Nissens
Aztorboy skrev:
Hantverkaren skall väl ha den kunskapen om ROT?
Ingen offert utan vi fick till oss ett timpris via en anställd till firman och uppskattad kostnad. Sen körde vi på tillit till hantverkaren.
Fick du ingen offert?
Det brukar stå om förbehåll i den.
 
R
H hempularen skrev:
Fast får jag ett pris sådär lite i farten, och dessutom verkar det vara från en hantverkare som inte nödvändigtvis tillhör ledningen av företaget. Så skulle jag nog fråga om momsen.
Ja, det hade nog jag också gjort. Men det ändrar inte det faktum att en hantverkare ska ange pris inklusive moms eller vara tydlig med att det är exklusive. Så det är inte som stefan1972 skrev att det bara är att justera fakturan i efterhand.
 
Som bonus så kan ju inte hantverkaren ansöka om ROT förrän kunden har betalat fakturan, så om TS av någon orsak inte ville använda sig av ROT-avdraget så hade det varit *extremt* enkelt att kontakta hantverkaren och begära en ny korrekt faktura på 13kkr mer.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Du har förstått helt rätt. TS vill försöka få rätt fast han har fel.
Fråga kan man ju alltid. Mao hans förhoppning var att Hantverakren skulle ta hans kostnad pga att de försökte göra rot från början.
Hade nu rot gått igenom, så hade han varit i tacksamhetsskuld till Handtverakren som tagit tag i detta på eget bevåg. Nu letar han kryphål att slippa stå för det. I mitt tycke inte helt trevligt, för att svara diplomatiskt.
Jag tror jag fattar nu.

TS fick prisuppgift exklusive moms men antog helt riktigt att det är inklusive (hantverkarens fel).

Sen såg TS att hantverkaren dragit ROT men TS var inte berättigad. Han/hon sa inget (TS fel).

TS vill nu kvitta momsen han inte blev upplyst om mot ROT hantverkaren aldrig fick.

Jag tycker att om summorna motsvarar varandra är det inte uppenbart fel av TS. Det är ju två fel som i så fall kvittas mot varandra.

Det viktiga här är att hantverkaren får betalt det som ursprungligen var överenskommet. Och har hantverkaren sagt en summa utan att säga om det det med eller utan moms sen skickar han/hon faktura med tillägg av moms på priset man var överens om då är det fan inte nån smart hantverkare och det får bli läropengar. Det är klart man upplyser kunden om det är exklusive moms. Alla privatkunder betalar ju moms.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Men framförallt kan man tycka att det börjar bli dags för TS att betala sin hantverkare nu, två år senare...

[länk]
Ja, och det står ju i förra tråden att fakturan än betald och allt är klart. Är TS ett troll eller bara senil?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilket det gör.
[bild]
Rätt! Såg inte att TS lagt ut detta..
 
N Niq skrev:
Hantverkaren borde ha frågat om det skulle användas rot-avdrag eller inte.
Det skadar ju inte om hantverkaren frågar. Å andra sidan står det ganska tydligt på fakturan ROT är draget från totalbeloppet. Vidare måste hantverkaren ha nämnt något, med tanke på att han bett om personnummer och fastighetsbeteckning.
Vidare brukar man nästan alltid söka. Det är ju inte kul om det visar sig att man betalat 30% i onödan. Ibland har man rätt till ROT, utan att veta om det. Har hänt mig ett antal gånger som hantverkare, att kunder sagt att de inte har rätt till ROT. Vilket visat sig vara fel, och de har fått göra avdrag.
Som kund ska nan alltid granska en faktura noga, och inte bara betala beloppet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Ibland är offerter väldigt svåra att tolka. Jag har fått allt ifrån x kr/h ink moms, ex moms, ex minns ex uppstart avgift, inklusive eller exklusive ROT. Ex moms men ink ROT (den var en favvo, väldigt lågt). 😂…jag skulle inte förvåna mig om jag fick offerter på grekiska heller!

Även där så brukar det lösa sig om man skriver Hantverksformuläret. Vet inte hur många gånger jag flyttat in uppgifter där och sen har entreprenör hostat ur dig…ja, flåt priset var ex moms och även efter ROT!

Är det något som privatpersoner borde göra så är det att använda Hantverksformuläret
 
Fairlane
M Maledictus skrev:
Ja, och det står ju i förra tråden att fakturan än betald och allt är klart. Är TS ett troll eller bara senil?
Jag utgår ifrån att TS betalade fakturan som han fick då, dvs 420 kr/h plus moms, minus rotavdrag. Nu kom en faktura på rot-beloppet och TS som anser att "ärlighet varar längst" vill inte vara ärlig och betala, utan blir istället sur och avregistrerar sig när han inte får medhåll. Inte nödvändigtvis vare sig ett troll eller en senil person, men kanske inte en särskilt schysst.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Ska också nämnas att byggföretaget ALDRIG kan ge en utfästelse om ROT. Han kan bara lova att han ska ansöka om det. Han kan omöjligt veta allt som ger dig rätt, eller inte.
Det är bara Skatteverket som, efter prövning, kan svara på det.
Om man inte har rätt till ROT, eller inte vill ha det, så är det bäst att säga det. Bättre att ansöka en gång för mycket, än en gång för lite. Ingen blir glad om hantverkaren lät bli att söka, om kunden hade rätt till det.
Då blir hantverkaren utan ROT-delen.
 
P Peter787 skrev:
Då blir hantverkaren utan ROT-delen.
När blir hantverkaren utan ROT-delen?
Samt varför då?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
G
Anonymiserad 159024 skrev:
Kan en utförare återkräva rotavdraget genom en ny faktura om denne får avslag från Skatteverket?
Inget är skrivet på ursprungliga fakturan om detta.
Jag vet inte om jag förstår ditt problem korrekt. Är det så att ni avtalat ett jobb och pris med en hantverkare och aldrig begärt ROT för detta men hantverkaren har själv, utan ert önskemål, räknat med ROT utan att informera er?

I så fall ligger det ju på hantverkaren.

Jag har själv begärt pris tjänster där jag typ 10ggr fått upprepa att jag vill ha offert utan ROT men ändå kommer de med ROT.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag utgår ifrån att TS betalade fakturan som han fick då, dvs 420 kr/h plus moms, minus rotavdrag. Nu kom en faktura på rot-beloppet och TS som anser att "ärlighet varar längst" vill inte vara ärlig och betala, utan blir istället sur och avregistrerar sig när han inte får medhåll. Inte nödvändigtvis vare sig ett troll eller en senil person, men kanske inte en särskilt schysst.
The svinpäls has left the forum.

Som brukligt. Tyckte råden var sakliga men vikten var blåsa hantverkaren och få medhåll. Inte göra rätt för sig
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
När blir hantverkaren utan ROT-delen?
Samt varför då?
Om köparen angett rätt uppgifter till hantverkaren om ROT men hantverkaren pga. slarv missar att anmäla ROT till Skatteverket.
Hände mig själv när en tekniskt duktig VVSare gjorde en badrumsrenovering men missade Skatteverkets deadline, trots att jag påminde honom flera gånger om att han måste göra sin del.
Ska kanske tillägga att ROT nämndes i offerten och fakturan, så inget önskemål som slängdes in sent i processen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.