5 982 läst · 68 svar
6k läst
68 svar
Asbest i plastmatta
Vi ska helt klart skicka in på sanering. Var prislappen utifrån storlek på matta eller rum? Jag väntade mig en kostnad på minst 100.000kr. Vår matta är också 25kvm, men vi har öppen planlösning… det som skiljer är ju att vi verkar ha kork mellan plasten och spånskivan, men vet inte om det säger något.A ASBJER skrev:Förstår din oro. Vår lilla tjej va 6 månader när vi upptäckte detta under vår köksrenovering. Men vi tog det säkra före det osäkra att skicka in prov och när vi då fick reda på att det va asbest vågade vi faktiskt inte riva i det själva för henne skull! Utan rätt kunskap och rätt utrustning. Men fick också lugnat mina nerver av killen som sanerade att viss snabb och mindre exponering av asbest inte är någon risk. Det är när man river/slipar i materialet som dem farliga fibrerna frisätts och kan stanna kvar i luften. Tyvärr va saneringen en saftig kostnad på 23.000!!!! Beräknat på vår matta som va 25kvm..
i vårt golv hade vi väldigt mycket vitt/grått under som ser ut som papp. Och det va alltså det som va asbesten. Vi hade samma lim som på er bild och det va där ingen asbest i utan det satt i själva mattan..
Ja. Man har ju funnit samband mellan äggstockscancer och användandet av barnpuder förorenat med asbest, men inte bara den vägen. Det är pågående. Står mycket mer om det än jag kopierat in här. Kolla länken för att få hela bilden.D Dilato skrev:Det var det jävligaste, så i princip kan alla fibrer överföras via moderkakan..
Men, är asbestfibrer i blodet eller andra organ än lungorna farligt, vad säger vetenskapen om det?
Själv är jag (min generation) uppväxt med asbest i luften runt om mig/oss och trots att jag började röka som 7-åring har jag som 69- åring fortfarande bra lungor och ingen jag känner har drabbats av asbestos.
Visst, det finns en risk men för den dom inte utsätts för exponering ofta eller mycket är risken minimal.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8137273/
In 2017, ovarian cancer due to asbestos exposure was designated a new, and thereby the first, gynaecological occupational disease in Germany. Asbestos is a naturally occurring mineral fibre with an annual usage in Germany of 160 000 – 180 000 metric tonnes in the 1960s and 1970s. The carcinogenicity of asbestos for the target organs lungs, larynx, pleura including pericardium, and peritoneum including tunica vaginalis testis has been clearly established for many years. Recent meta-analyses of data from cohort studies have demonstrated that the risk of ovarian cancer roughly doubles in women with occupational exposure to asbestos. Since the group of people with double the risk of developing lung cancer due to work-related asbestos exposure has a 2.25-fold increased risk of mortality from ovarian cancer on average, work-related ovarian cancer has been assigned the same recognition requirements as in occupational lung (and laryngeal) cancer. Thus, gynaecologists must obtain a thorough history of occupational exposure to asbestos, even if it may have taken place long in the past. The law mandates that suspected such cases must be reported to the Statutory Accident Insurance carrier or the State Occupational Safety and Health Agency.
Nejdå dem räknade kostnad på storleken på mattan.. vi har också helt öppen planlösning över hela undervåningen där mattan låg. Men han tejpade in sig just där mattan låg. Och satt ut sin sluss och drog ut luftslangen till fläkten genom närmsta dörr. När han va klar torkade han av alla ytor samtidigt som hans typ av ozonrengörare va igång och drog ut allt ur luften. Vi sov borta över natten då han hade rivit bort mattan.. Det kändes väldigt tryggt att åka hem med vår lilla tjej igen när vi visste det va ordentligt gjort.. Det du kan göra om du är orolig är att blöttorka i omgångar dem ytor i närheten av stället där ni rivit. Golv, väggar, fönsterkarmar och handtag osv. Och sedan vädra. Samt spreja vatten på ytorna där man redan rivit. Vissa tycker man överdriver men det gjorde jag för att lugna mina nerver ☺️
linnwidmark skrev:
Vi ska helt klart skicka in på sanering. Var prislappen utifrån storlek på matta eller rum? Jag väntade mig en kostnad på minst 100.000kr. Vår matta är också 25kvm, men vi har öppen planlösning… det som skiljer är ju att vi verkar ha kork mellan plasten och spånskivan, men vet inte om det säger något.
Vi har ju inte rivit i själva mattan än utan bara gips på väggar och en regel som var fastskruvad i mattan, men det kanske räcker för att stöka till 😥 Ja visar det sig vara asbest så landar vi nog i att låta proffsen sköta det istället. Vi har ett badrum i original vi ska hantera efter kommande föräldraledighet så det det blir ju en spännande historia det här 😅 som tur är bor mina föräldrar på samma gata så då kan vi smita över och bo där 🙏A ASBJER skrev:Nejdå dem räknade kostnad på storleken på mattan.. vi har också helt öppen planlösning över hela undervåningen där mattan låg. Men han tejpade in sig just där mattan låg. Och satt ut sin sluss och drog ut luftslangen till fläkten genom närmsta dörr. När han va klar torkade han av alla ytor samtidigt som hans typ av ozonrengörare va igång och drog ut allt ur luften. Vi sov borta över natten då han hade rivit bort mattan.. Det kändes väldigt tryggt att åka hem med vår lilla tjej igen när vi visste det va ordentligt gjort.. Det du kan göra om du är orolig är att blöttorka i omgångar dem ytor i närheten av stället där ni rivit. Golv, väggar, fönsterkarmar och handtag osv. Och sedan vädra. Samt spreja vatten på ytorna där man redan rivit. Vissa tycker man överdriver men det gjorde jag för att lugna mina nerver ☺️
Jag är 30 år och orolig för det mesta kopplat till hälsan nu för tiden. Det är väl nackdelen med internet och den snabba informationsspridningen 😂D Dilato skrev:Det var det jävligaste, så i princip kan alla fibrer överföras via moderkakan..
Men, är asbestfibrer i blodet eller andra organ än lungorna farligt, vad säger vetenskapen om det?
Själv är jag (min generation) uppväxt med asbest i luften runt om mig/oss och trots att jag började röka som 7-åring har jag som 69- åring fortfarande bra lungor och ingen jag känner har drabbats av asbestos.
Visst, det finns en risk men för den dom inte utsätts för exponering ofta eller mycket är risken minimal.
Okej men då behöver du inte oroa dig i onödan! Jag stod och rev upp ena hörnet i vår matta och ”knäckte” upp bitar så jag blev väldigt nojig, (och då va det asbest med) 😅 men killen som va här och sanerade lugnade mig och sa att mindre exponeringar inte är farliga utan det är när man står i det en längre period och ofta och andas in det.
Det är ju perfekt då får ni gå över till föräldrarna och låta någon annan göra slitgörat! Man har tillräckligt med jobb ändå under en renovering och dessutom med småbarn 🥵
Det är ju perfekt då får ni gå över till föräldrarna och låta någon annan göra slitgörat! Man har tillräckligt med jobb ändå under en renovering och dessutom med småbarn 🥵
Jag är uppväxt med ett otal numera kända gifter i miljön ( lösningsmedelsbaserad målarfärg, kreosotimpregnerat trä, hormoslyr mot ogräs, asbest i bromsbelägg och allt annat)..men vi är många som trots allt detta överlevt utan minsta symptom.linnwidmark skrev:
Det är naturligtvis bra att skydda sig mot kända faror om det går, men man behöver inte överdriva faran och drabbad av panik heller, det blir ofta bara svindyrt utan speciellt mycket bättre resultat i slutändan.
Får skicka in provet imorgon och hoppas på svar på tisdag 🙏 förstår att du blev orolig då😥 jag skrattar åt mig själv nu när jag får upp ”Dubai choklad” på mina sociala medier överallt och bara tänker att det ser ut som asbest 😂A ASBJER skrev:Okej men då behöver du inte oroa dig i onödan! Jag stod och rev upp ena hörnet i vår matta och ”knäckte” upp bitar så jag blev väldigt nojig, (och då va det asbest med) 😅 men killen som va här och sanerade lugnade mig och sa att mindre exponeringar inte är farliga utan det är när man står i det en längre period och ofta och andas in det.
Och många som förlorat till sviterna av lungcancer, i min familj också tyvärr. Nej det kommer väl visa sig att man får cancer av Pepsi max om 30 år och då är jag väl körd oavsett.D Dilato skrev:Jag är uppväxt med ett otal numera kända gifter i miljön ( lösningsmedelsbaserad målarfärg, kreosotimpregnerat trä, hormoslyr mot ogräs, asbest i bromsbelägg och allt annat)..men vi är många som trots allt detta överlevt utan minsta symptom.
Det är naturligtvis bra att skydda sig mot kända faror om det går, men man behöver inte överdriva faran och drabbad av panik heller, det blir ofta bara svindyrt utan speciellt mycket bättre resultat i slutändan.
Haha relaterar hundra %!! Det ända som fanns i mitt huvud efter att jag rivit i mattan va asbest. Hade t.o.m svårt att sova för det.. 😅 Men oroa dig inte i onödan , det är ingen skada skedd och det är bra att man kollar upp det! Håller tummarna för att ni får ett snabbt svar. Och att det är negativt. Evema hade även express , dock va det lite dyrare än standard prov. Lite segt att vänta när man bara vill fixa , men värt att slippa oron.linnwidmark skrev:
1979 förbjöds asbest, men man fick använda upp lagren fram till 1982. Det har säkert slunket förbi en del efter detta, om inte annat så via import. Hur stor sannolikhet det är att olika hus innehåller asbest efter 79 får man avgöra själv, men det finns egentligen ingen anledning att gissa, kostar inte mycket att få det analyserat.MultiMan skrev:
1978 hade man ju redan börjat förbjuda olika sorters asbest och visste att det var farligt. Är huset byggt 1978 tror jag det är mindre sannolikt att det är asbest, även om det är precis i brytpunkten.
När jag googlade sa Svt bl a såhär i en artikel:
"1976 kom ett första förbud mot den farligaste asbestformen – kroki-dolit även kallad ”blå asbest”.
Totalt förbud blev det 1982.
Men med fördelarna med asbest vid nybyggnation i åtanke – kan man utgå från att i nästan alla större byggnader uppförda före 1977 – har asbest använts i någon form."
Som sagt:I Ironside skrev:1979 förbjöds asbest, men man fick använda upp lagren fram till 1982. Det har säkert slunket förbi en del efter detta, om inte annat så via import. Hur stor sannolikhet det är att olika hus innehåller asbest efter 79 får man avgöra själv, men det finns egentligen ingen anledning att gissa, kostar inte mycket att få det analyserat.
MultiMan skrev:
För att få diagnosen asbestos krävs långvarig exponering för asbest(och i vissa fall en miljöanamnes), vilket kan orsaka ärrbildning i lungorna som kan ses på röntgen eller datortomografi. Det finns en stor gråskala av andningsproblem kopplade till asbestexponering, men vissa tillstånd kan vara svåra att diagnostisera. Vi pratar trots allt om extremt små fibrer som inte syns med blotta ögat och som kan stanna kvar i lungorna och orsaka skador över tid.D Dilato skrev:Det var det jävligaste, så i princip kan alla fibrer överföras via moderkakan..
Oj, 90 % asbest – det måste ha varit någon form av asbesthaltig avjämningsmassa, underlagsmatta eller sprutasbest. Sådant kan frigöra stora mängder asbestfibrer, så det var helt rätt att låta en fackman sköta saneringen.A ASBJER skrev:Hej!
Vi hade liknande i vårt hus byggt 1973 under vår plastmatta i köket. Det behöver ej sitta i enbart limmet utan kan även sitta i ett av dem flera lagerna i mattan. I vårt fall var det lagret som va vitt/grått underst och som känns lite som att man kan knäcka sönder det. Vi tog ut en liten bit och skickade in till Evema för analys (kostade ca 550kr och tog ca 4dagar att få svar) och det visade sig vara 90% asbest. Vi tog sedan in en saneringsfirma för att plocka väck mattan åt oss och slipa bort alla limrester. Kändes säkert och seriöst då dem tejpade in hela området där mattan låg och hade en speciell fläkt som renade luften samtidigt från alla asbestfibrer som kommer upp när man river bort mattan. Och en sluss dem kunde gå ut ur och ta av sig i för att inte dra med det ut i resten av huset. Tog ett par timmar och kostade en del men värt det för att slippa oron om att få i sig asbest.
Många som tyvärr inte vet om detta och river i det själva. Det finns även i fler olika typer av material i hus byggda i tidigare årtal. Så kan vara bra att kolla upp innan man river själv i det.
Lycka till!![]()