J JohanLun skrev:
Svårigheten är väl att ändra regler då de "drabbar" de som är inne i systemet. De som redan "betalat för högt pris" iom de och banken räknat med att räntorna skulle vara avdragsgilla.
Fast olika typer av bidrag/avdrag ändras hela tiden, så det är inte speciellt ovanligt.
Och just när det gäller ränteavdrag så är det mest en subvention till bankerna. Det är även rätt konstigt att staten aktivt ska anstränga sig för att göra folk mer skuldsatta. Bara bankerna som tjänar på det.

J JohanLun skrev:
Yes, en "avgift" eller "fast skatt" sett till storlek pga den kostnad en fastighet genererar - om det är för att militären ska försvara min tomt, eller gatokontoret belysa och underhålla gator vet jag inte, men helt klart är att fastigheter genererar kostnader som är rimliga att den som äger fastighten bidrar till. En fastighet mitt i skogen andra brukar iom allemansrätten och som snarar är en tillgång än en belastning för andra än ägaren borde inte belastas med sådan skatt dock.
Jag tycker väl egentligen att man kan sträcka sig längre än att det bara ska vara en avgift som täcker kostnader som uppstår av fastigheten.

Marken är inget som skapas av människan (även om den kan ha förädlats), och i någon mån kan jag tycka att man egentligen som individ aldrig kan anses äga mark fullt ut, det är ett lån från framtida generation som förvaltats av tidigare generation och vi nu har ansvar att ta hand om på bästa sätt.

Så att få ha bestämmande rätt över mark är en förmån som jag anser kan beskattas i sig självt

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast olika typer av bidrag/avdrag ändras hela tiden, så det är inte speciellt ovanligt.
Och just när det gäller ränteavdrag så är det mest en subvention till bankerna. Det är även rätt konstigt att staten aktivt ska anstränga sig för att göra folk mer skuldsatta. Bara bankerna som tjänar på det.
Bara det är en logik och balans hur det funkar. Måste jag betala skatt på inlåningsränta så vill jag kunna dra av utlåningsräntans kostnad för mig. Och det är rimligt att det ska gå att matcha med att tex utlåningsränta kan dras mot fondvinst.

Ändrar man detta i ett par steg över säg 10-15 år är det inget problem.

A ajn82 skrev:
Jag tycker väl egentligen att man kan sträcka sig längre än att det bara ska vara en avgift som täcker kostnader som uppstår av fastigheten.

Marken är inget som skapas av människan (även om den kan ha förädlats), och i någon mån kan jag tycka att man egentligen som individ aldrig kan anses äga mark fullt ut, det är ett lån från framtida generation som förvaltats av tidigare generation och vi nu har ansvar att ta hand om på bästa sätt.

Så att få ha bestämmande rätt över mark är en förmån som jag anser kan beskattas i sig självt
På en rimlig nivå håller jag med. Om tex en normal villatomt på 1000kvm kostar 5000kr / år eller en hektar skog kostar några tusenlappar så har jag inget problem med det. Men det kan inte vara flera hundra tusen per år för något som inte genererar pengar (skog och åkermark kan generera pengar men då betalar ju brukaren skatt på det).

I grunden har jag ingenting emot fastighetsskatt men den skall hållas låg om den skall fungera. Samt gälla enbart tomt och byggnader inte åker och inte skog.

Blir fastighetsskatten hög så börjar den tvinga folk att sälja och fastighetsrumban börjar snurra bara snabbare. Till skada för samhället.

H hempularen skrev:
Nu är det väl inte bara frågan om den stackars fattiga pensionären det handlar om.

Fastighetsskatten är någon sorts godtycklig konfiskation av egendom.

OM vi nu tänker oss att jag hade tjänat 10 milj, per år. Så är det rimligt att jag betalar någon nivå av inkomstskatt på det, helst så lite som möjligt. Men varför skall jag betala för min 100 miljoners villa? Varför inte för min 200 miljoners fritidsbåt? Eller för min samling av ferraribilar, eller för mina 15 Picassotavlor som hänger på väggarna? Varför just för min bostad?

Det finns liksom ingen logik. Om jag får betala skatt på en inkomst, av arbete eller kapitalavkastning, det känns logiskt och rimligt, så länge skattesatsen känns rimlig (och vad som är "rimligt" beror nog mer på personlighet än faktisk nivå). Det är ett flöde av pengar där staten går in och tappar av en del. Det fungerar ungefär likadant i alla världens länder. Även om nivåerna skiljer kraftigt.

Framförallt skulle det kännas rätt orättvist, om min styrelsekollega med samma årliga arovde som jag slipper betala, för att han väljer att bo i en bostadsrätt istället för egen fastighet, och istället håller sig med en båt för 400 miljoner, och dessutom har sin ferrariutställning i eget museum på en 2000 kvm herrgård med taxeringsvärde på 500 000. Varför skall jag betala en milj mer i skatt än han? Även om jag tror att de flesta politiker skulle ta rätt lätt på att jag känner mig orättvist behandlad.
Därför att Ditt primära bostad går inte att likställa med en aktie eller en tavla, du kan inte bo i dem.

När du säljer din bostad behöver du alltid en ny för att leva. När du säljer tavlan behöver du ingen ny för att leva.

Du betalar dessutom skatt på båten eller bilen eller tavlan om du säljer den med vinst.

Möjligen att du kan få uppskov med det belopp du betalat i fastighetsskatt mot den förlust du eventuellt gör nominellt. Det kommer ändå aldrig hända i princip.

Jag skrev tidigt i tråden att fastighetsskatt ska gälla även brfer

Redigerat:
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Därför att bostaden tar upp mark som är en mycket begränsad resurs. Ditt primära bostad går inte att likställa med en aktie eller en tavla, du kan inte bo i dem.

När du säljer din bostad behöver du alltid en ny för att leva. När du säljer tavlan behöver du ingen ny för att leva.

Du betalar dessutom skatt på båten eller bilen eller tavlan om du säljer den med vinst.

Möjligen att du kan få uppskov med det belopp du betalat i fastighetsskatt mot den förlust du eventuellt gör nominellt. Det kommer ändå aldrig hända i princip
Du försöker desperat hitta på förklaringar som stöder din ideologi.

P Peter787 skrev:
Det är tur att du inte är kommunpolitiker 🤣
Vi vet ju inte OM @Kentvirulent är kommunpolitiker, men om så skulle vara fallet är det ju utmärkt att hans ideer kommer fram i ljuset nu så folk inte röstar på honom och hans parti i nästa val...

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du försöker desperat hitta på förklaringar som stöder din ideologi.
Du försöker desperat hitta anledningar till att vi ska behålla världens mest dysfunktionella bostadsmarknad med ett system som ALLA expertorgan dömer ut som avviker från hela världen

Nej

J JohanLun skrev:
Bara det är en logik och balans hur det funkar. Måste jag betala skatt på inlåningsränta så vill jag kunna dra av utlåningsräntans kostnad för mig. Och det är rimligt att det ska gå att matcha med att tex utlåningsränta kan dras mot fondvinst.

Ändrar man detta i ett par steg över säg 10-15 år är det inget problem.
Visst, inlåningsräntan är rimlig att kvitta mot utlåningsräntan, det håller jag med om. Men när det gäller aktier/fonder och liknande finns det inget skäl tycker jag. Det stora problemet är att staten subventionerar banker genom avdrag på lånekostnader. Finns ingen logik att bankerna skulle behöva dessa subventioner. Måste finnas viktigare saker att använda statens pengar till än att sponsra banker.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej
Ok då gör du antingen aldrig vinst eller så är du skattesmitare.

”Om du säljer prylar vid något enstaka tillfälle så skall vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas med 30%. Vinsten beräknas genom att ta skillnaden mellan ditt inköpspris för prylen och det pris du säljer prylen för.”

Ok då gör du antingen aldrig vinst eller så är du skattesmitare.

”Om du säljer prylar vid något enstaka tillfälle så skall vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas med 30%. Vinsten beräknas genom att ta skillnaden mellan ditt inköpspris för prylen och det pris du säljer prylen för.”
Om jag vart eller vartannat år köper en beg bil för såg 210 tusen gör iordning och säljer den för en kvartsmille behöver jag alltså inte betala nån skatt

Om du säljer prylar vid något enstaka tillfälle så skall vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas med 30%. Vinsten beräknas genom att ta skillnaden mellan ditt inköpspris för prylen och det pris du säljer prylen för.”
Säger du det. Det var det värsta. Det hade jag ingen aning om!

Gäller det alltså även lösöre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.