Kentvirulent skrev:
Är ränteavdraget orättvist? Hur då? Det tillfaller alla på exakt samma sätt.
Fast alla får inte låna på samma sätt…… som låginkomsttagare är det svårt att få låna

Kentvirulent skrev:
En fastighetsskatt är 1% på fastighetens värde.
Det är väl ingen universalsanning att den ska vara 1% och linjär?

Du tog väl upp Danmark tidigare om jag minns rätt, och där är skatten 3% över 3 miljoner på värderingen (som görs varje år).

Kentvirulent skrev:
Skatt på arbete är 15-16% på vissa inkolstnivåer och 60% på andra
Är väl ingen som tvingar nån att ha hög lön?

A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bostadsbristen sitter nog bara i huvudet. Det är en gammal tankefigur som har bitit sig fast. Folk hittar bostad när de flyttar till Stockholm så någon extrem brist verkar inte föreligga.

Sen vore det naturligtvis mycket enklare för alla nya i stan med en mer avreglerad och privat hyresmarknad. Som i grannländerna.

Men drömmen att man ställer sig i en kommunal bostadskö så löser kommunen ditt bostadsproblem kan naturligtvis inte infrias. Med något system.
Finns massor av HR i Sthlm nu utan kötid.

• Haha
Hubbe73
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kentvirulent skrev:
Hade jag ingen aning om. Berätta mer!

A
T Taxture skrev:
Fast alla får inte låna på samma sätt…… som låginkomsttagare är det svårt att få låna
Bor de i HR får de lägre hyra pga ränteavdraget för värden. Men du kanske tänker på de som bor i skogen?

A
D Dilato skrev:
Det är väl ingen universalsanning att den ska vara 1% och linjär?

Du tog väl upp Danmark tidigare om jag minns rätt, och där är skatten 3% över 3 miljoner på värderingen (som görs varje år).
Absolut men mitt exempel var 1%

Kentvirulent skrev:
I ”no-go zoner” och utanförskapsområden kanske…

A
B b8q skrev:
I ”no-go zoner” och utanförskapsområden kanske…
Finns i Järfälla, Bromsten, Hässelby. Men då är det i princip marknadshyror som gäller.

Ska man ha 100kvm i Vasastan för 8k i månaden är 40 års väntetid.

Så bra det fungerar med prisreglerat

Kentvirulent skrev:
Byter du ned dig tvingas du betala reavinstskatten med dagens sjuka system. Du får inte skjuta till ett billigare boende.

De som då har lite vinst sen tidigare men vill byta ned sig för att få lägre kostnader åker då på en skattesmäll. Så de ”kan” inte flytta.

Vettigt system det här som alla sitter och försvarar.
Att skatta på vinst är väl inte så konstigt. Att skatta på potentiellt värde är jättekonstigt. När det väl är dags för att byta ner oss, minst 20 år bort, efter alla avdrag plus förtjänst av investeringar jag gjort istället för att betala fastighetsskatt tror jag inte det kommer vara så galet. Har redan ca 1.5miljoner i avdrag att peta in.

A
H hellem skrev:
Att skatta på vinst är väl inte så konstigt. Att skatta på potentiellt värde är jättekonstigt. När det väl är dags för att byta ner oss, minst 20 år bort, efter alla avdrag plus förtjänst av investeringar jag gjort istället för att betala fastighetsskatt tror jag inte det kommer vara så galet. Har redan ca 1.5miljoner i avdrag att peta in.
Vad händer om du blir sjuk och måste downsizea? Eller om frugan ligger med någon? Eller något händer med barnen? Etc

Du kan inte veta ett smack. Du vet inte ens om du vaknar imorgon.

Ett system med fastighetsskatt slår likvärdigt mot alla som äger en fastighet oavsett hur de vill/tvingas leva sina liv. Nuvarande system missgynnar kraftigt vissa som kanske inte kan/vill sitta och trycka i 50 år i samma gamla kåk.

Det är pga detta som resten av världen har ett system utan reavinstskatt på primära boenden.

Kentvirulent skrev:
Vad händer om du blir sjuk och måste downsizea? Eller om frugan ligger med någon? Eller något händer med barnen? Etc

Du kan inte veta ett smack. Du vet inte ens om du vaknar imorgon.

Ett system med fastighetsskatt slår likvärdigt mot alla som äger en fastighet oavsett hur de vill/tvingas leva sina liv. Nuvarande system missgynnar kraftigt vissa som kanske inte kan/vill sitta och trycka i 50 år i samma gamla kåk
Måste vi downsiza nu så hyr vi nog ut nuvarande istället. Har isf funderat på att arrendera till ab som i sin tur hyr ut.

Känner inte att jag trycker. Världen ligger framför mina fötter.

Det finns inget riskfritt leverne.

Kentvirulent skrev:
Du har antingen svag läsförståelse eller väldigt livlig fantasi där du läser in en massa saker jag aldrig skrivit. Eller du kanske kan länka inlägget där jag skriver att jag vill resa upp allt? Lycka till!
Ja, det man skriver kan ju uppfattas olika av vem som läser det, men jag har uppfattat att du

- på sikt tänkt cahsa ut dig själv och köpa bostäder till dina barn, (jag har absolut förståelse för den iden - jag har själv haft svårt att komma in på bostadsmarknaden pga dessa uppblåsta priser. jag kommer inte kunna "casha" mina barns bostäder, tyvärr, men iallafall sparar vi "barnbidraget" till ett litet startkapital. )

- inte vill lägga pengar på dyra bilar, men gärna resa

- gärna bor i HR för att få loss pengarna

Dina citat kommer längre ner...
Kentvirulent skrev:
Jag har aldrig sagt att jag vill resa upp några pengar. Däremot flytta till HR så jag kan casha in mina barn på den totalt dysfunktionella bostadsmarknaden. De ska inte behöva hålla på som jag har gjort. Jag har fått NOLL ören av mina föräldrar och sitter nu i en rätt bra sits med tanke på det. Allt för egen maskin.
Jag har heller inte fått nån hjälp att köpa min bostad av mina föräldrar. Jag tror detta är ett nytt påfund som kommit med GenZ. Men man kan nog inte lasta barnen för det, det är situationen som gör att de annars får bo hemma väldigt länge...

Kentvirulent skrev:
Enbart för barnens skull och deras skolgång.

Så fort de flyttat kommer jag ta en HR på typ Östermalm för 10k i månaden och ha kvar landstället.

Att lägga en massa tid på ett hus tycker jag är hemskt. Finns 1 miljon saker jag hellre lagt min tid på. Mina barn inte minst
Kentvirulent skrev:
Är väl inte konstigt att man ser om sitt boende och investering? Du slutar väl inte städa hemma för att det är tråkigt? Eller tvätta dig?

Det är väldigt viktigt för mig att jag behåller eller förbättrar husets värde. När barnen är stora ska jag kunna casha in dem big time i de boenden de vill ha. Hur jag bor är givetvis sekundärt mina barn

I bra områden nära stan i Stockholm kostar trevliga hus upp mot 20 msek. Allt under det är i princip bara ett tak över huvudet för mig. Känner noll för husen i sig.

I de områden där man får ett fantastiskt hus för 10-12 msek så är man halvvägs till Kiruna eller Malmö. Där vill jag inte bo.

Av samma anledning avskyr jag att äga en privat bil med allt jäkla tjafs det innebär.
Kentvirulent skrev:
Verkligen inte standard med bergvärme. Många nära stan, tex Bromma eller Gamla Enskede, ligger på rätt små tomter där det är risk för problem om alla borrar bergvärme.

De som köper hus för +20 msek struntar i om elräkningen blir några tusen högre per år. Husen på dessa fastigheter är inte värda mycket. 90% av värdet är marken.

Nej jag kör en tjänstebil som kostar mig 1500 kr per månad ink el. Det är frugans privata bil som strular trots att den bara gått 5-6k mil.

Hade aldrig bränt pengar på en Audi eller Bmw etc privat. Skulle aldrig köpa en heller. Däremot åker jag hellre till Seychellerna än till Benidorm.

Hyresrätt i city och landställe hade jag absolut haft hela livet utan barn. Då slipper jag en privat bil dessutom.

A
Kentvirulent skrev:
Bostäder är fortfarande groteskt övervärderade i Sverige.
Du får nog vidga dina vyer lite, det finns områden i södra Sverige där det går att köpa fastigheter där det är installerat BVP i husen för en bit under 1,5milj, det är troligen i Stockholm som du håller till med tanke på dina övervärderade fastigheter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Sveriges avsaknad av fastighetsskatt har bidragit till att bostadspriserna ökat enorm vilket i princip inte gynnar någon (annat än barnlösa som ska casha ut och flytta utomlands).

En starkt bidragande orsak till detta är det låga taket på fastighetsskatt. Sverige står ut extremt i en internationell kontext här. Även lågskatteländer som USA har en mkt högre property tax än Sverige. Danmark har 1% av marknadsvärdet upp till 3m dkk och 3% däröver.

Nu kommer många få spel och berätta hur sjukt det är med fastighetsskatt. Dock så har effekten bara blivit en bostadsbubbla och istället för skatt betalar ni samma pengar i räntekostnader. Skatten är dessutom densamma konjunktur medan en ny kris som skulle leda till 6-7% ränta sannolikt sänkt hela Sveriges ekonomi.

I samband med att man återinför fastighetsskatten tas reavinstskatten bort. Sverige är det enda land i europa som beskattar vinst på ens primära bostad. Vi tar även bort lagfartsskatten, höjer momsen och tar bort all statlig skatt på arbete så att den högsta marginalskatten blir typ 30%.

Sverige behöver fler arbetade timmar, högre produktivitet och folk som är beredda att flytta.
Dom höga priserna beror mer på att det byggs för lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.