8 072 läst · 60 svar
8k läst
60 svar
Återkräva rot vid avslag
Vänta lite, vad var överenskommet om priset?
Hade ni inte alls pratat om ROT?
För om du avtalat utan att nämna ROT och sen försöker hantverkaren få extra betalt på det här sättet så är det fel...
Det beror helt på vad ni avtalat.
Hade ni inte alls pratat om ROT?
För om du avtalat utan att nämna ROT och sen försöker hantverkaren få extra betalt på det här sättet så är det fel...
Det beror helt på vad ni avtalat.
Moderator
· Stockholm
· 52 565 inlägg
Nja, det framgår lite högre upp att de bara fått ett timpris. Sedan har hantverkaren debiterat 83h, lagt på moms (vilket är fel), och dragit av ROT. Så jag kan inte se att hantverkaren har försökt få "extra betalt".Farstatjej90 skrev:
Om man bara får ett pris , 500kr/h, utan någon annan specifikation. Då hade jag som privatkund antagit att det är inklusive moms och utan någon inblandning av ROT.H hempularen skrev:
Och det eftersom ROT är villkorat på olika sätt och ska det användas så får man ju kolla att kunden är berättigad.
Moderator
· Stockholm
· 52 565 inlägg
Och det är precis så firman har gjort. De har debiterat 83 X det avtalade timpriset, sedan utan att avtala dragit av rot. Så nu när ROT underkänts så blir slutpriset exakt enligt avtal. Utom då att firman lagt på moms på det avtalade priset, vilket är en helt annan fråga.Farstatjej90 skrev:
Ja då finns ju inget problem. Jag kanske missförstått TS. Är det så att man avtalat om ett pris inklusive ROT och kunden inte är berättigad ROT så blir såklart priset utan ROT.H hempularen skrev:
Det jag menar med att försöka få mer betalt är ju om man avtalat utan ROT sen försöker de dra av ändå.
Eller att man inte avtalat något alls (då tycker jag man antar utan ROT) och sen försöker de dra av ändå.
Jag tror jag inte riktigt förstår vilken typ av kränkning/orättvisa TS upplever....🤔
Även hantverakre får göra fel, och kan då justera. En Felaktig faktura blir inte med automatik cementerad, utan kan justeras och rättas. Det är solklart att TS skall betala hela kostanden. Hantverakren bör skicka en kompletterande faktura avseende ROT beloppet. Som TS reglerar mot. Ett alterantiv är att den krediteras, och Hantverakren ställer ut en helt ny med alla belopp utan ROT. Beloppet blir det samma! Företaget ahr 3 år på sig attf akturera. MAO hade de kommit med en tillägsfaktura efter Sommaren 2025 så ahde TS kunnat betrida.
Hittade nedan från en advokatsida:
Göta hovrätt har nyligen prövat frågan (2019) och kommit fram till att det är köparen av tjänsten som bär risken för att ROT-avdraget inte går igenom som planerat. Köparen får alltså betala tilläggsersättning, i vart fall så länge som det uteblivna ROT-avdraget inte beror på något fel på utförarens sida.
Här har TS inte ens bett om ROT, utan Hantverakren har snällt försökt få igenom det på eget bevåg.
Avseende pris inkl eller exkl moms är en helt annan fråga, och måste hanteras separat. Det är helt riktigt att en näringsidkare alltid skall ge ett pris inkl moms. De kan givetvis även ange ett pris exkl moms, så länge det klart framgår att det är exkl moms. Men anges bara en siffra, skall man utgå ifrån attd et är inkl moms.
Här har TS lite uppförsbacke då detta verkar vara en muntlig utfästelse, som kan bli knepigare att bevisa. Firman kan tex säga att de sagt 420:- ex moms etc. 420:-/h inkl moms hade dessutom varit misstänksamt lågt. Misstror inte TS alls här. Men även här skulle han i så fall haft invändning på detta direkt när fakturan kom 2022, och definitivt innan betalning.
Hittade nedan från en advokatsida:
Göta hovrätt har nyligen prövat frågan (2019) och kommit fram till att det är köparen av tjänsten som bär risken för att ROT-avdraget inte går igenom som planerat. Köparen får alltså betala tilläggsersättning, i vart fall så länge som det uteblivna ROT-avdraget inte beror på något fel på utförarens sida.
Här har TS inte ens bett om ROT, utan Hantverakren har snällt försökt få igenom det på eget bevåg.
Avseende pris inkl eller exkl moms är en helt annan fråga, och måste hanteras separat. Det är helt riktigt att en näringsidkare alltid skall ge ett pris inkl moms. De kan givetvis även ange ett pris exkl moms, så länge det klart framgår att det är exkl moms. Men anges bara en siffra, skall man utgå ifrån attd et är inkl moms.
Här har TS lite uppförsbacke då detta verkar vara en muntlig utfästelse, som kan bli knepigare att bevisa. Firman kan tex säga att de sagt 420:- ex moms etc. 420:-/h inkl moms hade dessutom varit misstänksamt lågt. Misstror inte TS alls här. Men även här skulle han i så fall haft invändning på detta direkt när fakturan kom 2022, och definitivt innan betalning.
Tror TS glatt sig åt ett lågt pris som han egentligen aldrig skulle haft. Nu är det surt när det kommer i efterhand. Hade hantverakren aldrig gjort misstaget att försöka dra rot, så hade problemet aldrig uppstått. Samma summa, men lång kridittidFarstatjej90 skrev:Ja då finns ju inget problem. Jag kanske missförstått TS. Är det så att man avtalat om ett pris inklusive ROT och kunden inte är berättigad ROT så blir såklart priset utan ROT.
Det jag menar med att försöka få mer betalt är ju om man avtalat utan ROT sen försöker de dra av ändå.
Eller att man inte avtalat något alls (då tycker jag man antar utan ROT) och sen försöker de dra av ändå.
Jag tror jag inte riktigt förstår vilken typ av kränkning/orättvisa TS upplever....🤔
Jag förstår fortfarande inte. Kom de överens om ett pris på 500 kr och sen när fakturan kommer är det 350 kr och ROT 150kr, TS betalar och blir glatt överraskad men är inte berättigad ROT? Är det så det gått till?M mojjen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 565 inlägg
Vad får man för altan för 100 papp?
Till huvudämnet så är det ditt ansvar som fastighetsägare att kontroller att du är berättigad till rot. Det brukar finnas en klausaul som ger hantverkaren rätt att efterfaktura rotavdraget, om detta saknas kan jag tänka mig att en domstol ändå skulle ge hantverkaren rätt då det anses vara praxis och allmänt vedertaget.
Att däremot uppge ett pris utan moms och inte vara tydlig med det, är ju ett fulspel, jag har fått flera offerter, både muntliga och i skrift med priser utan moms, dock har det framgått tydligt.
Till huvudämnet så är det ditt ansvar som fastighetsägare att kontroller att du är berättigad till rot. Det brukar finnas en klausaul som ger hantverkaren rätt att efterfaktura rotavdraget, om detta saknas kan jag tänka mig att en domstol ändå skulle ge hantverkaren rätt då det anses vara praxis och allmänt vedertaget.
Att däremot uppge ett pris utan moms och inte vara tydlig med det, är ju ett fulspel, jag har fått flera offerter, både muntliga och i skrift med priser utan moms, dock har det framgått tydligt.
Gällande momsen är det uppförsbacke för hantverkaren. Om hen bara sagt ett timpris till en privatkund utan att specificera om det är med eller utan moms så är det att betrakta som med.S Stefan1972 skrev:
Det går inte att i efterhand säga att man menade utan och lägga på 25% på fakturan.
Moderator
· Stockholm
· 52 565 inlägg
Fast får jag ett pris sådär lite i farten, och dessutom verkar det vara från en hantverkare som inte nödvändigtvis tillhör ledningen av företaget. Så skulle jag nog fråga om momsen.
Det ska man inte behöva göra som privatperson.
Du har förstått helt rätt. TS vill försöka få rätt fast han har fel.Farstatjej90 skrev:
Fråga kan man ju alltid. Mao hans förhoppning var att Hantverakren skulle ta hans kostnad pga att de försökte göra rot från början.
Hade nu rot gått igenom, så hade han varit i tacksamhetsskuld till Handtverakren som tagit tag i detta på eget bevåg. Nu letar han kryphål att slippa stå för det. I mitt tycke inte helt trevligt, för att svara diplomatiskt.