R
P Pin skrev:
Det står fönsterbyte, även om det heter nybyggnadslista. Sedan har jag och några fler i tråden erfarenhet av att dessa tider stämmer bra.
[bild]
Naturligtvis löser företaget logistiken på bästa sätt, tex skicka fönster, foder, lister, bleck mm i förväg i god tid så att allt finns på plats. Detta blir en egen post i offerten som vi kan kalla transport.

Ja förfan jag kan allt och vet bäst. Nu får du ursäkta mig, det låg en lapp i brevlådan från Mockfjärdsfönster. Jag vet vad det kostar så jag skickar med vändande post en förfrågan om de kan byta mina fönster till det pris jag anser är skäligt. De behöver bara acceptera med ett ja. Offerter är för amatörer.
Det finns inte ett företag som prissätter enligt den..
Det är en ackordslista för uträkning av prestationslön ingett annat..

Enhetstider och löneformer​

Ny- och Ombyggnadslistan innehåller enhetstider för de flesta förekommande arbetsmoment inom nyproduktion samt ombyggnadsarbeten. Lämplig löneform vid tillämpning av listan är blandackord.

Listan bygger på enhetstider och objektstillägg som fastställs vid ackordsförhandlingen. Ackordsförhandlingen avser arbete enligt underlag, ritningar, arbetsbeskrivningar samt övriga bygghandlingar som föreligger vid förhandlingstillfället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A
F Fnularen skrev:
Bytte fönster för några år sedan. Krångligaste var de som satt tight inmurade i fasadteglet så de räknar jag bort tidsmässigt i din fråga.
De 8 på övervåningen sitter i träfasad och jag fick hjälp av mina tonårsdöttrar att bära upp fönstren. Det tog mig ca 1 tim/fönster att ta bort det gamla och ytterligare 1 tim att sätta upp/dreva/justera det nya samt 1 timme att fixa foder, dvs ca 3tim/fönster - och då var det första gången jag gjort detta.
Precis det som min snickare angav mao. Låter rimligt, tack!
 
R Rejäl skrev:
Det finns inte ett företag som prissätter enligt den..
Det är en ackordslista för uträkning av prestationslön ingett annat..

Enhetstider och löneformer​

Ny- och Ombyggnadslistan innehåller enhetstider för de flesta förekommande arbetsmoment inom nyproduktion samt ombyggnadsarbeten. Lämplig löneform vid tillämpning av listan är blandackord.

Listan bygger på enhetstider och objektstillägg som fastställs vid ackordsförhandlingen. Ackordsförhandlingen avser arbete enligt underlag, ritningar, arbetsbeskrivningar samt övriga bygghandlingar som föreligger vid förhandlingstillfället.
Som vanligt räknar väl facket med den som är sämst att utföra arbetet 😎

Nej det är naturligtvis inte en prislista, men ger en uppfattning om tidsåtgång per enhet vid lite större projekt.
 
R
P Pin skrev:
Som vanligt räknar väl facket med den som är sämst att utföra arbetet 😎

Nej det är naturligtvis inte en prislista, men ger en uppfattning om tidsåtgång per enhet vid lite större projekt.
Är inte relevant för prissättning av byte fönster..
 
R Rejäl skrev:
Är inte relevant för prissättning av byte fönster..
Till viss del jo. Den faktiska tiden det tar och den faktiska kostnaden att avlöna någon att utföra arbetet blir den nedre gränsen vad det kan kosta till kund utan att det blir förlust. Sedan kan kanske priset i undantagsfall bli ännu lägre vid något tillfälle om det just då inte finns andra jobb att ta. Då är alla pengar bättre än inga pengar alls. Förutsatt att det är ett företag med anställda. I gigekonomin skjuts all risk så långt ner i kedjan det bara går.

I andra änden har vi värdet för kunden. Någonstans däremellan bör priset hamna.
 
R
Nej den är ingett prissättnings verktyg utan bara ett sätt att mäta prestations lön…
 
P Pin skrev:
Naturligtvis löser företaget logistiken på bästa sätt, tex skicka fönster, foder, lister, bleck mm i förväg i god tid så att allt finns på plats. Detta blir en egen post i offerten som vi kan kalla transport.
Det förutsätter ju i så fall att kunden har plats för detta vilket långt ifrån alla har om det gäller ett fönsterbyte på 10-20 enheter. Det är inte heller säkert att det blir så lyckat om fraktfirman ska köra fönstren direkt till kunden och så är hantverkarna på andra sidan staden på andra jobb.

Fönsterbleck måttas oftast upp efter att fönstren är monterade så det är lite svårt att ta med på förhand. Ibland måttas salning efter montering också.

Det är ändå en påtaglig skillnad i tidsåtgång mellan ett gammalt hus med sneda väggar, limmade marmorfönsterbrädor, gardinstänger samt markiser och nyproduktion.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
FG FG skrev:
Det förutsätter ju i så fall att kunden har plats för detta vilket långt ifrån alla har om det gäller ett fönsterbyte på 10-20 enheter. Det är inte heller säkert att det blir så lyckat om fraktfirman ska köra fönstren direkt till kunden och så är hantverkarna på andra sidan staden på andra jobb.

Fönsterbleck måttas oftast upp efter att fönstren är monterade så det är lite svårt att ta med på förhand. Ibland måttas salning efter montering också.

Det är ändå en påtaglig skillnad i tidsåtgång mellan ett gammalt hus med sneda väggar, limmade marmorfönsterbrädor, gardinstänger samt markiser och nyproduktion.
Det TS frågar om är ett standardjobb i ett någorlunda modernt hus om jag uppfattat situationen rätt. Naturligtvis svårare i ett 1700 tals hus, men då kanske man inte köper standardmönster med standardmontering heller.

Fönsterbleck trodde jag klipptes och bockades på plats från standardlängder. Det tar inte många minuter för den som har verktygen och har gjort det förr. Jag menade att det inte finns anledning att åka till grossist flera ggr och handla. Materialåtgången är känd från början. Att hantverkaren ska med sig 20 fönster och lister mm blir ju även det opraktiskt/dyrt.

Ett typiskt hus i Sverige har tomtyta och ofta garage eller carport där material kan förvaras kortare tid. Det var bara ett exempel, frakten får lösas fall till fall. Samma med avfallet. Finns potential att effektivisera. Huvudfrågan är tidsåtgången/kostnaden totalt.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det TS frågar om är ett standardjobb i ett någorlunda modernt hus om jag uppfattat situationen rätt. Naturligtvis svårare i ett 1700 tals hus, men då kanske man inte köper standardmönster med standardmontering heller.

Fönsterbleck trodde jag klipptes och bockades på plats från standardlängder. Det tar inte många minuter för den som har verktygen och har gjort det förr. Jag menade att det inte finns anledning att åka till grossist flera ggr och handla. Materialåtgången är känd från början. Att hantverkaren ska med sig 20 fönster och lister mm blir ju även det opraktiskt/dyrt.

Ett typiskt hus i Sverige har tomtyta och ofta garage eller carport där material kan förvaras kortare tid. Det var bara ett exempel, frakten får lösas fall till fall. Samma med avfallet. Finns potential att effektivisera. Huvudfrågan är tidsåtgången/kostnaden totalt.
Jag har sett fönsterbyten som varit billiga och även fönsterbyten som varit dyra. Att det viktigaste är att det ska va så billigt som möjligt brukar resultera i dåliga hantverkare och dåliga resultat. Borde man inte bry sej mer om vad man får för pengarna?
Ett helt bekymmerslöst fönsterbyte där inte kunden behöver göra nåt som blir bra eller ett fönsterbyte där de får bära, kasta skräp, ta in 100st offerter, gnälla av sej på bygga hus och med otur kanske inte alls blir bra (men billigt). Vilket väljer du?
Tur att folk har olika värderingar här i livet, jag hade lagt ner företaget för längesen om alla va som du.
Jag har monterat fönster i många år (ej huvudsyssla) men många tusen har det blivit.
Jag har flera kommande fönsterjobb trots att jag aldrig har fakturerat 2-3 timmar per enhet.
 
  • Gilla
Erik.Karlsson
  • Laddar…
Erik.Karlsson Erik.Karlsson skrev:
Sen kan du ju genast sluta jämföra med en nybyggnadslista. Du kanske kommer till ett fullt möblerat hus, utan material eller något. Listan du är så förtjust i bygger ju på att allt material, samt fönster redan finns på plats, och i en nyproduktion finns inte ens ett fönster redan monterat.

Alla på detta forum kan ju mer om både priser och hantverk, förstår inte ens varför ni behöver offerter när när ni redan kan allt.
Jag bedömer att jag ändå har ganska god insyn i vad för tider det handlar om, har suttit med kalkyl på framförallt nybyggen men även ROT. Mot företag är prisbilden en helt annan där det faktiskt finns en konkurrens i hyfsad balans med undantag för värsta toppen 2022-2023. Prisbilden för att få ett fönster monterat för företag är i storleksordningen 700-800kr ex moms för ett standardfönster och runt det dubbla för en balkongdörr. Detta utan tätningar osv och under förutsättning att materialet finns på rätt våning.

Självklart är det inte ett nybygge men att byta samtliga fönster i ett hyfsat modernt hus där man klargör förutsättningarna innan så närmar det sig ändå dom förutsättningarna.

Jag anlitar inte som privatperson hantverkare om jag inte måste, det är helt enkelt inte lönsamt mot att göra jobbet själv. Offerterna är så uppåt väggarna utifrån jobbet som ska göras.

Ett rimligt upplägg vid byte av fönster:
-Förberedande arbete 4h i form av mätning på plats samt genomgång med kunden där man klargör vad som krävs gällande flyttade möbler osv.
-Leverans av allt material och infästning med lokal bygghandel. Brukar ligga runt 1000kr i frakt
-etablering
-Montage av fönster enligt nybyggnadslistans tider
-avetablering

Rimligt offert hade varit beräknade timmar samt förberedelser och planering på kanske 12h och sen arbete via antingen riktpris och löpande eller fast pris med kanske 10% påslag. Detta är vad man som byggföretag får betala om man tar in någon för ett sånt här jobb, är privatpersoner så mycket omständigare att ha och göra med verkligen ?

Om jag som företagare hade haft folk springandes på Beijer eller Ahlsell istället för att jobba så skulle det gå back direkt, dom hantverkarna man ser där jobbar i princip uteslutande mot privatkunder, där är det accepterat att man behöver åka iväg 2 gubbar mitt på dagen och komplettera lite
 
  • Älska
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Johansson3 skrev:
Jag har sett fönsterbyten som varit billiga och även fönsterbyten som varit dyra. Att det viktigaste är att det ska va så billigt som möjligt brukar resultera i dåliga hantverkare och dåliga resultat. Borde man inte bry sej mer om vad man får för pengarna?
Ett helt bekymmerslöst fönsterbyte där inte kunden behöver göra nåt som blir bra eller ett fönsterbyte där de får bära, kasta skräp, ta in 100st offerter, gnälla av sej på bygga hus och med otur kanske inte alls blir bra (men billigt). Vilket väljer du?
Tur att folk har olika värderingar här i livet, jag hade lagt ner företaget för längesen om alla va som du.
Jag har monterat fönster i många år (ej huvudsyssla) men många tusen har det blivit.
Jag har flera kommande fönsterjobb trots att jag aldrig har fakturerat 2-3 timmar per enhet.
Uppenbarligen finns det ändå en marknad för att utföra jobb åt personer som accepterar ett högt pris för att få jobbet gjort. Men förstår ändå att det finns en kundgrupp som är villiga att betala bra till en duktig hantverkare men samtidigt har lite kunskap om bygg och faktiskt har en uppfattning vad det tar ett göra många moment, då kan vissa kostnader framstå som uppåt väggarna.

Jag gjorde en platta på 240m2 i somras, den låg långt bort så såg ett värde i att ta in den lokala hantverkaren med gott omdöme även om jag själv hade kompetensen för jobbet. Han ville ha 350.000kr att färdigställa jobbet med plattan. Jag tyckte det lät mycket så ställde frågan om uppskattad tid, vi var båda överens om att det rörde sig om ca 200h. Han var dock inte villig att justera priset utan det var det man fick betala på orten med brist på hantverkare och högkonjuktur som förvisso lagt sig i somras. Jag gjorde det själv istället och timmarna stämde bra med min uppskattning trots att jag inte är betongare till vardags, han hade säker gjort det på 150h. Han gick istället sysslolös dom veckorna men tar man 350.000kr för lite drygt en månads jobb så behövs inte så många jobb per år…

Slutnotan för mig blev ca 70.000kr då jag dock in hjälp för armering, golvärme samt gjutning på löpande timme.

Fick offra 2 veckors semester och några helger men 280.000kr över att lägga på roligare saker…
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Erfarenhetsmässigt föreslår jag renovering av befintliga fönster. Grundar sig på två av varandra oberoende erfarenheter av Mockfjärds bristfälliga system, med femton år emellan de tillfällena. Ena rörande byte och flytt av fönster i villa, andra rörande byte av fönster i brf.
 
L Liljeros skrev:
Uppenbarligen finns det ändå en marknad för att utföra jobb åt personer som accepterar ett högt pris för att få jobbet gjort. Men förstår ändå att det finns en kundgrupp som är villiga att betala bra till en duktig hantverkare men samtidigt har lite kunskap om bygg och faktiskt har en uppfattning vad det tar ett göra många moment, då kan vissa kostnader framstå som uppåt väggarna.

Jag gjorde en platta på 240m2 i somras, den låg långt bort så såg ett värde i att ta in den lokala hantverkaren med gott omdöme även om jag själv hade kompetensen för jobbet. Han ville ha 350.000kr att färdigställa jobbet med plattan. Jag tyckte det lät mycket så ställde frågan om uppskattad tid, vi var båda överens om att det rörde sig om ca 200h. Han var dock inte villig att justera priset utan det var det man fick betala på orten med brist på hantverkare och högkonjuktur som förvisso lagt sig i somras. Jag gjorde det själv istället och timmarna stämde bra med min uppskattning trots att jag inte är betongare till vardags, han hade säker gjort det på 150h. Han gick istället sysslolös dom veckorna men tar man 350.000kr för lite drygt en månads jobb så behövs inte så många jobb per år…

Slutnotan för mig blev ca 70.000kr då jag dock in hjälp för armering, golvärme samt gjutning på löpande timme.

Fick offra 2 veckors semester och några helger men 280.000kr över att lägga på roligare saker…
Bara för att ni tycker det är dyrt så fort det inte är gratis så betyder det inte att andra tycker det är dyrt.
Klart det är billigare att göra det själv, det trodde jag alla är medvetna om när dom väljer att låta någon annan göra ditt arbete.
 
A Andreas Johansson3 skrev:
Bara för att ni tycker det är dyrt så fort det inte är gratis så betyder det inte att andra tycker det är dyrt.
Klart det är billigare att göra det själv, det trodde jag alla är medvetna om när dom väljer att låta någon annan göra ditt arbete.
Sen kör vi inga överpriser, däremot lämnar vi nöjda kunder efter oss.
 
A Andreas Johansson3 skrev:
Bara för att ni tycker det är dyrt så fort det inte är gratis så betyder det inte att andra tycker det är dyrt.
Klart det är billigare att göra det själv, det trodde jag alla är medvetna om när dom väljer att låta någon annan göra ditt arbete.
Fast tycker du det är rimligt med 1700kr/h för att anlita en entreprenör för att gjuta en platta? 700kr/h så kan han utan problem ta ut en lön på 300kr/h. Det ger en månadslön runt 50.000kr månad vilket inte är dåligt. Hade vi kommit överens om ett fast pris på 140.000kr hade jag tackat ja alla dagar i veckan, han kunde fortfarande lätt som kompetent yrkesman gjort det snabbare än 200h och då fått ännu högre lön eller haft lite ledigt.

Jag jobbar i princip uteslutande med företagsbygg men tycker det fortfarande är konstigt hur priset kan skilja så extremt mycket. Om jag lämnar pris på ett jobb till en inköpare så vet han ungefär hur lång tid det tar, det är också det han är villig att betala för. Annars tar man in någon annan, som privatperson så är det lite som många skriver att man ska vara tacksam att någon kommer och ens gör jobbet och får betala kanske det dubbla eller trippla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.