5 982 läst · 68 svar
6k läst
68 svar
Asbest i plastmatta
Min man tycker det mörka ser ut som flytspackel och att det är gula limrester. Med hänsyn till att vi både har en treåring i huset och en till på väg så vill man ju försöka ha lite koll…
Ja vi kommer att göra det med. Men tänkte om flera svarar att ”så hade vi också det var ingen asbest” så skulle jag vara mindre orolig att jag redan utsatt bebis i magen och 3-åeingen för det.MultiMan skrev:
Det är ju redan försent att oroa sig så släpp det.linnwidmark skrev:
Behandla det som om det vore asbest när ni tar bort det, men överdriv inte faran, så himla farligt är inte eventuell asbest i den formen ni har där.
Svartlim är svart på riktigt, jag har det i mitt hus och det du visar är inte det.
.
Med hänsyn till att jag är gravid och vi har småbarn då? Kanske Borde jag och barnet i sådana fall flytta ut i några dagar?D Dilato skrev:
Hej!
Vi hade liknande i vårt hus byggt 1973 under vår plastmatta i köket. Det behöver ej sitta i enbart limmet utan kan även sitta i ett av dem flera lagerna i mattan. I vårt fall var det lagret som va vitt/grått underst och som känns lite som att man kan knäcka sönder det. Vi tog ut en liten bit och skickade in till Evema för analys (kostade ca 550kr och tog ca 4dagar att få svar) och det visade sig vara 90% asbest. Vi tog sedan in en saneringsfirma för att plocka väck mattan åt oss och slipa bort alla limrester. Kändes säkert och seriöst då dem tejpade in hela området där mattan låg och hade en speciell fläkt som renade luften samtidigt från alla asbestfibrer som kommer upp när man river bort mattan. Och en sluss dem kunde gå ut ur och ta av sig i för att inte dra med det ut i resten av huset. Tog ett par timmar och kostade en del men värt det för att slippa oron om att få i sig asbest.
Många som tyvärr inte vet om detta och river i det själva. Det finns även i fler olika typer av material i hus byggda i tidigare årtal. Så kan vara bra att kolla upp innan man river själv i det.
Lycka till!
Vi hade liknande i vårt hus byggt 1973 under vår plastmatta i köket. Det behöver ej sitta i enbart limmet utan kan även sitta i ett av dem flera lagerna i mattan. I vårt fall var det lagret som va vitt/grått underst och som känns lite som att man kan knäcka sönder det. Vi tog ut en liten bit och skickade in till Evema för analys (kostade ca 550kr och tog ca 4dagar att få svar) och det visade sig vara 90% asbest. Vi tog sedan in en saneringsfirma för att plocka väck mattan åt oss och slipa bort alla limrester. Kändes säkert och seriöst då dem tejpade in hela området där mattan låg och hade en speciell fläkt som renade luften samtidigt från alla asbestfibrer som kommer upp när man river bort mattan. Och en sluss dem kunde gå ut ur och ta av sig i för att inte dra med det ut i resten av huset. Tog ett par timmar och kostade en del men värt det för att slippa oron om att få i sig asbest.
Många som tyvärr inte vet om detta och river i det själva. Det finns även i fler olika typer av material i hus byggda i tidigare årtal. Så kan vara bra att kolla upp innan man river själv i det.
Lycka till!
Tack! Det jag är orolig för. Har du någon bild på det vita lagret du beskriver? Vi ser inget lager med ”fibrer” i. Vad kostade det att ta in en sanerare? Min man har varit med om sanering på jobbet så han tänkte göra det själv i så fall.
Ditt ännu inte födda barn kan inte drabbas av (asbest)fibrer i lungorna.linnwidmark skrev:
Se till att det inte dammar och håll er borta från aktiviteten utan andningsmask så är risken extremt låg att något problem överhuvudtaget existerar.
Oron för asbest är ofta farligare än substansen själv, det ska mycket till att skadas av tillfällig exponering av asbest i begränsad mängd med normal skyddsåtgärd.
Tyvärr verkar du ha fel och asbest kan överföras via moderkakan, iaf enligt dessa studier nedan.D Dilato skrev:Ditt ännu inte födda barn kan inte drabbas av (asbest)fibrer i lungorna.
Se till att det inte dammar och håll er borta från aktiviteten utan andningsmask så är risken extremt låg att något problem överhuvudtaget existerar.
Oron för asbest är ofta farligare än substansen själv, det ska mycket till att skadas av tillfällig exponering av asbest i begränsad mängd med normal skyddsåtgärd.
Är modern orolig tycker jag absolut hon ska hålla sig borta från platsen tills den är sanerad. Jag hade varit tacksam för en så omtänksam mamma!
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1511671/
Digests of lungs, liver, and placenta from five stillborn infants of 22 to 38 weeks gestational age were examined for asbestos and other fibers using light and electron microscopy, energy dispersive X-ray analysis, and selected area diffraction analysis. Uncoated chrysotile asbestos fibers were found in the digests of at least one of the three tissues examined from each stillborn infant. The asbestos fiber burdens ranged from 71,000 to 357,000 fibers/g wet tissue. Most of the fibers were small, with the mean length ranging from 0.83 to 2.53 microns. While appreciable numbers of uncoated chrysotile fibers were present, no coated asbestos fibers were found in any of the stillborns. Both coated and uncoated nonasbestos fibers were found in at least one of the tissue digests of all five stillborns. The uncoated nonasbestos fibers were characterized as aluminum silicates, diatomaceous earth fragments, or other fibers. The coated nonasbestos fibers or ferruginous bodies were consistent with being formed on diatomaceous earth fragments, black carbon cores, or sheet silicate cores. Since the placenta is the only route of communication between the fetus and the outside environment, our findings strongly suggest a transplacental transfer of asbestos and other fibers in humans.
Usch vad läskigt. Nej jag och dottern håller oss borta men än så länge är det ingen höjd risk då vi inte börjat riva materialet har jag förstått? Det var dock redan trasigt på vissa ställen som ni ser på bilderna.MultiMan skrev:
Tyvärr verkar du ha fel och asbest kan överföras via moderkakan, iaf enligt dessa studier nedan.
Är modern orolig tycker jag absolut hon ska hålla sig borta från platsen tills den är sanerad. Jag hade varit tacksam för en så omtänksam mamma!
[länk]
Digests of lungs, liver, and placenta from five stillborn infants of 22 to 38 weeks gestational age were examined for asbestos and other fibers using light and electron microscopy, energy dispersive X-ray analysis, and selected area diffraction analysis. Uncoated chrysotile asbestos fibers were found in the digests of at least one of the three tissues examined from each stillborn infant. The asbestos fiber burdens ranged from 71,000 to 357,000 fibers/g wet tissue. Most of the fibers were small, with the mean length ranging from 0.83 to 2.53 microns. While appreciable numbers of uncoated chrysotile fibers were present, no coated asbestos fibers were found in any of the stillborns. Both coated and uncoated nonasbestos fibers were found in at least one of the tissue digests of all five stillborns. The uncoated nonasbestos fibers were characterized as aluminum silicates, diatomaceous earth fragments, or other fibers. The coated nonasbestos fibers or ferruginous bodies were consistent with being formed on diatomaceous earth fragments, black carbon cores, or sheet silicate cores. Since the placenta is the only route of communication between the fetus and the outside environment, our findings strongly suggest a transplacental transfer of asbestos and other fibers in humans.
Det var det jävligaste, så i princip kan alla fibrer överföras via moderkakan..MultiMan skrev:
Tyvärr verkar du ha fel och asbest kan överföras via moderkakan, iaf enligt dessa studier nedan.
[länk]
Men, är asbestfibrer i blodet eller andra organ än lungorna farligt, vad säger vetenskapen om det?
Själv är jag (min generation) uppväxt med asbest i luften runt om mig/oss och trots att jag började röka som 7-åring har jag som 69- åring fortfarande bra lungor och ingen jag känner har drabbats av asbestos.
Visst, det finns en risk men för den dom inte utsätts för exponering ofta eller mycket är risken minimal.
Redigerat:
Förstår din oro. Vår lilla tjej va 6 månader när vi upptäckte detta under vår köksrenovering. Men vi tog det säkra före det osäkra att skicka in prov och när vi då fick reda på att det va asbest vågade vi faktiskt inte riva i det själva för henne skull! Utan rätt kunskap och rätt utrustning. Men fick också lugnat mina nerver av killen som sanerade att viss snabb och mindre exponering av asbest inte är någon risk. Det är när man river/slipar i materialet som dem farliga fibrerna frisätts och kan stanna kvar i luften. Tyvärr va saneringen en saftig kostnad på 23.000!!!! Beräknat på vår matta som va 25kvm..linnwidmark skrev:
i vårt golv hade vi väldigt mycket vitt/grått under som ser ut som papp. Och det va alltså det som va asbesten. Vi hade samma lim som på er bild och det va där ingen asbest i utan det satt i själva mattan..