L Liljeros skrev:
Fast tycker du det är rimligt med 1700kr/h för att anlita en entreprenör för att gjuta en platta? 700kr/h så kan han utan problem ta ut en lön på 300kr/h. Det ger en månadslön runt 50.000kr månad vilket inte är dåligt. Hade vi kommit överens om ett fast pris på 140.000kr hade jag tackat ja alla dagar i veckan, han kunde fortfarande lätt som kompetent yrkesman gjort det snabbare än 200h och då fått ännu högre lön eller haft lite ledigt.

Jag jobbar i princip uteslutande med företagsbygg men tycker det fortfarande är konstigt hur priset kan skilja så extremt mycket. Om jag lämnar pris på ett jobb till en inköpare så vet han ungefär hur lång tid det tar, det är också det han är villig att betala för. Annars tar man in någon annan, som privatperson så är det lite som många skriver att man ska vara tacksam att någon kommer och ens gör jobbet och får betala kanske det dubbla eller trippla
Nej det låter inte rimligt.
Men du tar hela summan som han ville ha och delar det med timmarna han sa.
Så 350k bara för arbetet? Så skulle du få stå för materialet själv?
Sen är det inte många företagare som kan ta ut en lön på 50k i månaden om de fakturerar 700kr i timman. Visst, har du inte en lokal, revisor, försäkringar, verktyg, bil mm så kanske det går 😂
 
A Andreas Johansson3 skrev:
Nej det låter inte rimligt.
Men du tar hela summan som han ville ha och delar det med timmarna han sa.
Så 350k bara för arbetet? Så skulle du få stå för materialet själv?
Sen är det inte många företagare som kan ta ut en lön på 50k i månaden om de fakturerar 700kr i timman. Visst, har du inte en lokal, revisor, försäkringar, verktyg, bil mm så kanske det går 😂
Totala offerten var på 500.000kr, totala kostnaden för mig blev 220.000kr. Betvivlar inte att han som betydligt större kund hade kunnat köpa in materialet billigare än mig och därmed fått lite inkomster även på det.

Dryga 50.000kr är inte på något sätt orealistiskt om man som ensam/fåmansföretagare fakturerar 700kr/h
Räknar man med att man lägger 20h på admin så kan man nog fakturera alla fall 150 i månaden, nu tror jag att dom flesta har fler timmars än så. Du får då in 1150.000kr och har en lönekostnad på kanske 900.000kr, man har nog inga höga lokalkostnader och bilen och verktygen betalas ju av den obligatoriska posten på fakturan för servicebil så övriga poster och lite vinst ska nog 250.000kr räcka till…

Man kanske inte kan åka runt i en ny Dodge Ram men det är inte orealistiskt att få ut en bra lön på 600-700kr/h fakturerat
 
A Andreas Johansson3 skrev:
Jag har sett fönsterbyten som varit billiga och även fönsterbyten som varit dyra. Att det viktigaste är att det ska va så billigt som möjligt brukar resultera i dåliga hantverkare och dåliga resultat. Borde man inte bry sej mer om vad man får för pengarna?
Ett helt bekymmerslöst fönsterbyte där inte kunden behöver göra nåt som blir bra eller ett fönsterbyte där de får bära, kasta skräp, ta in 100st offerter, gnälla av sej på bygga hus och med otur kanske inte alls blir bra (men billigt). Vilket väljer du?
Tur att folk har olika värderingar här i livet, jag hade lagt ner företaget för längesen om alla va som du.
Jag har monterat fönster i många år (ej huvudsyssla) men många tusen har det blivit.
Jag har flera kommande fönsterjobb trots att jag aldrig har fakturerat 2-3 timmar per enhet.
Vad är det för problem med mig, och om alla skulle vara som mig, vilket är osannolikt?

Att arbetet är bra utfört är en självklarhet. Pris har ingen koppling till kvalitet. Flera av de stora fönsterföretagen tar mycket betalt och sedan lägger de ut arbetet på den som begär minst betalt. Ofta utländsk arbetskraft.

Det är ju precis det jag säger att nästan alla offererar som du, tar höjd för att allt ska strula när i själva verket de flesta småhus byggda de senaste 50 åren är enkla att byta fönster på.

Ta in många offerter har jag ju skrivit flera gånger att det är meningslöst. Jag tog in en offert när jag bytte fönster.

Att själv köra det gamla till ÅVC är ett enkelt sätt att spara lite pengar. Helt frivilligt naturligtvis, men kan vara lämpligt som en valfri post i offerten. Jag sålde mina altandörrar och några fönster. Andra fönster lyckades jag inte sälja så jag skänkte dem. Resten körde jag till ÅVC samt gamla lister mm. Allt gick att lasta i en mellanstor kombi och ingen bärhjälp behövdes. Några vändor blev det, men jag har nära till ÅVC. Hade det varit långt hade jag hyrt ett släp. Ett företag får betala för återvinningen, och de hade debiterar två man några timmar. Lättförtjänta pengar att göra det själv. Vill jag ha ”all inclusive” får jag betala för det.

Tycker du att jag gnäller? Jag tycker jag argumenterar sakligt. Däremot tycker jag att inlägget du skrivit som jag nu svarar på är väldigt gnälligt. Du skulle ju kunna anpassa ditt erbjudande att passa även mig, framför allt om alla vore som jag.
😉
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte gemene man lätt fraktar 20 fönster(fönsterdörrar) till ÅVC. Blir ett par vändor även om man har släp.
Byggföretag räknar nog in en container dessa gånger om inte kunden själv löser deponin. Men som du säger är det en post där man kan tjäna enkla pengar på totalsumman.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi bytte alla källarfönster i förra huset för ca 8 år sedan. Valde av någon irrationell anledning Mockfjärds, dyrast av alla. Montering ingick och tog en förmiddag, 6 st fönster. Det kan verkligen skilja stort beroende på svårighetsgrad och storlek.

Det bästa vi har gjort hittills var annars att anlita en firma för att renovera de gamla 1930-talsfönstren i den äldre delen av vårt nuvarande hus. De hämtade fönstren, satte upp skydd och skickade en hel flock med gubbar som slipade och målade snickerierna på insidan inklusive de platsbyggda fönsterbrädorna. ”Från glas till tapet” har de som slogan. En dryg vecka senare kom fönstren tillbaka nykittade och nymålade, trasiga glas och murkna spröjs utbytta och inre glas bytta till energiglas. De monterade allt på plats igen och återställde, resultatet var prydligare än Mockfjärds källarfönsterbyte och kostade ungeför lika mycket trots fem års inflation och att det var fler fönster. De ville tyvärr inte ta i ”panoramafönstren” från 1950-talet ens med tång, så dem bytte vi helt.
Var hittar man denna renoveringsfirma, månne...? Sökte på angiven slogan, dock utan träff...
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
H Hempulare skrev:
Var hittar man denna renoveringsfirma, månne...? Sökte på angiven slogan, dock utan träff...
Mälardalens fönsterrenovering heter dom. Håller till i Huddinge men verkar ha ganska stort ”upptagningsområde” med tanke på namnet.
 
M mrsnhp skrev:
Mälardalens fönsterrenovering heter dom. Håller till i Huddinge men verkar ha ganska stort ”upptagningsområde” med tanke på namnet.
Toppen, tack!
 
A
Uppdatering i tråden.

Har nu ett gäng offerter. Både från rena fönsterbolag ink allt (morup, Mockfjärds etc) samt rena hantverkare som dryft som lagt in fönster från typ elitfönster och liknande.

Det som är skrämmande och visar på att det råder väldigt liten konkurrens på marknaden är att offerterna (har 6 totalt) enkom diffar runt 7-8% som max. Den dyraste är runt 260k ink allt. Den billigaste runt 240k. Jag lyckades pruta ned den till 230k.

För att repetera; det hela gäller totalt 20 fönster och 3 altandörrar. Alla fönster är utan spröjs alu/trä 3-glas.

Installationen är inklusive bleck, lister och smygar.

Kostnaden för fönsterna och kringmaterial ligger runt 130-150k vilket ändå känns rätt rimligt. Runt 6-7k per enhet. Detta inkluderar allt material, bortforsling, leverans etc.

Det jag fortfarande tycker känns orimligt är arbetskostnaden. Vi ska ha exakt samma mått på fönstrena som idag, dvs ingen håltagning krävs. Ändå ligger nästan alla offerter på exakt samma summa. Runt 100k efter rot. Nästan 150k innan rot. Det är 6,5k per fönster.

Detta innebär att de ska fakturera nästan 214 arbetstimmar för att byta 23 enheter. Drygt 9,3 timmar per fönster. Det låter helt jäkla galet ärligt talat?

https://www.hantverkarpriser.se/sida/prisguide-fonsterbyte

I ovan exempel så anger de 81 arbetstimmar för 26 enheter??

Vart hittar man dessa drömpriser som alla ”hantverkar-guide-sajter” pratar om? Det är halva priset mot alla offerter jag får??

Alla lister invändigt är redan borttagna. Två av gubbarna som var här och tittade sade tom ”tacksamt jobb för oss, invändigt är redan rivet och ingen håltagning”

Försöker jag pruta rycker de på axlarna och säger att ”då har vi ingen vinstmarginal kvar alls” ”ingen är billigare än såhär”
 
80h så har snickarna ett fint jobb, (lugnt utan stress)
Har själv jobbat åt ett av dessa bolag du nämner, och vi bytte en normalstor villa på 2-3dagar. Får man 5 dagar på sig vore det drömmen 🙃
 
Clarken37 skrev:
Uppdatering i tråden.

Har nu ett gäng offerter. Både från rena fönsterbolag ink allt (morup, Mockfjärds etc) samt rena hantverkare som dryft som lagt in fönster från typ elitfönster och liknande.

Det som är skrämmande och visar på att det råder väldigt liten konkurrens på marknaden är att offerterna (har 6 totalt) enkom diffar runt 7-8% som max. Den dyraste är runt 260k ink allt. Den billigaste runt 240k. Jag lyckades pruta ned den till 230k.

För att repetera; det hela gäller totalt 20 fönster och 3 altandörrar. Alla fönster är utan spröjs alu/trä 3-glas.

Installationen är inklusive bleck, lister och smygar.

Kostnaden för fönsterna och kringmaterial ligger runt 130-150k vilket ändå känns rätt rimligt. Runt 6-7k per enhet. Detta inkluderar allt material, bortforsling, leverans etc.

Det jag fortfarande tycker känns orimligt är arbetskostnaden. Vi ska ha exakt samma mått på fönstrena som idag, dvs ingen håltagning krävs. Ändå ligger nästan alla offerter på exakt samma summa. Runt 100k efter rot. Nästan 150k innan rot. Det är 6,5k per fönster.

Detta innebär att de ska fakturera nästan 214 arbetstimmar för att byta 23 enheter. Drygt 9,3 timmar per fönster. Det låter helt jäkla galet ärligt talat?

[länk]

I ovan exempel så anger de 81 arbetstimmar för 26 enheter??

Vart hittar man dessa drömpriser som alla ”hantverkar-guide-sajter” pratar om? Det är halva priset mot alla offerter jag får??

Alla lister invändigt är redan borttagna. Två av gubbarna som var här och tittade sade tom ”tacksamt jobb för oss, invändigt är redan rivet och ingen håltagning”

Försöker jag pruta rycker de på axlarna och säger att ”då har vi ingen vinstmarginal kvar alls” ”ingen är billigare än såhär”
Jag bytte 3 altandörrar i huset för
Clarken37 skrev:
Uppdatering i tråden.

Har nu ett gäng offerter. Både från rena fönsterbolag ink allt (morup, Mockfjärds etc) samt rena hantverkare som dryft som lagt in fönster från typ elitfönster och liknande.

Det som är skrämmande och visar på att det råder väldigt liten konkurrens på marknaden är att offerterna (har 6 totalt) enkom diffar runt 7-8% som max. Den dyraste är runt 260k ink allt. Den billigaste runt 240k. Jag lyckades pruta ned den till 230k.

För att repetera; det hela gäller totalt 20 fönster och 3 altandörrar. Alla fönster är utan spröjs alu/trä 3-glas.

Installationen är inklusive bleck, lister och smygar.

Kostnaden för fönsterna och kringmaterial ligger runt 130-150k vilket ändå känns rätt rimligt. Runt 6-7k per enhet. Detta inkluderar allt material, bortforsling, leverans etc.

Det jag fortfarande tycker känns orimligt är arbetskostnaden. Vi ska ha exakt samma mått på fönstrena som idag, dvs ingen håltagning krävs. Ändå ligger nästan alla offerter på exakt samma summa. Runt 100k efter rot. Nästan 150k innan rot. Det är 6,5k per fönster.

Detta innebär att de ska fakturera nästan 214 arbetstimmar för att byta 23 enheter. Drygt 9,3 timmar per fönster. Det låter helt jäkla galet ärligt talat?

[länk]

I ovan exempel så anger de 81 arbetstimmar för 26 enheter??

Vart hittar man dessa drömpriser som alla ”hantverkar-guide-sajter” pratar om? Det är halva priset mot alla offerter jag får??

Alla lister invändigt är redan borttagna. Två av gubbarna som var här och tittade sade tom ”tacksamt jobb för oss, invändigt är redan rivet och ingen håltagning”

Försöker jag pruta rycker de på axlarna och säger att ”då har vi ingen vinstmarginal kvar alls” ”ingen är billigare än såhär”
Jag bytte 3 altandörrar i huset för 8 år sedan och tog in offerter från bland annat Traryd och mockfjärd. Samtliga offerter låg på 45-47’ kr (samt att det kunde tillkomma någon tusenlapp för plåtarbeten).
Kollade på Beijers och vid detta tillfället så hade Beijers kampanj på Traryd och mina 3 helglasade dörrar skulle då kosta 26 000 ink leverans. Kollade med en lokal byggfirma som hade fastprisavtal på 1 500 kr/dörr inkl plåtarbeten. Snickaren kom vid 9 och började med dörr 1, vid 10-tiden kom plåtniklas. Vid 12:30 var båda färdiga och lämnade. Vid 3 tillfällen hjälpte jag snickaren och hänga på de nya dörrarna.
 
  • Gilla
Kjellbi och 2 till
  • Laddar…
A
S SvenÅgerup skrev:
80h så har snickarna ett fint jobb, (lugnt utan stress)
Har själv jobbat åt ett av dessa bolag du nämner, och vi bytte en normalstor villa på 2-3dagar. Får man 5 dagar på sig vore det drömmen 🙃
Så hur hittar man dessa snickare? Varför faktureras 200+ timmar?

Eller menar du att tex två snickare ska ha 80 timmar tillsammans? Då blir det ju 160 som faktureras?

Har tagit in offerter på arbetskostnad från 3 olika snickare nu och alla vill ha dryga 100k efter rot. Dvs runt 215 timmar. 72 timmar totalt delat på 3 snickare
 
Clarken37 skrev:
Så hur hittar man dessa snickare? Varför faktureras 200+ timmar?

Eller menar du att tex två snickare ska ha 80 timmar tillsammans? Då blir det ju 160 som faktureras?

Har tagit in offerter på arbetskostnad från 3 olika snickare nu och alla vill ha dryga 100k efter rot. Dvs runt 215 timmar. 72 timmar totalt delat på 3 snickare
Ja företagen har väl dålig konkurrens, tjänar bra med pengar :)
Jag menar att normalt vore 80h total arbetstid, att jobba längre än 5dagar vore otroligt.
Dom har ”schablontider” på hur lång tid det tar att montera ett fönster.
Företaget får en fast ersättning per enhet som monteras.
 
A
S SvenÅgerup skrev:
Ja företagen har väl dålig konkurrens, tjänar bra med pengar :)
Jag menar att normalt vore 80h total arbetstid, att jobba längre än 5dagar vore otroligt.
Dom har ”schablontider” på hur lång tid det tar att montera ett fönster.
Företaget får en fast ersättning per enhet som monteras.
Så 5 arbetsdagar för 2 man är rimligt tycker du? Ink smygar, frakt, bortforsling, bleck samt lister? För 23 enheter?
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Så 5 arbetsdagar för 2 man är rimligt tycker du? Ink smygar, frakt, bortforsling, bleck samt lister? För 23 enheter?
Ja. Vi gjorde allt det på 3dagar om man jobbade på normalt, exkl bortforsling.
Det är därför jag menar att 5dagar på 2 man är gott om tid :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Det är många som ska ha betalt i kedjan...

Billigaste vore nog att hitta en liten firma med en eller två gubbar, köpa fönstren själv och städa /slänga allt själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.