A
P Pin skrev:
Fönsterbleck håller väl länge? Inte alltid de måste bytas. Jag behöll de flesta av mina.
Mer estetiskt. Vi vill ha dem vita iom att vi ska måla om fasaden. Nu är de svarta
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Mer estetiskt. Vi vill ha dem vita iom att vi ska måla om fasaden. Nu är de svarta
Ok. Eller måla dem. Men det görs iofs också enklast utifrån, fast inte av de som byter fönster.
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ny Tesla varje år.

Hade chefen för den lokala rörmockar och plattsättarfirman på plats i mitt hus i höstas. Det var bilar som med råge kostade över sjusiffrigt på uppfarten
Hade det känts bättre om de körde en VW ID4 istället för en Tesla? Månadskostnaden för de bilarna är ganska exakt samma beroende på upplägg. Teslan är nästan några hundralappar billigare t o m.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
A
H Holmspel skrev:
Hade det känts bättre om de körde en VW ID4 istället för en Tesla? Månadskostnaden för de bilarna är ganska exakt samma beroende på upplägg. Teslan är nästan några hundralappar billigare t o m.
Jag skiter i vilka bilar de kör. Var bara en reflektion att de som har en hantverkarfirma med några anställda kör bilar som läkare och direktörer inte har råd med.

Det var Tesla model X fö och den börjar ju på 1,3 msek typ. Den andra en gigantisk Land Rover
 
Nu har jag läst igenom tråden och undrar lite om det kan vara sisomså att trådskaparen är känd hos firmorna i området som en besvärlig kund, får lite såna vibbar, och då kommer företagen att ta höjd för detta, om du får offerter så e de ju bara att gå på den billigaste alternativt göra jobbet själv om du tycker offerterna e för dyra och misstänker att dom bara sitter och fikar hos grossist om du tar in dom löpande.
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 5 till
  • Laddar…
L Lars-olov Jonsson skrev:
Nu har jag läst igenom tråden och undrar lite om det kan vara sisomså att trådskaparen är känd hos firmorna i området som en besvärlig kund, får lite såna vibbar, och då kommer företagen att ta höjd för detta, om du får offerter så e de ju bara att gå på den billigaste alternativt göra jobbet själv om du tycker offerterna e för dyra och misstänker att dom bara sitter och fikar hos grossist om du tar in dom löpande.
Håller inte med alls. Rådet att ta in flera offerter och ta den billigaste, eller näst billigaste säger somliga för att den billigaste skulle innebära fusk eller slarv, hjälper inte. Samtliga offerter ligger för högt.

TS problem är inte att vara besvärlig kund. Hela branschens problem är brist på ”besvärliga” kunder, alltså sådana som ställer krav och jämför och ifrågasätter. Upplysta konsumenter, en av de fundamentala ingredienserna i en fri marknad.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Håller inte med alls. Rådet att ta in flera offerter och ta den billigaste, eller näst billigaste säger somliga för att den billigaste skulle innebära fusk eller slarv, hjälper inte. Samtliga offerter ligger för högt.

TS problem är inte att vara besvärlig kund. Hela branschens problem är brist på ”besvärliga” kunder, alltså sådana som ställer krav och jämför och ifrågasätter. Upplysta konsumenter, en av de fundamentala ingredienserna i en fri marknad.
absolut upplysta konsumenter e bara bra, men det finns en kategori och de e den där kunden aldrig blir nöjd och då tar man höjd för det och så misstänker jag att det är i detta fall
 
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Håller inte med alls. Rådet att ta in flera offerter och ta den billigaste, eller näst billigaste säger somliga för att den billigaste skulle innebära fusk eller slarv, hjälper inte. Samtliga offerter ligger för högt.

TS problem är inte att vara besvärlig kund. Hela branschens problem är brist på ”besvärliga” kunder, alltså sådana som ställer krav och jämför och ifrågasätter. Upplysta konsumenter, en av de fundamentala ingredienserna i en fri marknad.
Men om samtliga offerter ”ligger för högt” , är inte det en indikation på att det är runt där priset på att byta fönster ligger? Eller har du bestämt att det är för dyrt?
Finns alltid seriösa och oseriösa utav alla yrkesgrupper (och även kunder).
Har du inte råd så lär dej och gör det själv.
Håller du på likadant när du går in på en mataffär?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Johansson3 skrev:
Men om samtliga offerter ”ligger för högt” , är inte det en indikation på att det är runt där priset på att byta fönster ligger? Eller har du bestämt att det är för dyrt?
Finns alltid seriösa och oseriösa utav alla yrkesgrupper (och även kunder).
Har du inte råd så lär dej och gör det själv.
Håller du på likadant när du går in på en mataffär?
Vi har olika uppfattning om vad för högt pris är. Om det tar två timmar att byta ett fönster och offerterna är beräknade efter fyra eller sex timmar anser jag att priset är för högt. Alternativt kan man se det som att i stället för ett timpris på ca 750 kr är det 1500 kr eller över 2000 kr.

Det är inte frågan om jag har råd, det har jag. Jag kan även själv. Både med fönster och mat. Om det går att få det gjort till halva priset på löpande räkning av någon som inte överdebiterar anser jag att det fasta priset är för dyrt. En marginal för oförutsett är normalt men inte 100%.

Intressant är att tiden för ackord enligt Byggnads har postats i tråden och är två timmar per fönster. Naturligtvis tillkommer sådant som restid, återvinning och liknande. Är det få fönster blir det procentuellt mer av allt runtomkring.

Jag kan vända på frågan. Om alla företag skrev offerter på 10 eller 100 gånger mer, är det fortfarande marknadspriser? Sedan kanske någon är ”billig” och endast offererar 99 eller 90 gånger vad det egentligen kostar.

Jag tror det finns flera orsaker till dessa priser:
Konsumenter har ingen aning om rimligt timpris
Konsumenter har ingen aning om rimlig tidsåtgång
Offerterna ser bättre ut efter ROT avdrag
Dåliga råd om att alltid begära fast pris
Obegriplig prissättning på materialet med märkliga rabattsystem
Stigande huspriser där vi inte brytt oss om kostnaden att renovera då husen ändå ökar ännu mer i värde av sig självt (i attraktiva områden)
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
A Andreas Johansson3 skrev:
Men om samtliga offerter ”ligger för högt” , är inte det en indikation på att det är runt där priset på att byta fönster ligger? Eller har du bestämt att det är för dyrt?
Finns alltid seriösa och oseriösa utav alla yrkesgrupper (och även kunder).
Har du inte råd så lär dej och gör det själv.
Håller du på likadant när du går in på en mataffär?
Konkurensen är helt enkelt för låg om privatkunder. Vid en rimlig jämnvikt borde kostnaden ligga runt nybyggnadslistan x rimligt timpris + påslag på kanske 10-15% om fast pris önskas. Där är vi inte idag.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Erik.Karlsson Erik.Karlsson skrev:
När jag monterar fönster ingår allt. Från leverans av dom till städat slutresultat. Inkluderar körning till tippen och så vidare. Jag har monterat fönster i alla sorters hus. Eternit, puts betong trä tegel mm mm. Har naturligtvis inte räknat men över över 1000 monteringar har jag gjort. Men att säga 1,5 timme per fönster rakt av funkar inte, det kan jag gå i god för.
L Liljeros skrev:
Konkurensen är helt enkelt för låg om privatkunder. Vid en rimlig jämnvikt borde kostnaden ligga runt nybyggnadslistan x rimligt timpris + påslag på kanske 10-15% om fast pris önskas. Där är vi inte idag.
Sen kan du ju genast sluta jämföra med en nybyggnadslista. Du kanske kommer till ett fullt möblerat hus, utan material eller något. Listan du är så förtjust i bygger ju på att allt material, samt fönster redan finns på plats, och i en nyproduktion finns inte ens ett fönster redan monterat.

Alla på detta forum kan ju mer om både priser och hantverk, förstår inte ens varför ni behöver offerter när när ni redan kan allt.
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ursäkta flera trådar men försöker sondera denna jungel.

Vad är rimlig arbetstid för att byta ett fönster!?? Får HELT spridda offerter på detta.

Träfasad

Alla fönster är exakt samma storlek som de som byts. Ingen håltagning eller dylikt.

Inklusive smygar, foder och bleck (ej fönsterbrädor)

Inklusive sophantering

23 fönster ska bytas. 2/3 öppningsbara.

Vissa firmor uppskattar 200 arbetstimmar. Andra drygt 100 arbetstimmar
Bytte fönster för några år sedan. Krångligaste var de som satt tight inmurade i fasadteglet så de räknar jag bort tidsmässigt i din fråga.
De 8 på övervåningen sitter i träfasad och jag fick hjälp av mina tonårsdöttrar att bära upp fönstren. Det tog mig ca 1 tim/fönster att ta bort det gamla och ytterligare 1 tim att sätta upp/dreva/justera det nya samt 1 timme att fixa foder, dvs ca 3tim/fönster - och då var det första gången jag gjort detta.
 
  • Wow
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Erik.Karlsson Erik.Karlsson skrev:
Sen kan du ju genast sluta jämföra med en nybyggnadslista. Du kanske kommer till ett fullt möblerat hus, utan material eller något. Listan du är så förtjust i bygger ju på att allt material, samt fönster redan finns på plats, och i en nyproduktion finns inte ens ett fönster redan monterat.

Alla på detta forum kan ju mer om både priser och hantverk, förstår inte ens varför ni behöver offerter när när ni redan kan allt.
Jag tycker du har helt rätt. Man kan inte slå ut ett offertpris raktav och det med uppskattad timdebitering då det är så mycket mer som inryms i offerpriset än så.
Givetvis ska man jämföra offerter men en hantverkare står inte och vinglar på en stege samt kan inte deponera byggskräp utan att betala för detta som exempel.
Vill man inte betala för dessa tjänster så kan man ju göra det själv, ingen raketforskning att byta fönster men det tar som allt annat både kraft och tid.
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Erik.Karlsson Erik.Karlsson skrev:
Sen kan du ju genast sluta jämföra med en nybyggnadslista. Du kanske kommer till ett fullt möblerat hus, utan material eller något. Listan du är så förtjust i bygger ju på att allt material, samt fönster redan finns på plats, och i en nyproduktion finns inte ens ett fönster redan monterat.

Alla på detta forum kan ju mer om både priser och hantverk, förstår inte ens varför ni behöver offerter när när ni redan kan allt.
Det står fönsterbyte, även om det heter nybyggnadslista. Sedan har jag och några fler i tråden erfarenhet av att dessa tider stämmer bra.
Tabell över aktiviteter och tid för fönsterbyte, inklusive rivning, montering och tillägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Naturligtvis löser företaget logistiken på bästa sätt, tex skicka fönster, foder, lister, bleck mm i förväg i god tid så att allt finns på plats. Detta blir en egen post i offerten som vi kan kalla transport.

Ja förfan jag kan allt och vet bäst. Nu får du ursäkta mig, det låg en lapp i brevlådan från Mockfjärdsfönster. Jag vet vad det kostar så jag skickar med vändande post en förfrågan om de kan byta mina fönster till det pris jag anser är skäligt. De behöver bara acceptera med ett ja. Offerter är för amatörer.
 
P Pin skrev:
Det står fönsterbyte, även om det heter nybyggnadslista. Sedan har jag och några fler i tråden erfarenhet av att dessa tider stämmer bra.
[bild]
Naturligtvis löser företaget logistiken på bästa sätt, tex skicka fönster, foder, lister, bleck mm i förväg i god tid så att allt finns på plats. Detta blir en egen post i offerten som vi kan kalla transport.

Ja förfan jag kan allt och vet bäst. Nu får du ursäkta mig, det låg en lapp i brevlådan från Mockfjärdsfönster. Jag vet vad det kostar så jag skickar med vändande post en förfrågan om de kan byta mina fönster till det pris jag anser är skäligt. De behöver bara acceptera med ett ja. Offerter är för amatörer.
Haha PIN. SAM 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Erik.Karlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.