H
Erik.Karlsson Erik.Karlsson skrev:
Menade bara att oavsett om dina snickare reglar om, river, fodrar in och utsidan och allt runtomkring. Kan man inte bara säga 1,5 -2 timmar per fönster som en ”mall”. Förutsättningarna är otroligt olika. Men nog om det, tycker dina snickare gjort ett fantastiskt jobb att greja komplett montering på angiven tid 😊
De hade inget fast tid att utföra arbetet på, det fick ta den tid det tog. De hade med andra ord ingen tidspress.
 
H
Erik.Karlsson Erik.Karlsson skrev:
Menade bara att oavsett om dina snickare reglar om, river, fodrar in och utsidan och allt runtomkring. Kan man inte bara säga 1,5 -2 timmar per fönster som en ”mall”. Förutsättningarna är otroligt olika. Men nog om det, tycker dina snickare gjort ett fantastiskt jobb att greja komplett montering på angiven tid 😊
Läs Liljeros inlägg 35.
 
Jag tror man får räkna in kostnad för byggställning. Hur stora är de fönster som ska monteras? Måste man montera vissa från utsidan? Hur låbgt är det till närmsta bygghandel? Kostnaden för bleck, karmskruv, drev, foder, list mm är inte helt gratis.
Vill bara påpeka att man inte rakt av kan räkna arbetstiden mot antalet fönster utan det är många parametrar som spelar in.
 
  • Gilla
Erik.Karlsson
  • Laddar…
Sen tillkommer deponi för skräpet som blir efter arbetet är slutfört.
 
  • Gilla
Erik.Karlsson
  • Laddar…
A
T trojlee skrev:
Jag tror man får räkna in kostnad för byggställning. Hur stora är de fönster som ska monteras? Måste man montera vissa från utsidan? Hur låbgt är det till närmsta bygghandel? Kostnaden för bleck, karmskruv, drev, foder, list mm är inte helt gratis.
Vill bara påpeka att man inte rakt av kan räkna arbetstiden mot antalet fönster utan det är många parametrar som spelar in.
Det finns endast två fönster som inte är på markplan eller i anslutning till balkong eller tak man kan stå på utanför. En ställning för två fönster känns lite overkill
 
R
Clarken37 skrev:
Det finns endast två fönster som inte är på markplan eller i anslutning till balkong eller tak man kan stå på utanför. En ställning för två fönster känns lite overkill
Hur tänker du att dom ska jobba med dom fönstrerna som är mer än 2m upp om inte ställning används?
 
R Rejäl skrev:
Hur tänker du att dom ska jobba med dom fönstrerna som är mer än 2m upp om inte ställning används?
Innifrån?
 
A
R Rejäl skrev:
Hur tänker du att dom ska jobba med dom fönstrerna som är mer än 2m upp om inte ställning används?
Kan man inte byta inifrån i värsta fall? Det var inga problem enligt min snickare. Vi ska ju inte göra ändringar utvändigt
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R
Clarken37 skrev:
Kan man inte byta inifrån i värsta fall? Det var inga problem enligt min snickare. Vi ska ju inte göra ändringar utvändigt.
Men ska ni inte byta foder?
 
Clarken37 skrev:
Det finns endast två fönster som inte är på markplan eller i anslutning till balkong eller tak man kan stå på utanför. En ställning för två fönster känns lite overkill
Hur menar du nu?? Ska du inte byta dom två fönstren då 🤔
 
R
Vid fönsterbyte så byts normalt utvändiga foder och fönsterbleck, dessa jobb utförs utifrån och inte inifrån huset…
 
A
R Rejäl skrev:
Men ska ni inte byta foder?
Utvändiga foder fungerar bra med lite målning. Antar att de inte måste bytas? Invändiga foder ska vi såklart ha
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
R Rejäl skrev:
Vid fönsterbyte så byts normalt utvändiga foder och fönsterbleck, dessa jobb utförs utifrån och inte inifrån huset…
Vi tänkte behålla befintliga foder. Går det inte att byta fönsterbleck inifrån?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Vi tänkte behålla befintliga foder. Går det inte att byta fönsterbleck inifrån?
Fönsterbleck håller väl länge? Inte alltid de måste bytas. Jag behöll de flesta av mina.
 
R
Clarken37 skrev:
Vi tänkte behålla befintliga foder. Går det inte att byta fönsterbleck inifrån?
Men dom befintliga fodrens sitter väl spikade i dom gamla karmarna?
Dessa jobb går inte utföra inifrån fackmannamässigt..
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.