5 982 läst · 68 svar
6k läst
68 svar
Asbest i plastmatta
Nja, asbestfibrer är inte synliga och om vi skulle prata om enstaka fiber så skulle materialet troligen klassas som att inte innehålla asbest. Asbestfibrer är extremt små, 1 gram asbest kan innehålla miljarder fibrer. Och ja, vi utsätts för asbestfibrer dagligen, men det är den kumulativa mängden och tid som räknas, där är det individuellt hur mycket som krävs för att en person ska börja få symtom.S Stefan1972 skrev:Man behöver ju inte överdriva saken heller........det är ju inte så att fibrer kommer att spridas så fort det blir synligt. Det är ju ändå bundet i materialet och även om nån enstaka fiber kommer på avvägar så får man ju ändå komma ihåg att det finns mätbara spår i luften omkring oss 24/7 också........Det är ju inte så att det finns noll spår när man inget vet och så fort nån matta kommer fram så blir allt kontaminerat och det riktigt väller fram....
Medlem
· Västernorrland
· 11 188 inlägg
Jo men det är just det här med sannolikheten.......Det finns ingen på detta klot som kan säga att jaha du fick cancer för att du rev bort en matta 2022 samtidigt som du kan åka på cancer helt genetiskt. Hela livet är en enda stor risk.......Det som gör att det blir så snett är ju att många verkligen tror att en enda fiber verkligen kommer att se till att jag och särskilt mina barn utsätts och man dör av det. Riktigt så fungerar det ju inte............Naturligtvis ska man behandla det med respekt och skydda sig på normalt vis men samtidigt kan man inte heller jämföra sig med de som sanerar professionellt, de hanterar dylikt hela dagarna kanske och står mitt uppe i gammalt damm och gud vet allt i trånga utrymmen. Riktigt den skyddsbiten behöver ju inte en privatperson tänka på för att man river ut en matta tex. Sunt förnuft räcker långt och man ska inte gå omkring och tänka på vad det ev kan göra med nära och kära. Det gör ju saken bara värre........Det har ju till och med pratats om att regnvatten från dylika tak bär med sig fibrer och orsakar saker och ting men det fick de visst släppa helt för det gick inte att bevisa ens........I Ironside skrev:Nja, asbestfibrer är inte synliga och om vi skulle prata om enstaka fiber så skulle materialet troligen klassas som att inte innehålla asbest. Asbestfibrer är extremt små, 1 gram asbest kan innehålla miljarder fibrer. Och ja, vi utsätts för asbestfibrer dagligen, men det är den kumulativa mängden och tid som räknas, där är det individuellt hur mycket som krävs för att en person ska börja få symtom.
Nej, asbest kan inte jämföras med "vanligt" byggdamm, och det finns goda skäl till varför särskilda riktlinjer finns.S Stefan1972 skrev:Jo men det är just det här med sannolikheten.......Det finns ingen på detta klot som kan säga att jaha du fick cancer för att du rev bort en matta 2022 samtidigt som du kan åka på cancer helt genetiskt. Hela livet är en enda stor risk.......Det som gör att det blir så snett är ju att många verkligen tror att en enda fiber verkligen kommer att se till att jag och särskilt mina barn utsätts och man dör av det. Riktigt så fungerar det ju inte............Naturligtvis ska man behandla det med respekt och skydda sig på normalt vis men samtidigt kan man inte heller jämföra sig med de som sanerar professionellt, de hanterar dylikt hela dagarna kanske och står mitt uppe i gammalt damm och gud vet allt i trånga utrymmen. Riktigt den skyddsbiten behöver ju inte en privatperson tänka på för att man river ut en matta tex. Sunt förnuft räcker långt och man ska inte gå omkring och tänka på vad det ev kan göra med nära och kära. Det gör ju saken bara värre........Det har ju till och med pratats om att regnvatten från dylika tak bär med sig fibrer och orsakar saker och ting men det fick de visst släppa helt för det gick inte att bevisa ens........
Asbest består av extremt små, osynliga fibrer som inte bryts ner. När de väl kommer in i andningsorganen stannar de där resten av livet. Fibrerna tränger in i vävnaden där de orsakar irritation och kan leda till varierande symptom som astma och KOL, m,m. Över tid (20, 30, 40 år) kan exponering för asbest leda till allvarliga sjukdomar som lungcancer och asbestos. Asbest finns naturligt i vår omgivning, vilket innebär att vi alla har en viss mängd asbestfibrer i våra andningsorgan utan att det påverkar oss nämnvärt. Det är imponerande hur mycket kroppen klarar av. Men när man utvecklar en asbestrelaterad sjukdom är det ofta för sent att göra något åt det.
Personligen skulle jag inte vara så orolig över att riva ett tak eller en fasad med asbestplattor om det görs på rätt sätt med korrekt hantering och skyddsutrustning. Däremot skulle jag absolut undvika att riva, slita och slipa asbestmaterial inomhus, även med P3-skyddsmask. Även om en enstaka exponering kanske inte orsakar problem, kan den kumulativa effekten bli ett problem. Det är svårt att säga hur mycket asbest en person tål, i praktiken kan ett enda rivningsjobb, om det görs felaktigt, orsaka sjukdom även om det är ovanligt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 188 inlägg
jag menade inte att det ska jämföras med vanligt damm men på många ställen där man verkligen sanerar asbest så blir det dammigt av just det man sanerar. Att sådana som arbetar med dylikt har sina säkerhetsföreskrifter är ju en sak men man behöver ju inte få det att låta som att en enskild som river ut en matta med nåt ska behöva skydda sig och arbeta på samma sätt.
Mormors bror dog av asbest fastän han hade varit arkitekt och bara besökt byggen där det hanterades asbest.
Det finns också undersökningar som klart visar att antalet fall av asbestrelaterad lungsäckscancer för närvarande ökar stadigt bland personer som är födda efter att asbest förbjöds. För att de inte har lärt sig att vara försiktiga.
Man skal absolut ta risken på allvar.
Samtidigt så finns det litet asbest i all luft och det stora flertalet dör inte av det.
Gjort är gjort. Minimera fortsatt exponering och se till att få det ordentligt sanerat och så går ni vidare i livet i trygg förvissning om att ni har gjort det bättre än tusentals andra och statistiskt sett har närmast obefintlig risk att drabbas.
Det finns också undersökningar som klart visar att antalet fall av asbestrelaterad lungsäckscancer för närvarande ökar stadigt bland personer som är födda efter att asbest förbjöds. För att de inte har lärt sig att vara försiktiga.
Man skal absolut ta risken på allvar.
Samtidigt så finns det litet asbest i all luft och det stora flertalet dör inte av det.
Gjort är gjort. Minimera fortsatt exponering och se till att få det ordentligt sanerat och så går ni vidare i livet i trygg förvissning om att ni har gjort det bättre än tusentals andra och statistiskt sett har närmast obefintlig risk att drabbas.
Det hade varit värdefullt för kunskapsspridningen om du kunde dela med dig av provsvaret, om du nu skickar på analys dvs.
Många som googlar asbest får träffar här på Byggahus och det har varit stor spridning av oseriös information tidigare.
Många som googlar asbest får träffar här på Byggahus och det har varit stor spridning av oseriös information tidigare.
Hej igen!
Absolut vi kör en uppdatering!
Skickade in en liten bit av alla lager av matta och limmet till Evema. Kan verkligen rekommendera dem då det var väldigt enkelt att skriva ut formulär från deras hemsida , fylla i och skicka den tillsammans med det du vill få analyserat med posten.
Vi fick svar under gårdagen att vår matta innehåller asbest. Alltså är det så att mattans baksida (det vita) är en såkallad asbestbaksida med en väldigt hög koncentration av asbest. Är den klistrad så delar den sig gärna och halva mattans baksida blir kvar på underlaget. Vilket kommer behöva skrapas bort.
Detta ska man utan rätt kunskap och utrustning gärna inte riva i själva och vi har nu tagit kontakt med ett företag för sanering och detta ska gå på ca 23000kr.. Golvet är ca 20kvm
Vi har även märkt av att det är väldigt många som ej har vetskap om att det ens kan finnas asbest i själva plastmattan. Har också skickat bild till två hantverkare för utlåtande som sagt att det endast är limmet som kan innehålla asbest! Men nu är jag glad att jag läste på och följde magkänslan och skickade in för analys.
Skickade in en liten bit av alla lager av matta och limmet till Evema. Kan verkligen rekommendera dem då det var väldigt enkelt att skriva ut formulär från deras hemsida , fylla i och skicka den tillsammans med det du vill få analyserat med posten.
Vi fick svar under gårdagen att vår matta innehåller asbest. Alltså är det så att mattans baksida (det vita) är en såkallad asbestbaksida med en väldigt hög koncentration av asbest. Är den klistrad så delar den sig gärna och halva mattans baksida blir kvar på underlaget. Vilket kommer behöva skrapas bort.
Detta ska man utan rätt kunskap och utrustning gärna inte riva i själva och vi har nu tagit kontakt med ett företag för sanering och detta ska gå på ca 23000kr.. Golvet är ca 20kvm
Vi har även märkt av att det är väldigt många som ej har vetskap om att det ens kan finnas asbest i själva plastmattan. Har också skickat bild till två hantverkare för utlåtande som sagt att det endast är limmet som kan innehålla asbest! Men nu är jag glad att jag läste på och följde magkänslan och skickade in för analys.
Redigerat:
Tack för uppdateringen! Det är alltid lärorikt att se hur asbestmaterialen kan se ut i ”verkligheten” 🙂 Vi renoverar gammalt hus som har renoverats många gånger under åren, så det dyker upp frågetecken överallt.A ASBJER skrev:Hej igen!
Ja då var det som jag anade! Skönt att veta och inte få reda på det i efterhand när man stått och slipat bort fanskapet. I mitt fall så satt vinylmattan limmad på masonit så man kunde ta ut hela stycken utan att pappen separerade sig. Riktig otäck papp den där. Har även en liknande matt vit papp bakom en elcentral den är rejält naggad i kanterna, känns inte så kul.A ASBJER skrev:Hej igen!
Nu är det bara att blicka framåt, lycka till!
Hus byggt 1978 med original plastmatta. Ser det ut att vara asbest? Oerfarna 90-talister vad gäller asbest här.
Nej min man tycker inte han gör det. Jag vet nästintill ingenting om hur asbest ser ut. Min man råkade ut för en rejäl asbestsituation på jobbet och där tyckte han man såg fibrer mycket tydligare.
1978 hade man ju redan börjat förbjuda olika sorters asbest och visste att det var farligt. Är huset byggt 1978 tror jag det är mindre sannolikt att det är asbest, även om det är precis i brytpunkten.
När jag googlade sa Svt bl a såhär i en artikel:
"1976 kom ett första förbud mot den farligaste asbestformen – kroki-dolit även kallad ”blå asbest”.
Totalt förbud blev det 1982.
Men med fördelarna med asbest vid nybyggnation i åtanke – kan man utgå från att i nästan alla större byggnader uppförda före 1977 – har asbest använts i någon form."
"1976 kom ett första förbud mot den farligaste asbestformen – kroki-dolit även kallad ”blå asbest”.
Men med fördelarna med asbest vid nybyggnation i åtanke – kan man utgå från att i nästan alla större byggnader uppförda före 1977 – har asbest använts i någon form."
Läste också något liknande. Vad menar man med större byggnader då? Detta är en fristående villa.MultiMan skrev:
1978 hade man ju redan börjat förbjuda olika sorters asbest och visste att det var farligt. Är huset byggt 1978 tror jag det är mindre sannolikt att det är asbest, även om det är precis i brytpunkten.