hushållsavfall, men om småföretag (resturanger, små byggföretag etc) dumpar detta i naturen istället så blir det ju sämre för alla.

Vissa kostnader får nog samhället betala trots att det inte är logiskt eller rättvist.

Att ha generösa regler för avfallshantering är en sak som hör hit tycker jag. Vi vill inte ha detta dumpande av avfall i naturen. Även om det givetvis borde vara så att småföretag SKA betala. Kanske införa en extra skatt för avfallshantering för företag som arbetar med sådant som genererar avfall?
När jag senast renoverade så frågade jag hur mycket det skulle skilja på priset om jag körde avfallet till återvinning eller om entreprenören gjorde det. Jag körde själv. Vi pratade om tiotusentals kronor jag sparade på detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Svårt detta med hur mkt man får ta med. Givetvis vill man inte företag ska "gratis" dumpa sitt skräp i hushållsavfall, men om småföretag (resturanger, små byggföretag etc) dumpar detta i naturen istället så blir det ju sämre för alla.

Vissa kostnader får nog samhället betala trots att det inte är logiskt eller rättvist.

Att ha generösa regler för avfallshantering är en sak som hör hit tycker jag. Vi vill inte ha detta dumpande av avfall i naturen. Även om det givetvis borde vara så att småföretag SKA betala. Kanske införa en extra skatt för avfallshantering för företag som arbetar med sådant som genererar avfall?
då blir det som i england dom har grova problem med fly tipping sen man började ta mer betalt för företag
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
hsd
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon av grannarna verkar också tycka att mjölkkartonger är bra att elda med i kaminen, stinker i hela kvarteret när de gör det 😡
Det stinker inte av att elda äggkartonger.
 
M maria01 skrev:
då blir det som i england dom har grova problem med fly tipping sen man började ta mer betalt för företag
Inte om man lägger det på skatten och tar bort avgiften. Synd om de som inte producerar skräp. Dvs företag får skatta för avfallshantering, lägg på en extra "moms" eller liknande.
 
hsd hsd skrev:
Det stinker inte av att elda äggkartonger.
Skrev jag det? 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.